APROPO DE NOȚIUNEA DE „COLABORARE“

Preambul: Uitându-ne peste lista-în-chestie publicată recent de un istoric, am văzut și câțiva arhiviști, iar după ce se va stinge larma, sperăm să putem discuta cu unii dintre ei, care mai trăiesc. Dar cel mai mult nouă ne-au plăcut pensionarii, pentru că se dovedesc a fi mereu niște oameni foarte activi!
La temă: Am cumpărat astăzi un exemplar din noul tiraj al lucrării D-lui Marcel-Dumitru Ciucă (Brăila/Pitești, 2016, 906 p.), istoric, arhivist, profesor, fost director al Arhivelor Istorice Centrale și – îndrăznim să spunem – coleg (deși noi am venit în Arhive la un an după pensionarea sa, petrecută în 2007).
Până la lectura întregii cărți, ne grăbim să o semnalăm pentru partea autobiografică introductivă, în speță relatarea unui episod bizar din 2004, când o persoană pe nume Tudor Monica a solicitat acces la Sala de Studiu a Arhivelor Naționale și în cerere, la ocupație, a trecut „casnică, susținând că dorește să scrie un studiu cu privire la istoria comunismului românesc. Curios s-o cunoască, directorul a întrebat-o dacă are studii de istorie ori dacă știe cum se citează sursele, se redactează notele, însă în loc de un răspuns, ea l-a lăsat cu ochii-n soare și s-a dus direct la CNSAS pentru a-i cere verificarea.
După câteva zile, Dl. Ciucă a fost invitat acolo pentru a depune actele cerute și cu același prilej a solicitat să se verifice dacă pe numele său există vreun dosar, iar răspunsul a fost pozitiv. El conține un referat rezultat din studierea dosarului său de cadre, întocmit în 1971 de maiorul de Securitate Gheorghe Bărbuș, ofițerul de obiectiv (al Arhivelor Statului), din care aflăm că socrii i-au fost legionari, iar un frate al soacrei a fost Petre Cernătescu, unul dintre inginerii țapi ispășitori din procesele Canalului Dunăre – Marea Neagră, condamnat la moarte în 1952 și grațiat în 1957.
Documentul se încheie cu rezoluția: „să fie recrutat ca informator și folosit în supravegherea informativă specială.
Dl. Ciucă a fost apoi tatonat, testat, ademenit de ofițerii unității, pe care-i interesa activitatea istoricului Aurel Decei (fost exilat din 1948, răpit din Occident de Securitatea externă în 1957, apoi, după un periplu prin aresturile Securității interne, încadrat în muncă și pus sub supraveghere la Arhivele Statului), de la care învăța paleografie turc-osmană. A refuzat propunerile, pe care le descrie, la fel ca și biroul, procedeele securiștilor, numiți de arhiviști «ăia de la urme și mirosuri».
Referatul reprezintă singur conținutul unui dosar de la Fondul „Rețea“ al Securității (pentru profani: informatori), fără să aibă loc o recrutare efectivă, motiv pentru care în 2009 i s-a emis o adeverință de necolaborare cu Securitatea.
În concluzie, din descrierea făcută lucrurile în acest caz se prezintă similar celui al listei publicate de istoricul respectiv, unde apare noțiunea de „colaboratori: dacă am lua indicația „rețea stricto sensu, profanii ar putea crede că Marcel-Dumitru Ciucă a făcut parte dintr-o „rețea de turnători nenorociți, ceea ce lui însuși îi repugnă.
Desigur, tomanecredincioșii pot să nu-l creadă, și este dreptul lor, dar este necesar ca eventualii acuzatori să-și bazeze acuzele pe probe.
În ce-i privește pe istorici, maniera de aplecare asupra acestor cazuri este mai strictă, căci rolul lor nu este să vitupereze moral, nici să acorde indulgențe, ci să analizeze cu calm documentele, faptele, contextul și să le explice. Tocmai pentru că aceste chestiuni nu sunt imediat intuitive, direct inteligibile. Într-un regim de tipul celui comunist există nuanțe de „colaborare (cu autoritățile, cu Securitatea), dar nu pentru toată lumea și nu tot timpul: sunt cazuri și situații, iar rolul istoriei – o știință mai tehnică decât se crede de obicei – este să refacă această complexitate. Sigur, regimul tinde să maculeze pe toată lumea, precum schimbarea de culoare a cailor lipițani, dar nu de la negrul intens la albul pur ci invers, însă cu cine și cât o face rămâne de stabilit.
În fine, un fapt de notat: după atâta timp scurs de la Revoluție încoace există competențe care pot analiza, stabili aceste diferențe – fără iluzii cu privire la natura umană, nici, mai ales, relativism moral – și la CNSAS în tot cazul. Rămâne doar ca ele să fie folosite, iar nu acoperite de vacarm. Altfel nu vom avansa în nici un fel, ci vom bate cel mult pasul pe loc, dacă nu chiar vom da înapoi și vom rata astfel orice posibilă reconciliere cu propriul nostru trecut. Înainte ca peste toate să se aștearnă uitarea.

București, 18 aprilie 2018.