DOSARELE DE SIGURANȚĂ ALE LUI PANAIT ISTRATI

Este o temă care nu a fost tratată, deși aceste dosare sunt accesibile la Arhivele Naționale Istorice Centrale din București încă din timpul Comisiei „Tismăneanu“. Este vorba despre Fondul 95 din fosta Arhivă a CC al PCR, intitulat Dosare personale ale luptătorilor antifasciști întocmite de Ministerul de Interne în perioada 1917–1944, cu elementele de cotă arhivistică nr. 5796, vol. 1–3, și nr. 5796/1316. Începând din 9/10/2006, aceste dosare se află în acces liber pentru publicul larg și pot fi studiate de orice persoană interesată.

În perioada comunistă, din tot acest ansamblu documentar a fost publicat un așa-zis „dosar de la Siguranță al lui Panait Istrati“, apărut în revista Manuscriptum, nr. 3/1974, pp. 93-110.

Recent, istoricul Stelian Tănase, care a avut acces la dosarele lui Istrati în contextul Comisiei „Tismăneanu“, a publicat o biografie a marelui scriitor, însă nu a făcut nici o prezentare a corpusului, ci s-a comportat ca și cum nu ar fi fost necesar sau acesta ar fi fost deja cunoscut[1]. Ceea ce, în realitate, nu este nici una, nici alta.

Faptul fusese pus în lumină de Mircea Iorgulescu într-una din lucrările sale la temă, în care un capitol era dedicat subiectului: „Afacerea «Dosarul de la Siguranță al lui Panait Istrati»“[2]. Discuția este necesară, căci cercetătorul pornește întotdeauna de la surse și, în caz de dezacord, dispută, tot la surse se întoarce.

Foto 1

Astfel, iată ce perioade acoperă volumele indicate:

Vol. 1: 1924 – 1942;

Vol. 2: 1929 – 1935;

Vol. 3: 1922 – 1935;

Vol. 3/1: 1930.

Să le luăm acum pe rând.

*

Volumul 1, creat de Siguranța Generală, conține 261 de file și este numerotat și certificat la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963.

Pe prima filă a dosarului este notat: „Pe baza adresei nr. 82 din 4 febr. 1971 a Muzeului Literaturii Romîne au fost copiate la xerox filele: 3, 14, 54, 69 și i-au fost predate [acestuia] cu proces verbal nr 57 din 16 febr. 1971“[3]. Este vorba despre documentele publicate de Al. Oprea în numărul indicat mai sus din revista Manuscriptum. Pe foaia de folosire apar două nume care au văzut atunci dosarul: 1) Viorica Câlniceanu, probabil de la Arhiva CC al PCR, care l-a identificat și consultat pentru prima dată, pe 6 ianuarie 1971, pentru tema de cercetare „Panait Istrati și mișcarea socialistă“; 2) Diana Cristev de la Muzeul Literaturii, care l-a consultat pe 30 ianuarie 1971, cea care a făcut selecția documentelor pentru a fi publicate în revista indicată. Este, de altfel, singurul volum, din cele patru existente, care a fost studiat de cineva înainte de 1989.

Din volumul de origine, conform unei proceduri standard ce avea la bază o hotărâre a Biroului Politic al CC al PMR din decembrie 1960, Arhiva PCR a scos trei documente și le-a repartizat la alte fonduri. Este vorba despre un manifest al studenților creștini și o chemare a Partidului Socialist trimise prin poștă lui Istrati în 1929, de asemenea cuvântarea ținută de Istrati deținuților comuniști de la închisoarea Singro din Atena, în 1928. Deși dosarul conține mai multe exemplare din aceste documente, astfel încât nu este nevoie să mergi la fondurile indicate, ultimul document a fost reintrodus în cuprinsul său de Gheorghe Neacșu, șeful Arhivei Partidului.

Iată mai jos, în ordine cronologică, temele prezente în dosar[4]. Astfel, avem:

– Vizita în țară a lui Istrati din august–octombrie 1925.

– Broșura manifest intitulată Valea Plyngerei : Au pays du dernier des Hohenzollern – 1926, în care Istrati are o notă introductivă. Pentru aceasta, în noiembrie șeful Siguranței, Romulus Voinescu, cere autorităților franceze identificarea autorului și informații despre componența Comitetului pentru apărarea victimelor teroarei albe din Balcani, sub egida căruia fusese publicată. Totodată, o interzice la intrarea în țară și la răspândire.

– Vizita lui Istrati în URSS din 1927. Declarațiile făcute cu acel prilej în presa sovietică sunt consemnate de rapoartele Siguranței din luna octombrie.

– Referat al Siguranței din decembrie asupra romanului Mikhaïl. Concluzia este echilibrată: „Cartea nu este îndreptată contra României în particular, este o scriere cu pretenții umanitare și sociale“ (f. 55).

– Călătoria lui Istrati în Grecia din 1928. Iar aici avem:

1) Traducerea unui articol din ziarul comunist „Rizopastis“, care rezumă conferința ținută de el la Atena în ianuarie.

2) Traducerea articolului lui Istrati cu titlul Teoriile sociale. Între Apusul care moare și Răsăritul care se naște, publicat în aceeași lună în ziarul „Eleftero–Vima“.

3) Un articol al său publicat tot în ianuarie în ziarul „Avanti“.

4) Scrisoarea din martie a ambasadorului român la Atena, Constantin Langa–Rășcanu, către ministrul de externe ad interim, I.G. Duca, în care îl numește pe Istrati „un mercenar al bolșevismului“[5] (f. 71).

Foto 2

5) Cuvântarea lui Istrati în fața comuniștilor încarcerați la închisoarea Singro din Atena (fără sursă).

– Relatări din presa sovietică despre călătoria lui Istrati în URSS și, în speță, în Moldova Sovietică, datate august 1928.

– Vizita în țară din august–octombrie 1929. Cu acel prilej, Istrati a anchetat jurnalistic despre comuniștii arestați în urma Congresului Sindicatelor Unitare de la Timișoara și cu privire la greva minerilor de la Lupeni, moment în care a fost însoțit de prietenul său, profesorul Romulus Cioflec. Apoi s-a deplasat la Brăila, Galați și București, fiind supravegheat discret de Siguranță. La Brăila a ținut o cuvântare și mai avea una programată la București de dr. Leon Ghelerter, liderul Partidului Socialist al Muncitorilor din România, la care însă a renunțat în urma amenințării comuniștilor cu o manifestare ostilă. Totodată, Siguranța aflase despre manuscrisul lucrării Vers l’autre flamme, pe care Istrati îl avea cu sine, și era interesată de conținut.

– În ianuarie 1930, la toate librăriile mari din Capitală se găsea trilogia Vers l’autre flamme, Soviets 1929, La Russie nue. Referatul Siguranței îi este preponderent defavorabil, ba chiar tendențios, căci se străduiește să descopere în subtext că „prea mărește bolșevismul“ (f. 169). În același timp este semnalată apariția la Editura Cugetarea din București a traducerii primei părți a lucrării, cea scrisă de Istrati, Spovedanie pentru învinși (care în aprilie, printr-un ordin al Direcției Presei de pe lângă Președinția Consiliului de Miniștri, este interzisă la vânzare în Basarabia).

– În ianuarie–februarie 1930, Istrati călătorește la Viena, Cairo (la Alexandria este însă împiedicat de autorități să debarce) și Triest (unde este reținut de poliție pentru o noapte), fapt care provoacă informări ale autorităților consulare române.

– Vizita în țară din perioada aprilie–iulie 1930, moment în care este din nou supravegheat discret. Călătorește la Brăila, Baldovinești și Câmpulung Muscel. Semnalările Siguranței îl arată ca un „înverșunat dușman al regimului sovietic și descrie viața poporului rus, în culorile cele mai negre“ (f. 184).

– În perioada următoare îl regăsim în Elveția, după cum semnalează Siguranța din interceptările corespondenței prietenilor săi, iar în august același an trimite colete cu haine pe adresa prietenului său, frizerul I. Constantinescu zis Nicu din Brăila. Intenția era de a se stabili definitiv în țară.

– În septembrie sosește în țară. Este semnalat la București, Câmpulung Muscel, Brăila și Iași.

– În ianuarie 1931, în ultimul oraș indicat ține o conferență literară pe care studenții naționaliști din Asociația Studenților Creștini ținând de LANC, care lansează cu acel prilej și un manifest injurios, o boicotează, iar în timpul desfășurării ei au loc încăierări și sunt sparte geamuri.

– După un sejur petrecut în iulie–august la Paris cu Margareta Izescu, viitoarea soție, se înapoiază la Brăila. Tot atunci este pus în vânzare un nou tiraj din traducerea Spovedaniei.

– Începând din ianuarie 1932 ține conferințe la Brașov, în Austria, Germania, Olanda și Franța, iar dosarul păstrează cópii de pe scrisorile sale de angajament. În aprilie se reîntoarce la Brăila.

– În februarie 1933, după un sejur la Mânăstirea Neamț, călătorește la București, apoi, ca vechi bolnav de plămâni, este internat la Sanatoriul Filaret.

– În ianuarie 1935, în cercurile evreiești se discută despre evoluția politică a lui Istrati, care balansase de la comunism la etapa „Cruciadei Românismului“; la fel, apare traducerea unui articol publicat în martie într-un ziar polonez, rod al campaniei comuniste împotriva sa.

– La câteva zile de la moartea lui Istrati, survenită pe 16 aprilie același an, la inițiativa scriitorului Demostene Botez se constituie la București Asociația „Prietenii lui Panait Istrati“, de care Siguranța se interesează, iar Regionala sa din Iași întreabă Centrul dacă poate da avizul constituirii unei filiale. Totodată, se cere avizul și pentru tipărirea unei broșuri biografice.

– În aprilie 1939, la mormântul lui Istrati are loc un pelerinaj la care iau parte, între alții, soția sa Margareta și scriitorii Ion Pribeagu și Petre Bellu. O comemorare similară are loc și în mai 1942 în București, pentru care se cere autorizație, la care participă circa 350 de persoane, între care actorii Ion Manolescu, Lili Carandino și Fory Etterle, scriitorii Alexandru Mironescu, Perpessicius, Victor Eftimiu, Aida Vrioni și Alexandru Talex.

*

Volumul 2 conține presă, informație transmisă, arhivată de Siguranța generală și conține 49 de file care sunt numerotate și certificate la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963.

Din acest dosar, conform procedurii standard a Arhivei CC, a fost scos și repartizat la un alt fond un manifest al Studenților Români Creștini care cheamă la o adunare publică împotriva lui Istrati la București pe 6 octombrie 1929.

– În vara anului 1929, în timpul vizitei din România, Istrati este reporter pentru „Lupta“, iar dosarul cuprinde mai multe articole de presă ce-l privesc. Dar, mai ales, regăsim acolo reportajul său Lupeni 1929, publicat în serial în opt numere ale ziarului.

– Regăsim, de asemenea, articole negative la adresa sa publicate de nume grele ale publicisticii vremii precum Nichifor Crainic, Ion Vinea, Pamfil Șeicaru, Cezar Petrescu și Romulus Dianu.

– Studiul Afacerea Russakov sau URSS de astăzi a apărut în noiembrie 1929 în zece numere din „Lupta“ și se regăsește, de asemenea, în dosar[6].

– Regăsim apoi mai multe articole din 1935 legate de cazul juridic Petre Constantinescu–Iași, ce ilustrează modul în care Istrati era perceput de magnații presei de mare tiraj din țară. În acest sens reproducem, pentru consistență și frumusețea stilului, articolul intitulat O scrisoare a d-lui Panait Istrati, publicat în „Universul“, 19/01/1935 (f. 43)[7].

 

Primim următoarele:

Foto 3

Stimate domnule director,

În numărul de azi al ziarului dumneavoastră, reproducând o parte din „scrisoarea deschisă“ adresată de mine domnului Francis Jourdain și apărută în „Curentul“ de ieri – faceți câteva afirmații și presupuneri inexacte, referitoare la noua mea „ipostază“.

Aș dori ca în rândurile de față să nu vedeți o simplă și zădarnică desmințire, pornită din orgoliu rănit, fiindcă nici nu e cazul; și mi-ar face plăcere ca ele să apară nemutilate în ziarul Dumneavoastră, ceeace m’ar face să cred că aveți tot interesul să luați act, odată cu cititorii dumneavoastră, că nu sunt omul pe care-l bănuiți.

Iată de ce, în loc să vă răspund cu arțagul și chiar indelicatețea cari caracterizau polemicile mele de altă dată, vă scriu potrivit stării mele sufletești de azi, vă consider de bună credință în tot ce afirmați, și nu voi părăsi acest ton chiar dacă, nepublicându-mi răspunsul de față, voi fi nevoit să recurg la ospitalitatea altui organ. Toate acestea, nu din cauză că m’aș fi îndrăgostit brusc de politeță aristocratică, sau că aș ținti să intru în rândul oamenilor ziși „bine-gânditori“ – ci fiindcă, într’adevăr, realitatea crudelor mele viziuni din ultimii ani, dându-mă cu capul de toți pereții, a modificat profund și definitiv natura mea de totdeauna, veșnic plecat spre o exagerare care mergea uneori până a mă face să-mi nedreptățesc adversarul.

Dumneavoastră scriți:

„Nostim este însă cum fostul colaborator al «Adevărului» și «Dimineței» își manifestă gratitudinea față de cei cari l-au îmbrățișat și lansat“.

E adevărat. Și e mai grav decât „nostim“. Dar nu e numai din vina mea, ci și dintr’a lor.

E adevărat că aceste ziare m’au îmbrățișat din primul moment – un moment, azi, destul de îndepărtat, când, prin preajma lui o mie nouă sute zece, dacă nu mă înșel, „Adevărul“ scria cu litere compacte în fruntea informațiilor: „Greva din Brăila a căzut. Vrednicul muncitor Panait Istrati ne trimete un articol scris după luptă. (Acest articol era intitulat „Burii au căzut, trăiască Burii“ Nota aut.) E un articol scris cu sângele unei inimi generoase. Îl vom publica la locul de onoare în numărul nostru de mâine“.

Unde a și apărut, cu titlul pe trei coloane. A doua zi după apariție, un fruntaș al partidului socialist și bun prieten al meu, azi condamnat la moarte prin contumacie, comunist feroce și adversar personal[8], îmi scria cam așa: „Ei, dragă Panaite, după o astfel de intrare în presa democratică, drumul ți-e deschis la «Adevărul» spre cele mai frumoase situații. «Adevărul» ne-a mai furat și alte condee de talent. N’ar fi de mirare să te fure și pe tine“[.]

Nu m’a furat decât o clipă. „Dimineața“ mi-a publicat, cu tapaj de afișe lipite prin orașele dunărene, o serie de vre-o zece articole intitulate «Lipitorile porturilor noastre». Apoi am fost numit corespondentul (foarte bine plătit) al „Dimineței“ la Brăila.

Dar... vai! Poate că v’aduceți aminte ce s’a întâmplat. De-abia luasem o primă leafă când, producându-se scandalul cu violul unei fetițe de unsprezece ani de către stăpânul ei, un diacon dela Măcin, m’am pus să fac o anchetă cam în felul aceleia dela Lupeni, acum șase ani, când „Adevărul“, deși certat cu mine, a scris un articol de fond cu titlul Unde dai și unde crapă, spunând că l-am lovit în pălărie pe domnul Vaida, pe-atunci ministru de interne.

Cu năzdrăvana mea anchetă dela Măcin, prin care urmăream să rad barba diaconului satir, am „lovit în pălărie“ chiar pe binefăcătorul meu director Const. Mille, după apariția primului articol din această campanie ratată – și în urma intervenției Episcopului Dunării-de-Jos – domnul Mille, mare democrat, dându-mi ordin să-mi văd de sărăcie și de treburile mai mărunte cu cari mă însărcinase, eu am ars ziarul „Dimineața“ în fața celor șase mii de muncitori sindicaliști al căror conducător sufletesc eram, ceeace trebuie să fi produs o mică modificare a tirajului – apoi am publicat avortata mea anchetă în lihnita „Românie Muncitoare“, pe care n’o citeau nici muncitorii.

Ceva și mai grav. La un an sau doi dela această întâmplare, „Adevărul“ serbându-și nu știu ce jubileu și cerând „tuturor foștilor“ săi „colaboratori“ să-i trimeată câte o „amintire“, am făcut iar pe Păcală și i-am trimes... amintirea amară cu diaconul dela Măcin, în care povesteam cum o fetiță de armean rămasă necinstită, nereabilitată și nedespăgubită, va avea să mulțumească democrației dela „Adevărul“ și în particular răzvrătitului Const. Mille, de toate bătăile pe cari le va mânca dela viitorul ei bărbat, pentru vina de-a o fi găsit „pângărită“. „Adevărul“ nepublicându-mi „amintirea“, am trimis-o ziarului „Minerva“ care a publicat-o în foileton, pagina întâi, în „Seara“.

Atunci Dobrogeanu-Gherea, râzând în barbă, mi-a raportat cuvintele următoare, ale lui Mille: Istrati ăsta e un porc de câine și un ticălos!“.

Vedeți, deci, domnule director, că nici „îmbrățișarea“ democrației române, nici „ingratitudinea“ și „ticăloșia“ mea, nu sunt de dată recentă. Care pârlit de zugrav, inclusiv Mussolini și Hitler, a avut la vârsta de douăzeci și cinci de ani, norocul să fie poftit să se înfrupte din plăcinta cu carne și cu brânză a democrației!

Și în cazul acesta, ce rămâne din răutăcioasa dumneavoastră insinuare:

„Să fie în această sinceritate și puțin din regretul că cei vizați mănâncă singuri din grăunțe la ieslea democrației confortabile?“.

Nu, domnule director, adversarii mei n’ar putea să-mi răscolească trecutul, fără să-și rupă dinții în el. Sunt, din nenorocire pentru ei, un vechiu om cinstit și sincer. Singurul meu merit. Căci cinstea și sinceritatea mea m’au costat și mă costă zilnic ochii din cap.

Dar dumneavoastră mai scriți:

„Noi nu suntem așa de naivi să luăm părerea de azi a d-lui Panait Istrati drept expresiunea unei convingeri. L-am văzut în atâtea ipostaze diferite pe vajnicul brăilean în cât salutăm cu rezervată suspiciune ridicare a vălului de pe ochii înfocatului comunist de ieri“.

Nu am cruzimea să vă cer să precizați câteva din acele „atâtea ipostaze diferite“ ale mele, căci știu că nu Dumneavoastră dar nici Dumnezeu n’are de unde să le ia. Recunoașteți, deci, că vă referiți la o singură ipostază: aceea pe care eu singur o strig în gura mare, de când m’am întors din Rusia și anume:

Nu mai cred în comunism, pe care-l consider – mai ales pentru cei învinși – cel mai mare pericol ce amenință azi omenirea.

Nu mai cred în puterea revoluționară exclusivă a clasei mele, pe care am văzut-o, pe întinderea unei șesimi din suprafața pământului, trădându-și prompt destinele și devenind, – în numai șaptesprezece ani de exercitare a puterii, – biroucratică, teroristă și chiar parazitară, atunci când i-se oferă prilejul.

Ei bine, la atât se reduc diferitele mele ipostaze. Mi-ar fi fost și mie îngăduit, între 17 și 25 de ani, să fiu „secătură entuziastă“, sub umbrela domnului profesor Iorga. Aș mai fi putut, ani de-a rândul, să fac parte din partidul socialist, apoi din cel comunist, în a căror învățătură și misiune am crezut. N’o să mă găsiți decât atunci când, cedând insistențelor amicale, am primit să figurez atât cât a durat cotizația primelor două, trei luni plătite cu sila, apoi am fost aruncat afară de slova statutelor.

Dar cine nu s’a înșelat în viața lui, într’o credință? Singur Christos, care a fost un Dumnezeu! Și chiar și el, dacă ar fi trăit până azi, și-ar fi renegat biserica!

Biserica, nu Credința.

Tot asta am făcut și eu, să mi-se ierte nemodestia. Căci, „trădând“ pe toți aceia cari desfigurează idealurile omenirii suferinde, eu am rămas la postul meu, crezând mereu într’un viitor mai bun al omului, luptând și suferind, chiar acum când nu mai pot trăi decât lungit ca un paralitic.

Atunci de ce mă faceți „aviator“?

Al dumneavoastră, cu perfectă stimă (și cu compătimire, când vă văd articolele mutilate, ca ale unui simplu fost zugrav).

Panait Istrati

17 Ianuarie 1935.

 

– Propaganda Cominternului împotriva sa se manifestă prin articole publicate în februarie același an la Paris („Lu“) sau în țară („Proletarul“), între care este de menționat reacția lui Francis Jourdain, apărătorul din procesul lui Constantinescu–Iași.

*

Volumul 3, al cărui creator este Siguranța Brăila, cuprinde 175 de file, care sunt numerotate și certificate la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963. În general, este vorba despre o informație repetitivă, rapoartele locale fiind trimise la Centru și tocmai de aceea parte din informație se regăsește în volumele anterioare. Astfel, avem:

– Vizita în țară a lui Istrati din august–octombrie 1925, ordinul Siguranței generale de a fi ținut sub supraveghere și rapoarte ale celei din Brăila, de unde aflăm ce a făcut în tot acest timp.

– Vizita în țară din august–octombrie 1929, rapoarte ale Siguranței din Brăila.

Din această perioadă reproducem un articol cu privire la ceea ce ar trebui să fie misiunea jurnalistului, intitulat Pentru Săptămâna, publicat în ziarul „Săptămâna“, Brăila, an. 1, nr, 1, 30/09/1929 (f. 21)[9].

 

Ziariști tineri, plini de energie, și pe cari îi cred oameni cinstiți, scot o gazetă nouă și’mi cer „un cuvânt“ pentru primul lor număr.

Iată că-l dau. Fără să crâcnesc. Dar fie-mi îngăduit să spun lectorului, – acest veșnic păcălit al tuturor idealurilor gazetărești, că semnatarul acestor rânduri nu mai are încredere în omenia jurnalismului, ceia-cenu înseamnă nimic.

Nu înseamnă nimic, fiindcă nimănui nu-i e permis să arunce anatema asupra ziaristului care’și începe viața cu gânduri demne de respect. Și nu cunosc crimă mai grozavă de cât aceia de-a ucide în fașă gândurile bune cu cari un om pornește în viață. Asta ar însemna că o omenire îmbătrânită, schiloadă la suflet și stăpână pe frânele vieții celor tineri, ar contesta viitorului ori ce drept de-a fi mai bun ca trecutul.

De păcatul acesta n-am să mă fac nici odată vinovat. Prefer mai bine să adaog încă o părere de rău, atâtor păreri de rău pe cari vremea și experiența le-a îngrămădit în tolba’mi. Ca și în tolbele D-voastră, cititorilor, de altfel. Însă, odată plătit acest tribut trecutului, ne întoarcem cu fața spre viitor. Și viitorului trebue totdeauna să’i surâdem. Chiar dacă inimile ne sângerează. Chiar dacă surâsul nostru nu-i de cât un act de politeță.

Căci viitorul nu trebue să știe că noi „nu mai credem în nimic[“]. Altfel, naște bătrân. Și atunci viața e de prisos. De la început.

Voisem, dintru’ntâi, să sfârșesc acest „cuvânt“ cu rândurile de mai sus. Fiindcă, de fapt, asta e și tot ce-aveam de spus. Dar eu sunt cam soacră din fire și’mi place să mă cert cu lumea. Așa că acum aș vrea să mă’ntorc spre cititor, – care e, cum am spus, un veșnic păcălit.

Aș vrea să spun acestui anonim, creator și susținător de imense potlogării gazetărești, că dacă totul merge după cum vedem în morala imorală a gazetăriei, apoi numai el e de vină. El, cititorul.

Bine bre, oameni: cine e devină dacă gazetarul devine un tâlhar mai rău de cât Cocoș? Ba chiar un tâlhar pe cari guvernele și-l pun la dreapta lor, până și în parlament! Căci, să stăm strâmb și să judecăm drept: din experiența mea, mărturisesc că n’am văzut un gazetar cinstit să poată să’și creeze un public cititor care să-l susțină. De ce?

Numai din cauză că cititorului îi place mai curând să știe de câte ori pe zi „Miss Universe“ s’a scobit în nas când era la New York, de cât să învețe pe ce cale trebue să apuce ca să’și apere interesele cetățenești. Iată tot.

Acum isprăvind și cu cicăleala, urez „Săptămânei“ să fie ideală și să-și creeze cititori ideali.

Panait Istrati

25 Septembrie 1929.

 

– Rapoarte ale Siguranței despre cuvântarea ținută în octombrie același an la Brăila.

Foto 4
– Rapoarte din timpul vizitei lui Istrati în țară din perioada aprilie–iulie 1930 și despre persoanele cu care a avut legături.

1) În această perioadă s-a interesat de filmul Kira Kiralina, produs de sovietici în 1928 după romanul său fără a avea autorizație. Aflat atunci în URSS, Istrati a reclamat faptul și astfel i-au fost plătite drepturile de autor, însă nu a autorizat difuzarea pentru alte țări. În România a aflat că filmul rula în diferite orașe printr-o casă de film numită „Lux Film“ și încerca să afle unde este proiectat pentru a-l opri cu ajutorul autorităților.

2) Relatează în interviuri de presă arestarea sa din Italia și expulzarea din Egipt.

3) Rapoarte despre perioada în care a stat la Baldovinești, la locuința unchiului său Dumitru Istrate, intenția utopică de a construi o crescătorie de porci, tracasările și piedicile puse de responsabilii locali. De asemenea, despre lucrul la romanul Țața Minca.

4) Memoriu adresat prim-ministrului Iuliu Maniu, președintelui Consiliului Agricol și Prefectului județului Brăila cu privire la intenția de a se stabili la Baldovinești și de a crea utopica gospodărie care să fie ocrotită de stat.

5) Percheziția bagajelor medicului austriac Henrich Hauser, cazat la Hotelul „Untaru“ din Brăila, sosit în țară pentru a evalua starea de sănătate a lui Istrati.

6) Interogatoriul lui Istrati de la Siguranță (copie) din 4 mai, a cărui notație finală ne lămurește asupra scopului: „Se ține sub strictă supraveghere[,] numitul fiind comunist“.

– Istoria a coletelor cu hainele trimise în țară, din august-septembrie 1930.

– Întoarcerea și stabilirea definitivă în țară din septembrie același an. Atunci Istrati descurcă și povestea coletelor reținute în vamă, care îi sunt în sfârșit eliberate fără taxă.

– Sosit în țară în octombrie pentru a face ilustrații la romanul Țața Minca, pictorul francez Henri–Paul Boissonas este reținut de un polițai la Brăila pentru că făcea schița firmei unei cârciumi. Declarația sa și schița se regăsesc la dosar.

Foto 5
– În noiembrie 1930 – ianuarie 1931, Istrati a călătorit de două ori la Iași, unde la invitația profesorul universitar Ion Mironescu și a scriitorului Mihail Sadoveanu a ținut o conferință.

– În martie 1931 a organizat în sala Teatrului Comunal din Brăila un festival literar împreună cu Mihail Sadoveanu, George Topârceanu, Demostene Botez și Ion Mironescu de la Iași. Inițial, el nu voia să ia cuvântul, întrucât fusese avertizat de un grup de tineri că va fi huiduit, la fel cum se întâmplase anterior la Iași. În intervenția sa a criticat pe scriitorii care „nu urmăresc decât scopuri materiale, hrănind publicului cititor cu fel de fel de romane cu conținut pornografic“ (f. 128).

– În aprilie s-a interesat din nou la chestură de proiecția filmului Kira Kiralina, anunțată prin afișe. A angajat avocați, unul dintre aceștia fiind Radu Portocală, însă instanța a respins cererea sa de confiscare a filmului. A încercat ulterior și o reclamație la Parchet, dar se pare fără vreun rezultat.

– Împreună cu Margareta Izescu, în iulie–august călătorește la Paris.

– În noiembrie se însoară cu Margareta „în absolută intimitate“ (f. 154), după cum relatează indiscretă presa.

– În aceeași lună debutează un nou proces legat de proiecția filmului Kira Kiralina, intentat unei case de difuzare din Viena.

– În decembrie, în urma rapoartelor trimise, Siguranța Generală se interesează dacă în conferințele pe care le ține, Istrati nu „strecoară idei subversive“ (f. 157).

– În ianuarie–martie 1932 ține conferințe la Brașov, în Austria, Germania, Olanda și Franța, iar în dosar sunt reluate copiile de pe scrisorile de angajament.

– În mai are loc vizita în țară a lui Adrien de Jong, prietenul și traducătorul lui Istrati în flamandă, care este luat în vizor de Siguranță.

– Starea gravă a sănătății sale din iunie 1932 determină internarea la Sanatoriul Filantropia.

– În decembrie îl găsim, „în calitate de ziarist“ (f. 169), în comunele Scorțarii Vechi, Tudor Vladimirescu și Însurăței din județul Brăila, unde îi ajută pe țărani să facă cereri colective către autorități pentru a se vota legea conversiunilor agricole.

Foto 6
– În același timp, prin presă, Istrati face apel către autoritățile județului pentru înființarea unui cerc literar din venitul căruia să fie ajutați cei aflați în nevoie.

*

Volumul 3/1, al cărui creator este Siguranța Ploiești, cuprinde 2 file și este numerotat și certificat la Arhiva Centrală de Partid pe 23/02/1963.

– În aprilie 1930, Istrati este invitat la filiala din Ploiești a Partidului Socialist al Muncitorilor din România condus de Ghelerter pentru a ține o conferință. Evenimentul nu s-a produs însă.

*

Dosarele lui Panait Istrati de la Siguranță, niciodată prezentate până acum, sunt importante pentru cercetarea vieții și activității marelui scriitor căci, dincolo de interesul operativ, sau tocmai de aceea, urmăresc evoluția sa intelectuală. Înțelegerea Siguranței, percepția sa nu sunt mereu exacte, iar atunci când sunt, păstrează o suspiciune de înțeles pentru acest tip de creator, căci este vorba despre un serviciu secret. Documentele prezentate precizează date și furnizează informații despre diverse evenimente, constituindu-se astfel într-o sursă istorică ce ne ajută să dăm contur acestei mari personalități, conștiințe a unei epoci.

 

NOTE

[1] Stelian Tănase, Viața lui Panait Istrati, București, Editura Corint, 2024. Pentru o prezentare a lucrării, vezi articolul nostru, „(Doar) o biografie a lui Istrati“, la adresa: https://mircea-stanescu.blogspot.com/2024/08/doar-o-biografie-lui-istrati.html?m=0.

[2] Mircea Iorgulescu, Celălalt Istrati, Iași, Editura Polirom, 2004, pp 245-271.

[3] Ortografia aparține documentului.

[4] Pentru prezentarea ce urmează ne vom raporta și la o cronologie bio-bibliografică, ea însăși de amendat, de rafinat. Este vorba despre Ioan Muntean, Panait Istrati. Itinerar brăilean, Editura Proilavia, Brăila, f.d., la adresa: https://www.biblioteca-digitala.ro/reviste/carte/Munteanu-Ioan_Panait_Istrati._Itinerar_brailean.pdf.

[5] Subliniat cu creion roșu.

[6] Acesta este parte a lucrării Panaït Istrati, Vers l’autre flamme. Après seize mois dans l’U.R.S.S. Confession pour vaincus, în ediția de la Paris, Éditions Gallimard, 1987, la pp. 141-190. Celelalte lucrări, apărute atunci tot sub semnătura lui Istrati, sunt scrise în realitate de Victor Serge, Soviets 1929 (pentru care am consultat ediția princeps, Paris, Éditions Rieder, 1929) și Boris Souvarine (reeditare, Paris, Éditions Ivrea, 1997, présentation de Charles Jacquier).

[7] Scrisoarea a fost publicată și în ediția Panait Istrati. Trei decenii de publicistică. Scrisoare deschisă oricui, București, Editura Humanitas, vol. 3, 2005, ediție îngrijită de Ion Ursulescu, pp. 342-346.

[8] Este vorba despre Mihail Gheorghiu Bujor.

[9] Articolul nu este nici măcar menționat în antologia publicistică mai sus citată.

 

Legende foto:

1) „Ancheta“, 14/11/1931.

2) „Lupta“, 29/09/1929.

3) „Curentul“, 30/09/1929.

4) „Lupta“, 19/02/1930.

5) Desenul lui Henri–Paul Boissonas.

6) „Universul“, octombrie 1929.

 

Comunicare la Simpozionul Pitești – reeducarea prin tortură, septembrie 2024.

București, 14 aprilie 2025.

 

CHESTIUNI ROMÂNO–BASARABENE

Să tocăm puțin un articol recent.

Cel puțin arhivele românești la temă sunt accesibile și ne pot lămuri, căci imaginea de presă este înșelătoare și dă mai mult frâu așteptărilor celui ce o citește, consumă.

Ideea că, în termeni realiști, Ceaușescu ar fi putut revendica Basarabia este nu doar greșită, ci absurdă. Chiar mai absurdă decât cea care presupune că, în baza simplului drept istoric, România de azi ar trebui/putea să ocupe actuala Republică Moldova, căci – nu-i așa? – noi suntem unioniști iar aceasta ne aparține.

În cazul descris ne aflăm într-o logică postbelică, în perioada doctrinei Brejnev, zisă «a suveranității limitate», când Cehoslovacia fusese invadată pentru mult mai puțin. „Problema Basarabiei“ a fost folosită de comuniștii români, încă din perioada Gheorghiu–Dej, ca element de propagandă internă (mobilizare) și de rezervă în politica externă. Este tot ceea ce se putea face și, dacă trecem de imprecație, această politică nu este lipsită de interes, iar invocarea exagerărilor în interpretarea opusă nu reprezintă un argument serios.

Simplul fapt că Ceaușescu a vizitat RSSM este semnificativ politic: putea să nu o facă, dar a făcut-o, și se juca cu focul. Căci, dacă ar fi să-i luăm temerile în serios, el era neliniștit de o posibilă intervenție sovietică până și în perioada ulterioară acestor evenimente, când Carter s-a aflat la Casa Albă, după cum indică documentele americane.

Indiferent de ce spunea propaganda de partid de pe ambele maluri ale Prutului, mesajul transmis de Ceaușescu a fost clar: nu v-am uitat!

Astfel, dacă abandonăm formule de tipul „a doua trădare a Basarabiei noastre“, „criminalul Ceaușescu“ sau „gestul laș“, evenimentele apar într-o altă perspectivă și putem încerca să decriptăm și dacă Ceaușescu a fost unionist sau antiunionist. În fond, chestiunea nu are de-a face cu ceaușismul sau anticeaușismul, ci cu realitatea politică și acuratețea istorică.

Sper că am fost doar didactic, nu și pedagogic, căci pedagogia îmi repugnă.

București, 1 aprilie 2025.

 

NEBUNIA CONTINUĂ

Sub conducerea lui Daniel Șandru, acest Remus Pricopie al investigării crimelor comunismului și memoriei exilului românesc, IICCMER a devenit o anexă a Institutului „Wiesel“. După modelul lui Al. Florian, el îl amenință pe Radu Preda (fostul președinte al instituției) cu cremenalul pentru „practici neolegionare“. Motivul/pretextul este un recent articol de presă, ignar și murdar, în care se spune că, pe vremea când conducea instituția, fostul președinte a avut relații cu un ONG „care avea un citat din criminalul de război legionar Radu Gyr pe emblemă“.

În replică, printre alte delicatețuri, Preda spune că este considerat „neolegionar“ de Șandru & Co și pentru că a organizat Simpozionul „Goma 80“ din 2015 (vezi foto). Din caraula celor doi „externiști“, cel mai mult mi-a atras însă atenția un pasaj rememorativ al lui Preda:

 

În discuțiile aprinse din epocă duse cu partenerul strategic, cu administrația SUA, am pledat cu insistență pentru o puternică politică memorială legată de crimele comunismului care nu trebuie/a văzută ca atentat la politica memorială a crimelor naziste. Holocaustul și Gulagul nu se concurează, spuneam, că atunci am ajunge martori la obscenitatea morală absolută, unii fiind mai morți decât alții, mai victime decât altele. În plus, fără a amesteca planurile – da, cunosc sensibilitatea legată de unicitatea unei tragedii în raport cu cealaltă… .

 

Fragmentul indică cu precizie unde trebuie căutată cauza. Or, în ciuda faptului că politica noastră externă pare încadrată acum perfect în linia generală europeană și în clivaj cu Administrația Trump, ea nu s-a mișcat cu un milimetru în acest punct față de situația anterioară. Am mai spus, repet: răspunsul este lobby-ul la temă.

În fine, dacă poveștile cu legionarii sunt în centrul alegerilor prezidențiale, așteptăm cu maxim dezinteres să vedem cum vor fi abordate de candidați în campanie. Căci nu mai pot fi evitate în nici un fel.

Este însă o teribilă deturnare a agendei politice de la problemele reale către o nebunie – caz unic în Europa, în lume, de aceea și greu de înțeles – dar acesta este raportul real de forțe și altceva nu avem. Iar rezultatul va fi că atunci când ignori realitatea, concentrându-te pe aberații, realitatea va sfârși prin a te izbi direct în figură.

 

București, 30 martie 2025.

 


O CARTE IMPORTANTĂ

Nu doar în contextul prezent, ci și pentru istorie – și invers!

La origine o teză de doctorat, cartea lui Paschalis Pechlivanis, America și România în Războiul Rece. O destindere diferențiată (1969–1980), București, Editura Litera, 2022, traducere din engleză de Monica Pîrvulescu, este bazată pe arhivele recent accesibile, americane și românești (ANR, MAE). Din câte observ, deși cunoașterea relațiilor noastre cu Puterea Tutelară de azi are o importanță particulară – pentru autoritățile politice, administrative, religioase și, nu în ultimul rând, pentru istorie – ea nu a beneficiat de nici o recenzie. Este măsura halului nostru de înțelegere, celălalt versant al problemei fiind avalanșa de gunoi ideologic și de propagandă deversată zilnic la subiect.

N-am nici eu intenția să fac o recenzie-standard, ci doar să semnalez.

În contextul Războiului Rece, România a fost importantă pentru Americani, care au imaginat o „politică diferențiată“ față de țările din blocul sovietic, descrisă de autor în detaliu pentru perioada de creștere și de apogeu, 1969–1980. Dar această politică a avut loc pentru că România lui Gheorghiu–Dej, mai întâi, și a lui Ceaușescu, mai apoi, intrase pe o direcție autonomistă în cadrul blocului.

Relațiile României cu SUA au fost de tip neideologic, pragmatic – autorul îl numește sugestiv pe Ceaușescu „un realist“ – iar punctul lor focal l-a reprezentat Clauza națiunii celei mai favorizate. Aceasta permitea României să importe tehnologia necesară dezvoltării și să-și exporte produsele, însă era grevată de Amendamentul Jackson–Vanik la Legea comerțului, care lega schimburile economice de emigrare; și, în speță, de emigrarea evreilor. România s-a confruntat astfel cu puternicul lobby ce a reprezentat și interfața noastră cu Administrația, cu Congresul. Situația a continuat până în 1988, când Ceaușescu și-a epuizat complet valoarea de întrebuințare, căci nu mai avea nimic de oferit, iar dictatura sa internă a apărut în imaginea cea mai nudă. Relațiile externe sunt reci, iar pentru a face acest comerț trebuie să ai monedă de schimb.

În fine, iată concluzia autorului la tema relației dintre politica externă a SUA și drepturile omului:

 

Un alt motiv care nu a permis ca problema emigrării evreilor să câștige teren în contextul mai amplu al drepturilor omului, mai ales în timpul mandatului lui Carter, a fost însăși atitudinea grupurilor de presiune ale evreilor din America. Modul lor de abordare a fost influențat mai degrabă de o senzație [un sentiment – n. m.] de nou „tribalism“, decât de un cosmopolitanism [cosmopolitism – n. m.] bazat pe drepturile omului. [...] Mai mult decât atât, lobby-urile de origine est-europeană, care nu erau la fel de influente, nu aveau puterea de a determina extinderea obiectivului privind drepturile omului în așa fel încât să poată să schimbe în mod substanțial politica americană în regiune. În consecință, în ciuda presupunerilor inițiale, singurul aspect legat de drepturile omului care a fost luat cu adevărat în considerație în cazul României a fost cel al emigrației. (p. 224)

Ce se va fi ales de această relație în deceniul următor și, la fel, după căderea comunismului, rămâne de studiat. Și tot pe bază documentară.

 

București, 26 martie 2025.

 

LA ZI DE COMEMORARE

(9 Martie: Ziua deținuților politici ai comunismului)

Un comunicat analfabet istoric și moral. Și o mizerabilă turnătorie la poliție.

Să-i explicăm semnatarului ceva ce nu-i va explica nimeni:

1) Rolul institutului pe care „vremelnic îl conduce (vorba unui clasic) este să studieze criminalitatea comunistă și să fie deferent cu memoria victimelor, indiferent de culoarea lor politică, apartenență socială, etnică, religioasă, vârstă ori sex. Punct.

2) Să lase istoria în trecut, să nu o aducă în prezent decât ca explicație, ca analiză. Iar nu ca anexă, utilizare a politicului ori a situației prezente.

3) Să înceteze de a se face purtătorul de cuvânt nu doar al „adevăratei memorii a deținuților politici anticomuniști, ceea ce este delirant, ci al oricărei memorii a deținuților politici, pentru care nu l-a mandatat nimeni. Atâta vreme cât mai trăiesc, în numele victimelor vorbesc doar victimele. Să înceteze de a se considera Comitetul Central al memoriei deținuților politici, căci se face de râs.

4) Aici nu este vorba nici de legionari, nici de comuniști, nici de țărăniști, social-democrați, liberali, regaliști ori ce vor mai fi fost victimele comunismului, ci despre decență.

Rușine!

 

București, 9 martie 2025.


P.S.: După mizeria morală de acum două zile și festivalul de urări de pe pagina sa de Facebook, IICCMER (iar nu inenarabilul domn Șandru) revine și drege busuiocul cu un comunicat în care renunță la coada pe sus și o băgă între picioare.
Măcar să nu mai insulte victimele și memoria lor!...
(notă din 10 martie 2025)