UN RĂSPUNS. ŞI O PROPUNERE DE NEREFUZAT

De când am devenit un soi de Mama Omida a istoriei-și-memoriei pe Internet, sunt asaltat (nu doar cu cereri de butélii, ci și) cu întrebări.
Să o spun pe șleau: prieteni, nu am toate răspunsurile. Multe nu le știu, unele nici nu le caut, iar altele, chiar dacă le am, nu țin neapărat să le împărtășesc: nu sunt „Lumina care vine de la Răsărit“ (sau de la Apus!). Pe scurt, în Istorie – ca și în Viață – fac în permanență selecții. Ca tot omul, de altfel...
Dar la o chestiune țin să răspund, anume cea ridicată de Dl. Ioan Roșca (cf. http://www.piatauniversitatii.com/news/editorial-5-2015-8), cu care mă regăsesc nu doar în același „lagăr, ci chiar pe propria-mi „listă albă.
Iat-o, apropo de anticomunismul Mișcării Legionare și atitudinea pe care o putem avea față de el:

Există oameni care vor să evacueze din această istorie atât faptele relevante istoric, cât și memoria lor și/sau a oamenilor care le-au făptuit. Să le arunce, dară, nu doar la „lada de gunoi a istoriei“, ci să le înmormânteze definitiv.
Aici răspunsul se bifurcă, în funcție de cine și în ce fel susține acest lucru:
1) „Pompierii piromani“, care am văzut că propagă cel puțin un „bolșevism utilitar“, și cărora le-am răspuns deja, după ce au venit cu legi teroriste în materie de memorie-și-istorie, iar acest răspuns, care altfel este mai lung și plin de exemple, poate fi rezumat astfel: „Sictir!“
2) „Anticomuniștii de factură civic-liberală, care sunt, în egală măsură, antifasciști civic-liberali“, după cum se identifică ei înşişi, între care cel mai proeminent este Vladimir Tismăneanu (cf., de pildă, în context: http://www.contributors.ro/global-europa/memento-exista-legea-de-comemorare-a-victimelor-fascismului-si-comunismului/).
Despre ei aș spune că atâta vreme cât nu vor să ne impună, la fel ca primii, legi în materie de memorie și istorie – și, mai rău, nu doresc să ne predea anticomunismul și democrația cu Parchetul –, dacă nu ne vom avea ca frații, atunci ne vom respecta și ne vom lua drept parteneri de discuție, de dialog.
În același timp, tot pentru ei am o propunere de nerefuzat, pe care o formulez astfel:

Vreți să evacuați – din punct de vedere istoric, memorial – Anticomunismul din ideologia și acțiunile Mișcării Legionare, vreți să îl aruncați deci la lada de gunoi a istoriei pe motiv că vorbim despre o mișcare nedemocratică?
Foarte bine!
Înainte de aceasta – în virtutea aceluiași punct de vedere istoric și memorial –, faceți altceva, similar: evacuați  Antifascismul din Mișcarea Comunistă.
Așa, ca să vedem ce mai rămâne dine ea, dacă într-adevăr avem un consens în a susține că, la capitolul Democrație, Comunismul nu este mai breaz decât Legionarismul.
După ce ați făcut acest lucru – adică ați procedat nu cu două greutăți, cu două măsuri, ci cu una singură! – veniți, vă rog, să stăm calm și serios de vorbă.
Evident, dacă apreciați că vom mai avea despre ce vorbi: și în materie de istorie, și în materie de memorie...

În fine, pentru cei care nu sunt atenți la nuanțe, o precizare relativ la prietenul meu Vladimir Tismăneanu:
Când am fost plagiat de Mureșan-minunea-lumii, nu am găsit nici un „patriot cu care să compun Comisia-de-trei. Ea a fost formată din: Paul Goma, Florian Banu (de la CNSAS) și... Vladimir Tismăneanu. Prin urmare, dacă le reproșăm ceva altora, cred că trebuie să le arătăm, în același timp, că suntem drepți.
Totodată, pentru cine este interesat de acest spectacol-al-lumii, voi spune și continuarea poveștii:
Cotidianul România liberă a publicat atunci un articol în care, după ce semnala – nu plagiatul, ci acuza de plagiat (ceea ce este cu totul altceva)! – îl acuza, la rându-i, pe Vladimir Tismăneanu că, în calitatea sa de președinte al Consiliului Ştiințific al IICCMER, a sprijinit publicarea unei cărți murdare (cf. http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/tismaneanu-a-girat-o-carte-a-iiccmer-despre-care-acum-spune-ca-ar-fi-un-plagiat-329529).
Deși era îngălat și inversa cvasicomplet responsabilitățile, mie articolul mi-a folosit, căci voiam scandal; și l-am avut.
Dar Vladimir Tismăneanu a încasat loviturile, deși nu avea nici o vină, căci nu ai cum să stai să verifici pe istoricii Patriei, fie ei și angajați proprii, făcând pe polițistul-de-moravuri, ci presupui că aceștia lucrează curat. Iar dacă  fac inversul, vii și spui acest lucru – ceea ce, în momentul în care a aflat, el a și făcut.
Iată de ce, vorba lui Goma, „mă voi deda aici la un adevărat elogiu deşănțat la adresa lui Vladimir Tismăneanu: în acest caz, el s-a comportat nu doar ca un adevărat prieten (ceea ce nu este puțin lucru, dacă prietenia nu a devenit cumva, peste noapte, o valoare caducă), ci și ca un adevărat om de știință.
*
Dacă tot am scăpat, fie și provizoriu, de ciomăgari, Dezbaterea trebuie să continue: cu ăștia care suntem, căci alții mama nu mai face!
Salam Alecu!

Bucureşti, 21 august 2015.