CE FEL DE TRILATERALĂ?

Zelenski se va întâlni cu oricine îi va promite că va continua să alimenteze conducta de bani și arme pentru a-și toca în continuare țara în războiul cu Rusia și a supraviețui politic, pentru a supraviețui pur și simplu.

Sandu, la fel, cu orice președinte al României care îi garantează sprijinul necondiționat.

Dan nu ne spune nouă, concetățenilor săi, care este prețul pentru toate acestea. Ne spune însă că vor urma ani de austeritate, că felia de pizza va fi tot mai mică. De fapt nici nu știe, căci doar vorbește, promite. L-am văzut la conferința de presă cu Sandu, când ne-a încredințat că vor fi amânate proiectele naționale de investiții, dar că cele cu Republica Moldova nu vor suferi în nici un fel. Nu a fost în stare să răspundă la întrebări concrete, nu avea cifre, a recunoscut că nu s-a informat. Pe scurt: nu are nici un dosar în față pe care să-l fi citit, iar politica sa externă este un bla-bla de campanie, o improvizație și un haos.

În rest, să vorbești despre „reconstrucția Ucrainei“ acum, când din acest stat încă nu s-a ales definitiv praful, este un fel de a pune căruța înaintea boilor. Pe ce lume trăiesc toți acești oameni? Ucraina, sau mai bine zis ce va mai rămâne din ea, va fi transformată într-un stat disfuncțional care nu va mai amenința Rusia, iar Zelenski și grupul din jurul său vor fi vânați precum o „bandă de teroriști“. Este misterioasă, insondabilă dorința lui Dan de a se asocia, afișa cu asemenea oameni care sunt terminați militar, politic și moral.

Între timp, la București este adoptată o nouă versiune a Legii holocaustului, una mai represivă – nu legionarii, rasiștii ori xenofobii sunt cei cu adevărat vizați, ci libertatea de expresie, gândirea care iese din canonul oficial, botezată „radicalism și ură“. Când lobby-ul israelian ți-a pus președintele, cu finanțatori, influență și tot tacâmul, acum urmează firesc nota de plată. 

La fel, Chișinăul se confruntă și el cu acțiunile lobby-ului, vezi cazul manualului de istorie de clasă terminală pe care holocaustiștii îl vor rescris după hârțoaga Raportului Iliescu–Wiesel. Adică ceea ce s-a întâmplat și la noi. „Naționaliștii de acolo rezistă și obțin o victorie de parcurs, dar pentru cât timp? „Independenta Republică Moldova este dependentă de respectivul grup de interese, iar acest stat va sfârși, mai devreme sau mai târziu, să i se alinieze.

Despre Ucraina ce să mai vorbim? Fantoșa de stat rămasă în urma războiului va fi „denazificată, debanderizată fie de ruși, fie de lobby, fie de o combinație a celor două.

În fine, este vorba de o Trilaterală de toată jalea, care nu are nimic de-a face cu acțiuni istorice de tip Mica Antantă, pe care le parazitează ilegitim. Este un simplu show. În mod normal, dacă Dan ar fi avut vreo brumă de experiență în materie externă și consilieri ce trăiesc cu picioarele pe pământ, iar nu care fumează clișee, ar fi trebuit să-și vadă de treabă, în speță de chestiunile interne, de alcătuirea guvernului, de problemele economice, sociale. Iar cuvântul de ordine ar fi fost, vorba Americanului: just walke away!


București, 12 iunie 2025. 


NICUȘOR DAN LA CHIȘINĂU

Maia Sandu:

 

Dacă Moldova ar cădea pe mâna Rusiei, nu doar Chișinăul ar fi amenințat. Ci și Bucureștiul. Și Odesa. Și Europa. Mai multe trupe rusești la Nistru. Risc de destabilizare. Insecuritate. O Moldova care rezistă înseamnă siguranța familiilor noastre, înseamnă liniștea celor 1200 de km de graniță cu Ucraina, dar și a celor 684 de km de hotar cu România. Adevărul e că nu am putea rezista singuri. Ucraina este scutul nostru. Și al vostru. Cât Ucraina luptă pentru libertatea sa, noi putem trăi în libertatea noastră. De aceea, fiecare ajutor oferit Ucrainei este și un ajutor pentru Moldova. Pentru că fiecare zi în care Ucraina rezistă e o zi în care Moldova rămâne liberă. Mulțumim României pentru sprijinul oferit Ucrainei. Este un sprijin care apără nu doar Ucraina, ci și Moldova, și România. Dacă Rusia ar învinge în Ucraina, nu s-ar opri acolo.

 

Faptul că președintele Dan merge la Chișinău în aceeași zi în care se întâlnește cu Regele Spaniei și împreună vizitează una dintre bazele noastre NATO este plin de semnificație: situația de pe frontul de Est este nu critică, ci dezastruoasă. Prăbușirea acestuia este doar o chestiune de timp, la fel, avansul trupelor ruse. Astfel, temerile președintelui Sandu, deși tardive, sunt întemeiate: toate scenariile legate de viitorul statului său sunt proaste. Ucraina, se vede acum clar ca lumina zilei, nu este un scut pentru Republica Moldova, ci o vulnerabilitate. De asemenea, ajutorul dat Ucrainei de către România în tot acest război este în van, căci războiul este deja pierdut. Supraviețuirea Republicii Moldova nu depinde nici de Ucraina, nici de România, nici de oricine altcineva, ci de propria conduită în raporturile cu vecinii, în speță cu cei puternici, precum Rusia, cu care trebuie să conviețuiești. Faptul de a se fi imaginat pe sine ca un punct al Occidentului împotriva Rusiei a făcut din acest stat o țintă. Alăturarea sa lagărului războiului împotriva Rusiei a reprezentat o decizie ruinătoare, căci cea ideală ar fi fost situarea într-o neutralitate binevoitoare și încercarea de a balansa în jocul politic regional. Este conduita normală a tuturor statelor mici. Desigur, există pericolul de a fi înghițit de un pește mai mare, dar acesta este întotdeauna riscul independenței.

Am spus, am repetat că sunt foarte îngrijorat de conduita haotică a acestui stat dintre Prut și Nistru, de lipsa de experiență politică a elitei politice locale, care are o imagine eronată despre raporturile de forțe, și tocmai de aceea asistă neputincioasă cum speranțele sale se prăbușesc ca un castel de joc. La fel, sunt îngrijorat de soarta cetățenilor săi și, mai ales, a românilor de acolo. În fine, sunt neliniștit de faptul că acest stat poate atrage România într-un scenariu de conflict cu Rusia, de vreme ce țara noastră, cel puțin declarativ, proclamă susținerea sa necondiționată. Ceea ce este absurd.

Adevărul este nu că Republica Moldova ar fi incapabilă să reziste singură unui atac al Rusiei, ci că nu ar putea rezista în nici un fel: nici cu ajutorul României, nici al NATO. Dacă nu poate Ucraina, de ce ar putea ea? Ceea ce însă nu se va întâmpla, căci nu va exista un asemenea ajutor, în sensul că nici România, nici NATO nu vor intra în război pentru Republica Moldova. Iar dacă România ar avea intenția să o facă, de la Cartierul general al NATO i se va spune că este pe cont propriu și că nu va exista vreo activare a articolului 5 al Tratatului în cazul unei riposte ruse.

În fine, ca român, cel mai îngrijorat sunt de conduita țării mele în toată această situație. Steagul care flutură aici este cel al României: trebuie să o facă în continuare, dar mai ales contează cum. Căci avem un președinte care nu înțelege politica externă, nici nu are timp să învețe și ai cărui consilieri la temă sunt departe de o abordare realistă, întrucât afișează o colecție de clișee. Stăm cuminți în trena decidenților UE, NATO pentru că nu avem nici o idee de cum am putea aborda situația, dar pentru noi realitatea este cu adevărat explozivă, în timp ce aceștia nu riscă nimic.


București, 11 iunie 2025.

 

ROMÂNII DIN SUDUL UCRAINEI CER PROTECȚIA ROMÂNIEI

Exprimat adecvat, diplomatic, mesajul lor are însă tonul de alarmă necesar, tema securitară fiind dominantă.

Astfel, se vorbește acolo nu de bani, brânză și de alte ajutoare, ci despre „frustrări și de un sentiment profund de alienare“, pentru a se cere „relansarea cooperării bilaterale în domenii strategice“ sau „dezvoltarea de proiecte bilaterale și multilaterale în domenii strategice precum securitatea“. Apoi, se precizează că „mai multe state membre ale Uniunii Europene și-au menținut ori au reluat prezența diplomatică la Odesa, adaptându-se realităților de securitate locale. În acest context, România are nu doar oportunitatea, ci și responsabilitatea de a se alătura acestor demersuri“.

Dacă înțeleg bine mesajul lor, ca unul care nu sunt în teren, acești oameni se confruntă cu o amenințare existențială, căci tot sunt la modă cuvintele mari, grave.

Primul vector în discuție îl reprezintă limba, cultura și tradițiile naționale. Totodată, deși mesajul se centrează pe perioada post-conflict, al doilea vector constă tocmai în conflictul în curs. Căci toată lumea care și-a păstrat simțul realității așteaptă ofensiva rusească de vară, prăbușirea frontului ucrainean și nimeni nu știe în ce direcții vor avansa trupele ruse: se vor opri la Nipru, se vor îndrepta spre Kiev, spre Odesa?

Răspunsul MAE român la temă este edificator.

Astfel, dincolo de emoție, acesta e clar: România nici nu poate, nici nu are interesul să meargă în direcția cerută. Nu mai vorbesc de faptul că la București, exceptând funcționarii de externe, care sunt cu picioarele pe pământ, este un haos asezonat cu clișee. Cred apoi că aceeași întrebare ar fi de pus și autorităților ucrainene, de care depinde agrementul pentru o asemenea acțiune. Motivul ar fi că, din punctul lor de vedere, mișcarea ar stârni bănuieli cu privire la adevăratele intenții. Iar acolo, dată fiind paranoia explicabilă în contextul oricărui conflict, probabil nu se va înțelege că e vorba de o îngrijorare legitimă, ci de altceva, de pildă, ca să mă exprim în clișeul zilei, de o presupusă influență rusă. Solicitarea românilor din Sudul Ucrainei este perfect legitimă, iar îngrijorările ce stau la baza sa întemeiate. Totodată, este obligația țării noastre să ia toate măsurile de protecție cu privire la acești oameni. Dar când ai pronunțat cuvântul „securitate“, trebuie să vezi cum se raportează la chestiune și partea ucraineană. Aceasta este esența discuției, iar problema nu mai apare deloc ca o simplă acțiune birocratică. Ceea ce petiționarii și spun: diplomatic, dar negru pe alb.

Din nefericire, însă, la București este degringoladă, haos. Nu există nici o viziune, nici măcar o idee despre această relație, ci doar o colecție de clișee, care toate se reduc la susținerea necondiționată a Ucrainei. Iar când ai această linie de conduită, chestiunea depinde doar de cel susținut. Acesta este the basic fact of life, vorba americanilor!


București, 7 iunie 2025.

 

COMPLICAȚIA

(Pe ape și mai tulburi)

Dan este susținut de lobby-ul israelian din SUA, din Europa (ca antifascist) – ba chiar este candidatul acestuia! Între cei ce l-au propus și îl susțin regăsim pe foștii ambasadori ai SUA, indiferent de orientarea politică, pe frații Muraru, Radu Ioanid și holocaustiștii (îl așteptăm încă pe Alexandru Florian). Desigur, simplific, dar acesta este tabloul în ansamblu. Și e chiar ironic să-l acuzi de antisemitism, așa cum fac unii dintre oficialii israelieni.

La rândul său, Simion este susținut de oficiali ai guvernului Statului Israel, căci, spre deosebire de contracandidat, avansează către pozițiile politice ale acestora.

Există deci o tensiune între Israel și lobby-ul său în acest caz, pe care am mai remarcat-o anterior.

Cu siguranță că românii vor decide cine le va fi președinte, însă complicația rămâne și nu este ușor de tranșat, căci pune o problemă mai largă de politică externă. În acest domeniu, dacă nu poți avansa, este preferabil să bați pasul pe loc. Iar avansul propus de Simion nu este în interesul României. Interesul statelor mici este să se agațe de ultimele vestigii ale dreptului internațional, nu să le dea un șut. Căci altfel vor genera și mai multă incertitudine, mai multă nesiguranță, mai mult haos. Care se vor întoarce împotriva lor.

Aș dori să aflăm apoi care este prețul promis de Simion pentru susținerea israeliană, dacă este vorba de așa ceva.

În fine, într-un singur punct nu am nici un dubiu: dacă Simion va fi ales președinte, lobby-ul israelian va sfârși prin a susține poziția Israelului. Așa face întotdeauna, așa va face și în acest caz.

 

București, 15 mai 2025.

 

CÂTEVA CUVINTE DESPRE UNIONISM

Nicușor Dan: „Republica Moldova trebuie sprijinită necondiționat.

George Simion: „Sprijinul trebuie acordat unioniștilor, nu profitorilor care își bat joc de banii românilor“, accentuând că trebuie să fie condiționat. Prin efect, acesta ar depinde de conduita statului în discuție.

Să o spunem pe șleau: sprijinul necondiționat, în care România s-a cantonat comod de mai multă vreme, dar tocmai pentru că nu are nici o politică externă, înseamnă, în termeni realiști, moartea unionismului. Pe scurt, nu poți sprijini necondiționat Republica Moldova decât dacă ești antiunionist ori dacă nu ai nici o idee de politică externă și, tocmai de aceea, te-ai așezat într-un conformism păgubos care se reduce la câteva clișee. Altfel, nici nu se poate o afacere mai bună: „voi ne sprijiniți fără comentarii, noi nu dăm nimic în schimb și ne vedem în UE“. Este deci de la sine înțeles că, prin cei cu dublă cetățenie, Republica Moldova va susține oricând și orice politician din dreapta Prutului care îi promite acest joc de copii: „eu vreau, tu dai. Dacă i se va permite.

Faptul se întâmplă pentru că cei din elita politică de la Chișinău au ca proiect nu unionismul, ci din contră: să fie și să rămână ștabi la ei acasă, și fac tot posibilul în acest sens. Ceea ce în politică este legitim: nu strică copilul care cere, ci părintele care dă! Dar să părăsim această comparație pe care cetățenii țării din stânga Prutului o refuză, la fel ca orice tutelă din partea României.

Schimbarea strategică pe care o aduce poziția lui Simion este la 180 de grade față cu ceea ce am văzut până acum. Ca orice schimbare de acest tip, ea nu este ușor de digerat, iar unirea nu este nici ea ușor de atins, căci depinde de mai multe condiții:

1) Încheierea războiului ucrainean și crearea unei noi arhitecturi de securitate europeană, zonală;

2) Detensionarea relațiilor cu Rusia și negocierea cu aceasta;

3) Voința cetățenilor R. Moldova, care, dacă situația de acasă și din zonă se înrăutățește, se poate schimba, după cum s-a mai întâmplat în istorie. Fără această premisă n-am fi avut Momentul 1918, Marea Unire!

Nici una dintre aceste condiții nu este însă îndeplinită în acest moment. Prin urmare, ai în față un dosar complex pe care nu-l poți urmări cu clișee și declarații de susținere.

Chestiunea unionismului va înclina probabil balanța la ultimul tur al alegerilor prezidențiale din România – căci este un deziderat al majorității absolute a cetățenilor săi, care privesc Basarabia ca pe un teritoriu istoric românesc – dar nu le va tranșa, la fel cum nici cetățenii români ai Republicii Moldova nu o vor face. Ea este însă parte dintr-un tablou mai amplu ce trebuie abordat cu politici și soluții complexe.

 

București, 10 mai 2025.

 

CARE ESTE TREABA CU REPUBLICA MOLDOVA?

Să luăm ca premisă un articol al cărui conținut, dacă nu face unanimitate, atunci prevalează.

Trecând peste propaganda de tip emoțional de acolo – care seamănă izbitor de mult cu cea sovietică, doar sensul este schimbat – ar fi de lămurit, sub formă de duș rece, că:

1) România și Republica Moldova (iar nu „Moldova“, care este o provincie românească) nu sunt „două state românești“: ultima este o „națiune civică“, după cum se definește elita sa politică, nu „o altă Românie“.

2) Republica Moldova este un stat și, ca stat distinct ce presupun că-și dorește un viitor, ar trebui să stea pe propriile picioare.

3) Nu se înțelege deci de ce România ar trebui să o sprijine necondiționat, necum să trăiască în locul său. O face din lipsa unei politici externe, dar cât va dura asta?

4) Logica raporturilor dintre state este următoarea: ele au interese care, de multe ori, pot fi convergente (este și cazul nostru), alteori sunt divergente. Nu există însă niciodată, dar niciodată, o aliniere perfectă a intereselor statelor.

5) Nu există nici cel mai mic pericol ca România să ajungă sub conducerea vreunui „regim rusesc“, pro-rus sau cum veți dori să-i spuneți. Această înțelegere este delirantă. Există însă pericolul ca susținerea necondiționată a Republicii Moldova să înceteze, iar acesta este unul cât se poate de real. Căci un președinte unionist în România, oricare ar fi acela, își va pune negreșit această problemă. Asemeni predecesorilor săi, el va avea interesul să susțină stabilitatea republicii din stânga Prutului, dar atât și nimic mai mult. Nici nu va dori, nici nu va putea să facă unirea cu forța, dar aceasta va trebui să se descurce din ce în ce mai mult singură. De aici și distribuția votului celor cu dublă cetățenie la alegerile prezidențiale din România și multele vaiete care au urmat. Explicația situației prezente trebuie deci căutată nu în Rusia ori în pericolul rusesc, ci în interesele și conduita generală a Republicii Moldova și, mai ales, față de România.

6) Pericolul ca Republica Moldova să cadă din nou sub influența Rusiei este cu adevărat real, iar explicația ține, în primul rând, de poziția sa într-o zonă-tampon a UE, a NATO și de jocurile de influență externă; apoi de propria conduită.

7) Sunt de acord cu două cuvinte folosite de autor în acel articol, dar în alt sens: politica Republicii Moldova este un „dezastru, atât ca prestație pe scena internațională, cât și față de România. Și ea se poate transforma în „tragedie“.

Am spus, repet: sunt foarte îngrijorat de soarta acestui stat, care are o conduită haotică. Este singurul motiv pentru care îmi și pierd vremea!


București, 8 mai 2025. 


„BASARABIA NU E ROMÂNIA“

Este siderantă lipsa de adecvare la realitate a elitei la putere din Republica Moldova, incapacitatea sa de a face vreo proiecție, de a se asigura măcar că nu va genera efecte de bumerang în relația cu România.

În noiembrie anul trecut a îndemnat la vot pentru Elena Lasconi chiar prin președintele Maia Sandu, ignorând astfel partidele din arcul guvernamental de la București. Apoi, într-un moment dificil, l-a chemat la Chișinău pe președintele interimar Ilie Bolojan pentru a face poze cu umbrela sa de securitate!

La aceste noi alegeri s-a situat pe o poziție realistă, îndemnând cetățenii români de acolo să voteze cu Crin Antonescu. Pe primul loc a ieșit însă Nicușor Dan, efect al rețelelor de influență create de Traian Băsescu în timpul celor două mandate ale sale de președinte, o perioadă în care George Simion juca rolul de agitator unionist. Fapt care arată că impactul puterii de la Chișinău asupra acestor votanți este relativ limitat.

Acum elita și puterea de la Chișinău îi îndeamnă la unison să voteze pentru Dan. Ce vor face însă dacă Simion va fi ales președinte, un deznodământ ce pare inevitabil? Ce relație vor avea cu acesta, dat fiind că este interzis în republica din stânga Prutului (și în Ucraina, din același motiv), și nu pentru relațiile lui cu vreun spion rus, după cum susține propaganda convenabilă, ci pentru că a „atentat“ la statalitatea statului mai sus menționat? Este de presupus că respectiva relație – politică și personală – va fi turbulentă, iar Republica Moldova va avea doar de pierdut.

Dar, dincolo de eventualele turbulențe, ar fi de regândit relația dintre România și Republica Moldova, care nu este normală. Cea din urmă cere și primește un ajutor masiv din România, la pachet cu sfaturile, din care ia ajutoarele și cel mai adesea ignoră sfaturile. Pe scurt, beneficiază de un sprijin necondiționat. Proiectul său politic nu este să se apropie de România, ci să devină un stat clientelar al UE. (Intrarea în UE, realist vorbind, este doar un deziderat.) De ce ar trebui ca România să o sprijine este o chestiune care ar merita analizată și explicată. În tot cazul, această susținere necondiționată nu este nici în interesul strategic al României, nici în cel al Republicii Moldova, care dacă se numește stat, ar trebui să stea pe propriile picioare. Logica relațiilor dintre state este diferită și, în acest sens, „Basarabia nu e România“!

Să fiu bine înțeles: România are numeroși cetățeni peste Prut, există între noi legături culturale, istorice, eu însumi am prieteni acolo, oameni la care țin, și privesc evoluția acestui stat – situat într-o zonă tampon a UE și NATO cu Rusia – cu îngrijorare. Republica Moldova are însă o prestație haotică ce ar putea pune probleme României și ei însăși, căci este un potențial factor de destabilizare zonală. Marea problemă nu este însă aceasta, ci faptul că România nu are nici o politică externă – exceptând vulgata „valorilor euro-atlantice“ și „Vest vs. Est“, care nu ține loc de politică și generează periodice accese de delir colectiv, precum în actualele alegeri; necum ceva clar cu privire la statul din stânga Prutului. Această politică ar trebui să și-o definească și, în tot cazul, susținerea necondiționată să înceteze. Altfel, realitatea va fi șocantă pentru toți.

Ce va fi, vom vedea, însă auspiciile nu sunt deloc bune.


București, 6 mai 2025. 


DOSARELE DE SIGURANȚĂ ALE LUI PANAIT ISTRATI

Este o temă care nu a fost tratată, deși aceste dosare sunt accesibile la Arhivele Naționale Istorice Centrale din București încă din timpul Comisiei „Tismăneanu“. Este vorba despre Fondul 95 din fosta Arhivă a CC al PCR, intitulat Dosare personale ale luptătorilor antifasciști întocmite de Ministerul de Interne în perioada 1917–1944, cu elementele de cotă arhivistică nr. 5796, vol. 1–3, și nr. 5796/1316. Începând din 9/10/2006, aceste dosare se află în acces liber pentru publicul larg și pot fi studiate de orice persoană interesată.

În perioada comunistă, din tot acest ansamblu documentar a fost publicat un așa-zis „dosar de la Siguranță al lui Panait Istrati“, apărut în revista Manuscriptum, nr. 3/1974, pp. 93-110.

Recent, istoricul Stelian Tănase, care a avut acces la dosarele lui Istrati în contextul Comisiei „Tismăneanu“, a publicat o biografie a marelui scriitor, însă nu a făcut nici o prezentare a corpusului, ci s-a comportat ca și cum nu ar fi fost necesar sau acesta ar fi fost deja cunoscut[1]. Ceea ce, în realitate, nu este nici una, nici alta.

Faptul fusese pus în lumină de Mircea Iorgulescu într-una din lucrările sale la temă, în care un capitol era dedicat subiectului: „Afacerea «Dosarul de la Siguranță al lui Panait Istrati»“[2]. Discuția este necesară, căci cercetătorul pornește întotdeauna de la surse și, în caz de dezacord, dispută, tot la surse se întoarce.

Foto 1

Astfel, iată ce perioade acoperă volumele indicate:

Vol. 1: 1924 – 1942;

Vol. 2: 1929 – 1935;

Vol. 3: 1922 – 1935;

Vol. 3/1: 1930.

Să le luăm acum pe rând.

*

Volumul 1, creat de Siguranța Generală, conține 261 de file și este numerotat și certificat la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963.

Pe prima filă a dosarului este notat: „Pe baza adresei nr. 82 din 4 febr. 1971 a Muzeului Literaturii Romîne au fost copiate la xerox filele: 3, 14, 54, 69 și i-au fost predate [acestuia] cu proces verbal nr 57 din 16 febr. 1971“[3]. Este vorba despre documentele publicate de Al. Oprea în numărul indicat mai sus din revista Manuscriptum. Pe foaia de folosire apar două nume care au văzut atunci dosarul: 1) Viorica Câlniceanu, probabil de la Arhiva CC al PCR, care l-a identificat și consultat pentru prima dată, pe 6 ianuarie 1971, pentru tema de cercetare „Panait Istrati și mișcarea socialistă“; 2) Diana Cristev de la Muzeul Literaturii, care l-a consultat pe 30 ianuarie 1971, cea care a făcut selecția documentelor pentru a fi publicate în revista indicată. Este, de altfel, singurul volum, din cele patru existente, care a fost studiat de cineva înainte de 1989.

Din volumul de origine, conform unei proceduri standard ce avea la bază o hotărâre a Biroului Politic al CC al PMR din decembrie 1960, Arhiva PCR a scos trei documente și le-a repartizat la alte fonduri. Este vorba despre un manifest al studenților creștini și o chemare a Partidului Socialist trimise prin poștă lui Istrati în 1929, de asemenea cuvântarea ținută de Istrati deținuților comuniști de la închisoarea Singro din Atena, în 1928. Deși dosarul conține mai multe exemplare din aceste documente, astfel încât nu este nevoie să mergi la fondurile indicate, ultimul document a fost reintrodus în cuprinsul său de Gheorghe Neacșu, șeful Arhivei Partidului.

Iată mai jos, în ordine cronologică, temele prezente în dosar[4]. Astfel, avem:

– Vizita în țară a lui Istrati din august–octombrie 1925.

– Broșura manifest intitulată Valea Plyngerei : Au pays du dernier des Hohenzollern – 1926, în care Istrati are o notă introductivă. Pentru aceasta, în noiembrie șeful Siguranței, Romulus Voinescu, cere autorităților franceze identificarea autorului și informații despre componența Comitetului pentru apărarea victimelor teroarei albe din Balcani, sub egida căruia fusese publicată. Totodată, o interzice la intrarea în țară și la răspândire.

– Vizita lui Istrati în URSS din 1927. Declarațiile făcute cu acel prilej în presa sovietică sunt consemnate de rapoartele Siguranței din luna octombrie.

– Referat al Siguranței din decembrie asupra romanului Mikhaïl. Concluzia este echilibrată: „Cartea nu este îndreptată contra României în particular, este o scriere cu pretenții umanitare și sociale“ (f. 55).

– Călătoria lui Istrati în Grecia din 1928. Iar aici avem:

1) Traducerea unui articol din ziarul comunist „Rizopastis“, care rezumă conferința ținută de el la Atena în ianuarie.

2) Traducerea articolului lui Istrati cu titlul Teoriile sociale. Între Apusul care moare și Răsăritul care se naște, publicat în aceeași lună în ziarul „Eleftero–Vima“.

3) Un articol al său publicat tot în ianuarie în ziarul „Avanti“.

4) Scrisoarea din martie a ambasadorului român la Atena, Constantin Langa–Rășcanu, către ministrul de externe ad interim, I.G. Duca, în care îl numește pe Istrati „un mercenar al bolșevismului“[5] (f. 71).

Foto 2

5) Cuvântarea lui Istrati în fața comuniștilor încarcerați la închisoarea Singro din Atena (fără sursă).

– Relatări din presa sovietică despre călătoria lui Istrati în URSS și, în speță, în Moldova Sovietică, datate august 1928.

– Vizita în țară din august–octombrie 1929. Cu acel prilej, Istrati a anchetat jurnalistic despre comuniștii arestați în urma Congresului Sindicatelor Unitare de la Timișoara și cu privire la greva minerilor de la Lupeni, moment în care a fost însoțit de prietenul său, profesorul Romulus Cioflec. Apoi s-a deplasat la Brăila, Galați și București, fiind supravegheat discret de Siguranță. La Brăila a ținut o cuvântare și mai avea una programată la București de dr. Leon Ghelerter, liderul Partidului Socialist al Muncitorilor din România, la care însă a renunțat în urma amenințării comuniștilor cu o manifestare ostilă. Totodată, Siguranța aflase despre manuscrisul lucrării Vers l’autre flamme, pe care Istrati îl avea cu sine, și era interesată de conținut.

– În ianuarie 1930, la toate librăriile mari din Capitală se găsea trilogia Vers l’autre flamme, Soviets 1929, La Russie nue. Referatul Siguranței îi este preponderent defavorabil, ba chiar tendențios, căci se străduiește să descopere în subtext că „prea mărește bolșevismul“ (f. 169). În același timp este semnalată apariția la Editura Cugetarea din București a traducerii primei părți a lucrării, cea scrisă de Istrati, Spovedanie pentru învinși (care în aprilie, printr-un ordin al Direcției Presei de pe lângă Președinția Consiliului de Miniștri, este interzisă la vânzare în Basarabia).

– În ianuarie–februarie 1930, Istrati călătorește la Viena, Cairo (la Alexandria este însă împiedicat de autorități să debarce) și Triest (unde este reținut de poliție pentru o noapte), fapt care provoacă informări ale autorităților consulare române.

– Vizita în țară din perioada aprilie–iulie 1930, moment în care este din nou supravegheat discret. Călătorește la Brăila, Baldovinești și Câmpulung Muscel. Semnalările Siguranței îl arată ca un „înverșunat dușman al regimului sovietic și descrie viața poporului rus, în culorile cele mai negre“ (f. 184).

– În perioada următoare îl regăsim în Elveția, după cum semnalează Siguranța din interceptările corespondenței prietenilor săi, iar în august același an trimite colete cu haine pe adresa prietenului său, frizerul I. Constantinescu zis Nicu din Brăila. Intenția era de a se stabili definitiv în țară.

– În septembrie sosește în țară. Este semnalat la București, Câmpulung Muscel, Brăila și Iași.

– În ianuarie 1931, în ultimul oraș indicat ține o conferență literară pe care studenții naționaliști din Asociația Studenților Creștini ținând de LANC, care lansează cu acel prilej și un manifest injurios, o boicotează, iar în timpul desfășurării ei au loc încăierări și sunt sparte geamuri.

– După un sejur petrecut în iulie–august la Paris cu Margareta Izescu, viitoarea soție, se înapoiază la Brăila. Tot atunci este pus în vânzare un nou tiraj din traducerea Spovedaniei.

– Începând din ianuarie 1932 ține conferințe la Brașov, în Austria, Germania, Olanda și Franța, iar dosarul păstrează cópii de pe scrisorile sale de angajament. În aprilie se reîntoarce la Brăila.

– În februarie 1933, după un sejur la Mânăstirea Neamț, călătorește la București, apoi, ca vechi bolnav de plămâni, este internat la Sanatoriul Filaret.

– În ianuarie 1935, în cercurile evreiești se discută despre evoluția politică a lui Istrati, care balansase de la comunism la etapa „Cruciadei Românismului“; la fel, apare traducerea unui articol publicat în martie într-un ziar polonez, rod al campaniei comuniste împotriva sa.

– La câteva zile de la moartea lui Istrati, survenită pe 16 aprilie același an, la inițiativa scriitorului Demostene Botez se constituie la București Asociația „Prietenii lui Panait Istrati“, de care Siguranța se interesează, iar Regionala sa din Iași întreabă Centrul dacă poate da avizul constituirii unei filiale. Totodată, se cere avizul și pentru tipărirea unei broșuri biografice.

– În aprilie 1939, la mormântul lui Istrati are loc un pelerinaj la care iau parte, între alții, soția sa Margareta și scriitorii Ion Pribeagu și Petre Bellu. O comemorare similară are loc și în mai 1942 în București, pentru care se cere autorizație, la care participă circa 350 de persoane, între care actorii Ion Manolescu, Lili Carandino și Fory Etterle, scriitorii Alexandru Mironescu, Perpessicius, Victor Eftimiu, Aida Vrioni și Alexandru Talex.

*

Volumul 2 conține presă, informație transmisă, arhivată de Siguranța generală și conține 49 de file care sunt numerotate și certificate la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963.

Din acest dosar, conform procedurii standard a Arhivei CC, a fost scos și repartizat la un alt fond un manifest al Studenților Români Creștini care cheamă la o adunare publică împotriva lui Istrati la București pe 6 octombrie 1929.

– În vara anului 1929, în timpul vizitei din România, Istrati este reporter pentru „Lupta“, iar dosarul cuprinde mai multe articole de presă ce-l privesc. Dar, mai ales, regăsim acolo reportajul său Lupeni 1929, publicat în serial în opt numere ale ziarului.

– Regăsim, de asemenea, articole negative la adresa sa publicate de nume grele ale publicisticii vremii precum Nichifor Crainic, Ion Vinea, Pamfil Șeicaru, Cezar Petrescu și Romulus Dianu.

– Studiul Afacerea Russakov sau URSS de astăzi a apărut în noiembrie 1929 în zece numere din „Lupta“ și se regăsește, de asemenea, în dosar[6].

– Regăsim apoi mai multe articole din 1935 legate de cazul juridic Petre Constantinescu–Iași, ce ilustrează modul în care Istrati era perceput de magnații presei de mare tiraj din țară. În acest sens reproducem, pentru consistență și frumusețea stilului, articolul intitulat O scrisoare a d-lui Panait Istrati, publicat în „Universul“, 19/01/1935 (f. 43)[7].

 

Primim următoarele:

Foto 3

Stimate domnule director,

În numărul de azi al ziarului dumneavoastră, reproducând o parte din „scrisoarea deschisă“ adresată de mine domnului Francis Jourdain și apărută în „Curentul“ de ieri – faceți câteva afirmații și presupuneri inexacte, referitoare la noua mea „ipostază“.

Aș dori ca în rândurile de față să nu vedeți o simplă și zădarnică desmințire, pornită din orgoliu rănit, fiindcă nici nu e cazul; și mi-ar face plăcere ca ele să apară nemutilate în ziarul Dumneavoastră, ceeace m’ar face să cred că aveți tot interesul să luați act, odată cu cititorii dumneavoastră, că nu sunt omul pe care-l bănuiți.

Iată de ce, în loc să vă răspund cu arțagul și chiar indelicatețea cari caracterizau polemicile mele de altă dată, vă scriu potrivit stării mele sufletești de azi, vă consider de bună credință în tot ce afirmați, și nu voi părăsi acest ton chiar dacă, nepublicându-mi răspunsul de față, voi fi nevoit să recurg la ospitalitatea altui organ. Toate acestea, nu din cauză că m’aș fi îndrăgostit brusc de politeță aristocratică, sau că aș ținti să intru în rândul oamenilor ziși „bine-gânditori“ – ci fiindcă, într’adevăr, realitatea crudelor mele viziuni din ultimii ani, dându-mă cu capul de toți pereții, a modificat profund și definitiv natura mea de totdeauna, veșnic plecat spre o exagerare care mergea uneori până a mă face să-mi nedreptățesc adversarul.

Dumneavoastră scriți:

„Nostim este însă cum fostul colaborator al «Adevărului» și «Dimineței» își manifestă gratitudinea față de cei cari l-au îmbrățișat și lansat“.

E adevărat. Și e mai grav decât „nostim“. Dar nu e numai din vina mea, ci și dintr’a lor.

E adevărat că aceste ziare m’au îmbrățișat din primul moment – un moment, azi, destul de îndepărtat, când, prin preajma lui o mie nouă sute zece, dacă nu mă înșel, „Adevărul“ scria cu litere compacte în fruntea informațiilor: „Greva din Brăila a căzut. Vrednicul muncitor Panait Istrati ne trimete un articol scris după luptă. (Acest articol era intitulat „Burii au căzut, trăiască Burii“ Nota aut.) E un articol scris cu sângele unei inimi generoase. Îl vom publica la locul de onoare în numărul nostru de mâine“.

Unde a și apărut, cu titlul pe trei coloane. A doua zi după apariție, un fruntaș al partidului socialist și bun prieten al meu, azi condamnat la moarte prin contumacie, comunist feroce și adversar personal[8], îmi scria cam așa: „Ei, dragă Panaite, după o astfel de intrare în presa democratică, drumul ți-e deschis la «Adevărul» spre cele mai frumoase situații. «Adevărul» ne-a mai furat și alte condee de talent. N’ar fi de mirare să te fure și pe tine“[.]

Nu m’a furat decât o clipă. „Dimineața“ mi-a publicat, cu tapaj de afișe lipite prin orașele dunărene, o serie de vre-o zece articole intitulate «Lipitorile porturilor noastre». Apoi am fost numit corespondentul (foarte bine plătit) al „Dimineței“ la Brăila.

Dar... vai! Poate că v’aduceți aminte ce s’a întâmplat. De-abia luasem o primă leafă când, producându-se scandalul cu violul unei fetițe de unsprezece ani de către stăpânul ei, un diacon dela Măcin, m’am pus să fac o anchetă cam în felul aceleia dela Lupeni, acum șase ani, când „Adevărul“, deși certat cu mine, a scris un articol de fond cu titlul Unde dai și unde crapă, spunând că l-am lovit în pălărie pe domnul Vaida, pe-atunci ministru de interne.

Cu năzdrăvana mea anchetă dela Măcin, prin care urmăream să rad barba diaconului satir, am „lovit în pălărie“ chiar pe binefăcătorul meu director Const. Mille, după apariția primului articol din această campanie ratată – și în urma intervenției Episcopului Dunării-de-Jos – domnul Mille, mare democrat, dându-mi ordin să-mi văd de sărăcie și de treburile mai mărunte cu cari mă însărcinase, eu am ars ziarul „Dimineața“ în fața celor șase mii de muncitori sindicaliști al căror conducător sufletesc eram, ceeace trebuie să fi produs o mică modificare a tirajului – apoi am publicat avortata mea anchetă în lihnita „Românie Muncitoare“, pe care n’o citeau nici muncitorii.

Ceva și mai grav. La un an sau doi dela această întâmplare, „Adevărul“ serbându-și nu știu ce jubileu și cerând „tuturor foștilor“ săi „colaboratori“ să-i trimeată câte o „amintire“, am făcut iar pe Păcală și i-am trimes... amintirea amară cu diaconul dela Măcin, în care povesteam cum o fetiță de armean rămasă necinstită, nereabilitată și nedespăgubită, va avea să mulțumească democrației dela „Adevărul“ și în particular răzvrătitului Const. Mille, de toate bătăile pe cari le va mânca dela viitorul ei bărbat, pentru vina de-a o fi găsit „pângărită“. „Adevărul“ nepublicându-mi „amintirea“, am trimis-o ziarului „Minerva“ care a publicat-o în foileton, pagina întâi, în „Seara“.

Atunci Dobrogeanu-Gherea, râzând în barbă, mi-a raportat cuvintele următoare, ale lui Mille: Istrati ăsta e un porc de câine și un ticălos!“.

Vedeți, deci, domnule director, că nici „îmbrățișarea“ democrației române, nici „ingratitudinea“ și „ticăloșia“ mea, nu sunt de dată recentă. Care pârlit de zugrav, inclusiv Mussolini și Hitler, a avut la vârsta de douăzeci și cinci de ani, norocul să fie poftit să se înfrupte din plăcinta cu carne și cu brânză a democrației!

Și în cazul acesta, ce rămâne din răutăcioasa dumneavoastră insinuare:

„Să fie în această sinceritate și puțin din regretul că cei vizați mănâncă singuri din grăunțe la ieslea democrației confortabile?“.

Nu, domnule director, adversarii mei n’ar putea să-mi răscolească trecutul, fără să-și rupă dinții în el. Sunt, din nenorocire pentru ei, un vechiu om cinstit și sincer. Singurul meu merit. Căci cinstea și sinceritatea mea m’au costat și mă costă zilnic ochii din cap.

Dar dumneavoastră mai scriți:

„Noi nu suntem așa de naivi să luăm părerea de azi a d-lui Panait Istrati drept expresiunea unei convingeri. L-am văzut în atâtea ipostaze diferite pe vajnicul brăilean în cât salutăm cu rezervată suspiciune ridicare a vălului de pe ochii înfocatului comunist de ieri“.

Nu am cruzimea să vă cer să precizați câteva din acele „atâtea ipostaze diferite“ ale mele, căci știu că nu Dumneavoastră dar nici Dumnezeu n’are de unde să le ia. Recunoașteți, deci, că vă referiți la o singură ipostază: aceea pe care eu singur o strig în gura mare, de când m’am întors din Rusia și anume:

Nu mai cred în comunism, pe care-l consider – mai ales pentru cei învinși – cel mai mare pericol ce amenință azi omenirea.

Nu mai cred în puterea revoluționară exclusivă a clasei mele, pe care am văzut-o, pe întinderea unei șesimi din suprafața pământului, trădându-și prompt destinele și devenind, – în numai șaptesprezece ani de exercitare a puterii, – biroucratică, teroristă și chiar parazitară, atunci când i-se oferă prilejul.

Ei bine, la atât se reduc diferitele mele ipostaze. Mi-ar fi fost și mie îngăduit, între 17 și 25 de ani, să fiu „secătură entuziastă“, sub umbrela domnului profesor Iorga. Aș mai fi putut, ani de-a rândul, să fac parte din partidul socialist, apoi din cel comunist, în a căror învățătură și misiune am crezut. N’o să mă găsiți decât atunci când, cedând insistențelor amicale, am primit să figurez atât cât a durat cotizația primelor două, trei luni plătite cu sila, apoi am fost aruncat afară de slova statutelor.

Dar cine nu s’a înșelat în viața lui, într’o credință? Singur Christos, care a fost un Dumnezeu! Și chiar și el, dacă ar fi trăit până azi, și-ar fi renegat biserica!

Biserica, nu Credința.

Tot asta am făcut și eu, să mi-se ierte nemodestia. Căci, „trădând“ pe toți aceia cari desfigurează idealurile omenirii suferinde, eu am rămas la postul meu, crezând mereu într’un viitor mai bun al omului, luptând și suferind, chiar acum când nu mai pot trăi decât lungit ca un paralitic.

Atunci de ce mă faceți „aviator“?

Al dumneavoastră, cu perfectă stimă (și cu compătimire, când vă văd articolele mutilate, ca ale unui simplu fost zugrav).

Panait Istrati

17 Ianuarie 1935.

 

– Propaganda Cominternului împotriva sa se manifestă prin articole publicate în februarie același an la Paris („Lu“) sau în țară („Proletarul“), între care este de menționat reacția lui Francis Jourdain, apărătorul din procesul lui Constantinescu–Iași.

*

Volumul 3, al cărui creator este Siguranța Brăila, cuprinde 175 de file, care sunt numerotate și certificate la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963. În general, este vorba despre o informație repetitivă, rapoartele locale fiind trimise la Centru și tocmai de aceea parte din informație se regăsește în volumele anterioare. Astfel, avem:

– Vizita în țară a lui Istrati din august–octombrie 1925, ordinul Siguranței generale de a fi ținut sub supraveghere și rapoarte ale celei din Brăila, de unde aflăm ce a făcut în tot acest timp.

– Vizita în țară din august–octombrie 1929, rapoarte ale Siguranței din Brăila.

Din această perioadă reproducem un articol cu privire la ceea ce ar trebui să fie misiunea jurnalistului, intitulat Pentru Săptămâna, publicat în ziarul „Săptămâna“, Brăila, an. 1, nr, 1, 30/09/1929 (f. 21)[9].

 

Ziariști tineri, plini de energie, și pe cari îi cred oameni cinstiți, scot o gazetă nouă și’mi cer „un cuvânt“ pentru primul lor număr.

Iată că-l dau. Fără să crâcnesc. Dar fie-mi îngăduit să spun lectorului, – acest veșnic păcălit al tuturor idealurilor gazetărești, că semnatarul acestor rânduri nu mai are încredere în omenia jurnalismului, ceia-cenu înseamnă nimic.

Nu înseamnă nimic, fiindcă nimănui nu-i e permis să arunce anatema asupra ziaristului care’și începe viața cu gânduri demne de respect. Și nu cunosc crimă mai grozavă de cât aceia de-a ucide în fașă gândurile bune cu cari un om pornește în viață. Asta ar însemna că o omenire îmbătrânită, schiloadă la suflet și stăpână pe frânele vieții celor tineri, ar contesta viitorului ori ce drept de-a fi mai bun ca trecutul.

De păcatul acesta n-am să mă fac nici odată vinovat. Prefer mai bine să adaog încă o părere de rău, atâtor păreri de rău pe cari vremea și experiența le-a îngrămădit în tolba’mi. Ca și în tolbele D-voastră, cititorilor, de altfel. Însă, odată plătit acest tribut trecutului, ne întoarcem cu fața spre viitor. Și viitorului trebue totdeauna să’i surâdem. Chiar dacă inimile ne sângerează. Chiar dacă surâsul nostru nu-i de cât un act de politeță.

Căci viitorul nu trebue să știe că noi „nu mai credem în nimic[“]. Altfel, naște bătrân. Și atunci viața e de prisos. De la început.

Voisem, dintru’ntâi, să sfârșesc acest „cuvânt“ cu rândurile de mai sus. Fiindcă, de fapt, asta e și tot ce-aveam de spus. Dar eu sunt cam soacră din fire și’mi place să mă cert cu lumea. Așa că acum aș vrea să mă’ntorc spre cititor, – care e, cum am spus, un veșnic păcălit.

Aș vrea să spun acestui anonim, creator și susținător de imense potlogării gazetărești, că dacă totul merge după cum vedem în morala imorală a gazetăriei, apoi numai el e de vină. El, cititorul.

Bine bre, oameni: cine e devină dacă gazetarul devine un tâlhar mai rău de cât Cocoș? Ba chiar un tâlhar pe cari guvernele și-l pun la dreapta lor, până și în parlament! Căci, să stăm strâmb și să judecăm drept: din experiența mea, mărturisesc că n’am văzut un gazetar cinstit să poată să’și creeze un public cititor care să-l susțină. De ce?

Numai din cauză că cititorului îi place mai curând să știe de câte ori pe zi „Miss Universe“ s’a scobit în nas când era la New York, de cât să învețe pe ce cale trebue să apuce ca să’și apere interesele cetățenești. Iată tot.

Acum isprăvind și cu cicăleala, urez „Săptămânei“ să fie ideală și să-și creeze cititori ideali.

Panait Istrati

25 Septembrie 1929.

 

– Rapoarte ale Siguranței despre cuvântarea ținută în octombrie același an la Brăila.

Foto 4
– Rapoarte din timpul vizitei lui Istrati în țară din perioada aprilie–iulie 1930 și despre persoanele cu care a avut legături.

1) În această perioadă s-a interesat de filmul Kira Kiralina, produs de sovietici în 1928 după romanul său fără a avea autorizație. Aflat atunci în URSS, Istrati a reclamat faptul și astfel i-au fost plătite drepturile de autor, însă nu a autorizat difuzarea pentru alte țări. În România a aflat că filmul rula în diferite orașe printr-o casă de film numită „Lux Film“ și încerca să afle unde este proiectat pentru a-l opri cu ajutorul autorităților.

2) Relatează în interviuri de presă arestarea sa din Italia și expulzarea din Egipt.

3) Rapoarte despre perioada în care a stat la Baldovinești, la locuința unchiului său Dumitru Istrate, intenția utopică de a construi o crescătorie de porci, tracasările și piedicile puse de responsabilii locali. De asemenea, despre lucrul la romanul Țața Minca.

4) Memoriu adresat prim-ministrului Iuliu Maniu, președintelui Consiliului Agricol și Prefectului județului Brăila cu privire la intenția de a se stabili la Baldovinești și de a crea utopica gospodărie care să fie ocrotită de stat.

5) Percheziția bagajelor medicului austriac Henrich Hauser, cazat la Hotelul „Untaru“ din Brăila, sosit în țară pentru a evalua starea de sănătate a lui Istrati.

6) Interogatoriul lui Istrati de la Siguranță (copie) din 4 mai, a cărui notație finală ne lămurește asupra scopului: „Se ține sub strictă supraveghere[,] numitul fiind comunist“.

– Istoria a coletelor cu hainele trimise în țară, din august-septembrie 1930.

– Întoarcerea și stabilirea definitivă în țară din septembrie același an. Atunci Istrati descurcă și povestea coletelor reținute în vamă, care îi sunt în sfârșit eliberate fără taxă.

– Sosit în țară în octombrie pentru a face ilustrații la romanul Țața Minca, pictorul francez Henri–Paul Boissonas este reținut de un polițai la Brăila pentru că făcea schița firmei unei cârciumi. Declarația sa și schița se regăsesc la dosar.

Foto 5
– În noiembrie 1930 – ianuarie 1931, Istrati a călătorit de două ori la Iași, unde la invitația profesorul universitar Ion Mironescu și a scriitorului Mihail Sadoveanu a ținut o conferință.

– În martie 1931 a organizat în sala Teatrului Comunal din Brăila un festival literar împreună cu Mihail Sadoveanu, George Topârceanu, Demostene Botez și Ion Mironescu de la Iași. Inițial, el nu voia să ia cuvântul, întrucât fusese avertizat de un grup de tineri că va fi huiduit, la fel cum se întâmplase anterior la Iași. În intervenția sa a criticat pe scriitorii care „nu urmăresc decât scopuri materiale, hrănind publicului cititor cu fel de fel de romane cu conținut pornografic“ (f. 128).

– În aprilie s-a interesat din nou la chestură de proiecția filmului Kira Kiralina, anunțată prin afișe. A angajat avocați, unul dintre aceștia fiind Radu Portocală, însă instanța a respins cererea sa de confiscare a filmului. A încercat ulterior și o reclamație la Parchet, dar se pare fără vreun rezultat.

– Împreună cu Margareta Izescu, în iulie–august călătorește la Paris.

– În noiembrie se însoară cu Margareta „în absolută intimitate“ (f. 154), după cum relatează indiscretă presa.

– În aceeași lună debutează un nou proces legat de proiecția filmului Kira Kiralina, intentat unei case de difuzare din Viena.

– În decembrie, în urma rapoartelor trimise, Siguranța Generală se interesează dacă în conferințele pe care le ține, Istrati nu „strecoară idei subversive“ (f. 157).

– În ianuarie–martie 1932 ține conferințe la Brașov, în Austria, Germania, Olanda și Franța, iar în dosar sunt reluate copiile de pe scrisorile de angajament.

– În mai are loc vizita în țară a lui Adrien de Jong, prietenul și traducătorul lui Istrati în flamandă, care este luat în vizor de Siguranță.

– Starea gravă a sănătății sale din iunie 1932 determină internarea la Sanatoriul Filantropia.

– În decembrie îl găsim, „în calitate de ziarist“ (f. 169), în comunele Scorțarii Vechi, Tudor Vladimirescu și Însurăței din județul Brăila, unde îi ajută pe țărani să facă cereri colective către autorități pentru a se vota legea conversiunilor agricole.

Foto 6
– În același timp, prin presă, Istrati face apel către autoritățile județului pentru înființarea unui cerc literar din venitul căruia să fie ajutați cei aflați în nevoie.

*

Volumul 3/1, al cărui creator este Siguranța Ploiești, cuprinde 2 file și este numerotat și certificat la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963.

– În aprilie 1930, Istrati este invitat la filiala din Ploiești a Partidului Socialist al Muncitorilor din România condus de Ghelerter pentru a ține o conferință. Evenimentul nu s-a produs însă.

*

Dosarele lui Panait Istrati de la Siguranță, niciodată prezentate până acum, sunt importante pentru cercetarea vieții și activității marelui scriitor căci, dincolo de interesul operativ, sau tocmai de aceea, urmăresc evoluția sa intelectuală. Înțelegerea Siguranței, percepția sa nu sunt mereu exacte, iar atunci când sunt, păstrează o suspiciune de înțeles pentru acest tip de creator, căci este vorba despre un serviciu secret. Documentele prezentate precizează date și furnizează informații despre diverse evenimente, constituindu-se astfel într-o sursă istorică ce ne ajută să dăm contur acestei mari personalități, conștiințe a unei epoci.

 

NOTE

[1] Stelian Tănase, Viața lui Panait Istrati, București, Editura Corint, 2024. Pentru o prezentare a lucrării, vezi articolul nostru, „(Doar) o biografie a lui Istrati“, la adresa: https://mircea-stanescu.blogspot.com/2024/08/doar-o-biografie-lui-istrati.html?m=0.

[2] Mircea Iorgulescu, Celălalt Istrati, Iași, Editura Polirom, 2004, pp 245-271.

[3] Ortografia aparține documentului.

[4] Pentru prezentarea ce urmează ne vom raporta și la o cronologie bio-bibliografică, ea însăși de amendat, de rafinat. Este vorba despre Ioan Muntean, Panait Istrati. Itinerar brăilean, Editura Proilavia, Brăila, f.d., la adresa: https://www.biblioteca-digitala.ro/reviste/carte/Munteanu-Ioan_Panait_Istrati._Itinerar_brailean.pdf.

[5] Subliniat cu creion roșu.

[6] Acesta este parte a lucrării Panaït Istrati, Vers l’autre flamme. Après seize mois dans l’U.R.S.S. Confession pour vaincus, în ediția de la Paris, Éditions Gallimard, 1987, la pp. 141-190. Celelalte lucrări, apărute atunci tot sub semnătura lui Istrati, sunt scrise în realitate de Victor Serge, Soviets 1929 (pentru care am consultat ediția princeps, Paris, Éditions Rieder, 1929) și Boris Souvarine (reeditare, Paris, Éditions Ivrea, 1997, présentation de Charles Jacquier).

[7] Scrisoarea a fost publicată și în ediția Panait Istrati. Trei decenii de publicistică. Scrisoare deschisă oricui, București, Editura Humanitas, vol. 3, 2005, ediție îngrijită de Ion Ursulescu, pp. 342-346.

[8] Este vorba despre Mihail Gheorghiu Bujor.

[9] Articolul nu este nici măcar menționat în antologia publicistică mai sus citată.

 

Legende foto:

1) „Ancheta“, 14/11/1931.

2) „Lupta“, 29/09/1929.

3) „Curentul“, 30/09/1929.

4) „Lupta“, 19/02/1930.

5) Desenul lui Henri–Paul Boissonas.

6) „Universul“, octombrie 1929.

 

Comunicare la Simpozionul Pitești – reeducarea prin tortură, septembrie 2024.

București, 14 aprilie 2025.