TOCMAI AM ÎNTÂLNIT-O PE „REGINA ANGLIEI“

În metrou, spre casă, lectură de navetist: Bildungsroman-ul lui Vintilă Horia.
O femeie din față, lateral dreapta, pe care n-o observasem, se apropie de ușă să coboare. Înainte însă, se apleacă și-mi spune:

Vă rog să mă scuzați, țin să vă mulțumesc că citiți această carte!

Rămas mut, n-am știut ce-aș putea să spun.
Apoi, m-a întrebat unde am găsit-o, semn că sigur urmărise dezbaterile, citise cel puțin extrase, dacă nu chiar întreaga carte, situație în care nu era decât o manieră elegantă de a mă scoate din încurcătură. Fiind expert în topografie editorială, după ce mi-am recăpătat glasul i-am dat, firește, toate explicațiile, dar nu asta contează.
Avea circa 65 de ani. Îngrijit îmbrăcată, ba chiar elegant, deux-pièces. Voce caldă, muzicală. Leită Regina Angliei!
Vă dați seama cum m-am simțit eu, ca salahor în câmpul lecturii, când însăși „Regina Angliei s-a aplecat spre mine să-mi mulțumească pentru că salahoresc?!
Am avut sentimentul – și am văzut același lucru și în ochii ei – că în ciuda tuturor deriziunilor, necazurilor, a vânturilor, a valurilor, noi, ca Oameni, ca Români, nu suntem nici pe departe pierduți…

București, 22 aprilie, 2016.