ÎN JURUL UNEI NUMIRI

Foto: Mediafax
În turneele sale american și european l-am auzit pe președintele Iohannis pronunțând un cuvințel recurent: stabilitate. Că România, adică, este o țară stabilă, un partener NATO, strategic al SUA și membru al UE pe care se poate conta. Mai întâi, el a fost primit de Donald Trump pentru a afirma disponibilitatea țării noastre de a se pune într-o relație de și mai mare dependență, subordonare față de SUA, de a juca rolul de susținător al intereselor acestora în cadrul UE. Grăbita decizie s-a întemeiat pe o analiză îndoielnică, căci riscă să anuleze orice spațiu de manevră în politica noastră externă și tensionarea relațiilor cu Statele membre, în special cu Franța și Germania, pe ai cărei lideri Iohannis i-a întânit recent. După cum se știe, România este oarecum izolată în cadrul UE (cu Bulgaria și Cipru), tocmai pentru că nu are o reală politică externă și nici nu dorește să-și construiască una, așa că nu-i rămâne decât să penduleze între Cei Doi Mari, Germania și Franța, și alte State membre, în funcție de interese și de la caz la caz. În consecință, luate în sine, vizitele externe respective reprezintă o lovitură de imagine în războiul politic intern, fără nici o importanță însă din punctul de vedere al unei politici externe veritabile.
Faptul se întâmplă întrucât Iohannis știe că mantra stabilității este foarte prizată la Washington și Bruxelles, căci atât administrația Trump, cât și Europenii au nevoie de oameni puternici care să întrețină mitologia aferentă. Această imagine de stabilitate este alimentată în exterior prin faptul că țara noastră este un membru al Alianței și un partener docil al SUA, pe de o parte, iar pe de alta pentru că, lăsând la o parte exercițiile retorice, cu rol de a mima atât existența unei politici externe veritabile, cât și de a copia poziția grupului Statelor Vișegrad, spre exemplu în chestiuni precum imigrația, România este la fel de docilă și în cadrul politicilor comunitare.
În interior, Iohannis se prezintă ca singurul capabil să mențină coaliția aflată la putere în limite convenabile, chiar dacă aceasta se petrece prin metode de mână forte.
Dincolo de imaginea externă pe care dorește să o imprime prin președintele său, intern România este o țară nu doar profund divizată, marcată de clivaje puternice, ci instabilă, și pentru a face un tur rapid este suficient să indicăm disfuncțiile care sar în ochi: slaba capacitate civică și asociativă; absența democrației interne în partidele politice; politizarea administrației, care merge în profunzime până la nivelurile cele mai de jos; corupția endemică a sistemului social-politic, în ciuda a mai bine de un deceniu de luptă îndârjită, o acțiune care s-a dovedit a fi la fel de dubioasă, ba chiar de-a dreptul coruptă, și care s-a desfășurat sub acoperirea unor politici botezate „de securitate“; absența separației puterilor în Stat, aflate în permanent conflict, și o Justiție dependentă de impulsul venit de la Președinție; o luptă intrasistem pentru putere și resurse care deturnează și acaparează agenda publică și sleiește energiile sociale. Pe scurt, tot atâtea probleme de aplicare a principiilor democratice înscrise în tratatele europene.
Parte din această problemă sunt chiar acțiunile Președintelui, cu rolul de a destabiliza principalul partid de guvernământ (PSD) și alianța de la guvernare (PSD – ALDE), manifestate într-un prim moment anul trecut prin bizarul refuz al numirii unui prim-ministru desemnat (Sevil Shhaideh), sugerându-se existența unor probleme de securitate, apoi prin încurajarea cel puțin tacită, dacă nu explicită, a tentativei de disidență a fostului premier (Sorin Grindeanu) și, în fine, prin desemnarea unui prim-ministru (Mihai Tudose) nu doar incapabil să genereze un minim consens, ci contestabil din toate direcțiile posibile, inclusiv, și mai ales, din perspectiva criteriilor enunțate de președintele însuși, o incoerență care dă mai multe bătăi de cap susținătorilor săi decât metodele folosite.
Pe de altă parte, dat fiind că această luptă intrasistem se desfășoară nu doar la nivel politic, ci și economic, instituțional, este greu de apreciat care sunt raporturile reale de forțe. Or cu ultima numire avem o imagine cât se poate de reală a lor: principalul partid de guvernământ (și alianța aflată la putere) reprezintă un colos cu picioare de lut care poate fi ușor destabilizat și împins de Președinte într-o direcție convenabilă sieși fără posibilitatea de a putea schița vreo reacție eficace.
Este relativ ușor de înțeles de ce Iohannis a procedat în acest mod: el a pus astfel o țintă nu doar pe fruntea premierului desemnat, ci și a principalului partid de guvernământ, în care se va trage din toate direcțiile, fapt care îi va lărgi și mai mult spațiul de manevră intern în perspectiva următoarelor alegeri prezidențiale. Cu un preț foarte greu, însă: cel al permanentizării crizei.
Aspectul cel mai îngrijorător este acela că, în ciuda asigurărilor externe și interne, numirea Președintelui este una generatoare de instabilitate, căci contestarea premierului desemnat a început încă din prima zi și dinspre toate azimuturile politicii, ceea ce lasă ușor de înțeles atât intențiile cât și, mai ales, faptul că dacă Tudose va izbuti cu adevărat să agrege un cabinet, este îndoielnic că va reuși să pună în practică un set coerent de politici, și cu atât mai puțin programul cu puternice accente populiste al alianței de guvernare.
În fine, pentru a încheia cumva circular, ar fi de spus că Washingtonul are el însuși o responsabilitate politică în situația de la București. Acceptând Parteneriatul Strategic, el ne-a luat, cum s-ar zice, sub aripa-i protectoare, iar tot ceea ce s-a întâmplat la noi, începând cu siluirea voinței cetățenilor prin agregarea unui pol politic botezat „garant al siguranței naționale“ (Gabriel Oprea) din timpul mandatelor lui Traian Băsescu și al fostului său partid (PDL), apoi balansul acestui pol către gruparea adversă (USL), s-a petrecut cu știința și, verosimil, binecuvântarea sa.
Bruxelles-ul are, la rândul său, partea de responsabilitate în această nebuloasă, și una chiar mai mare, căci în ciuda faptului că România a fost admisă în UE cu clauza privind justiția și afacerile interne, în afară de rapoartele anuale ale Comisiei, care susțin invariabil limbajul «de lemn» conform căruia țara noastră „a făcut progrese notabile“, capătul acestei monitorizări rămâne o Fata Morgana, la fel ca și procesele democratice reale. Cert, România postcmunistă nu a avut resurse interne pentru a se democratiza, iar decizia strategică de a o primi în UE (la fel ca și cea de a o coopta în NATO) a fost pe cât de rațională politic, pe atât de salutară pentru cetățenii ei. Dar dacă Bruxelles-ul nu trage concluziile necesare din această suită de crize periodice, și anume că noi nu avem nici acum aceste resurse, cuvinte precum „nevoia de stabilitate“ nu vor putea acoperi carențele endemice ale politicii noastre, la fel cum absența progreselor democratice reale nu va putea fi drapată nici prin verbiajul rapoartelor periodice ale „forurilor tutelare“ europene și nici, cu atât mai puțin, prin asigurările Președintelui Republicii.

București, 27 iunie 2017.