PREȘEDINTELE, MUZEUL COMUNISMULUI ȘI POLITICA
Cu ocazia vizitei la București a Președintelui
Republicii Federale Germane, Joachim Gauck, pe 20 iunie a.c., în cadrul
conferinței comune de presă, Klaus Iohannis a spus următoarele:
Doresc să
subliniez faptul că această vizită are o simbolică aparte. Preşedintele Gauck
este o personalitate de referinţă pentru revoluţia anti-comunistă din Republica
Democrată Germană şi reunificarea Germaniei. În acelaşi timp, este şi un vechi
prieten al României, fiind binecunoscut interesul său autentic pentru procesul
de transformare post-comunistă din ţara noastră.
De aceea, am discutat
şi importanţa asumării trecutului la nivelul societăţii. În acest context, i-am
vorbit despre intenția mea de a înființa cât mai curând la București un Muzeu
Naţional al Comunismului. Este o iniţiativă care oglindeşte responsabilitatea
noastră ca națiune și hotărârea fermă de a nu uita.
Eforturile statului
german în privința păstrării memoriei experiențelor totalitare pe care le-a
parcurs în secolul XX constituie un veritabil model. În consecință, sprijinul
german în această materie ne-ar fi de un real folos și, de aceea, l-am rugat pe
Președintele Gauck, cunoscând contribuția sa valoroasă în acest domeniu, să
susțină schimbul de experiență și să ne ofere expertiza germană.
Ne dorim un muzeu
construit după cele mai înalte standarde, care să devină o instituție de
educație și de amintire[1].
Să traducem, în
context, aceste aserțiuni.
Președintele Republicii
(prin consilierul său Andrei Muraru) a profitat de vizita lui Gauck pentru a
reafirma preluarea inițiativei Muzeului. În fapt, el vrea să scoată proiectul din
ograda IICCMER (cel puțin în configurația actuală), a AFDPR și a fundației lui
Emil Constantinescu, cu toții prea legați de PSD, și care se manifestă de multă
vreme în această direcție.
Nu se înțelege însă,
local, cu cine vrea să îl pună în practică, întrucât, dacă Memorialul Sighet nu
se poate arăta binevoitor, poate rămâne indiferent, ceilalți actori se vor
constitui în opoziție.
Nu vom reaminti, apoi,
animozitățile dintre Muraru și restul „anticomuniștilor“,
premisă care, dacă ar reprezenta criteriul unic în decizia politică, ar
presupune încredințarea proiectului institutului lui Alexandru Florian (în
fapt, al lui Ioanid–Shafir).
Mai mult, perspectiva
întoarcerii la guvernare a PDS, la sfârșitul anului, nu dă nici o șansă de
realizare acestei inițiative în direcția dorită de Cotroceni.
Prin urmare, rămâne ca
ea să fie, din motive de anticomunism de campanie, cal de bătaie pentru
alegerile generale.
În fine, două vorbe
despre „expertiza germană“.
Dincolo de „limba de
lemn“,
ar fi de spus că politicile memoriale duse în ultima vreme de Fundația Konrad Adenauer,
structura de profil a Germaniei Federale în România și Basarabia, sunt mai
degrabă bizare. Exemple: maniera în care fostul premier Ponta l-a amestecat pe Sven–Joachim
Irmer în numirea președintelui IICCMER, Radu Preda[2] sau susținerea financiară
constantă a SRL-ului lui Alin Mureșan (și director general al IICCMER)[3].
În concluzie, suntem
dintre cei care cred că nu putem ieși singuri din acest marasm, apoi, că
soluțiile la problemele lumii actuale sunt cooperarea, interdependența. Dar
dacă experiența trecută, prezentă, arată ca cea de mai sus, ar fi necesar mai
întâi un răspuns la întrebarea: de ce avem nevoie de alții, dacă putem strica
lucrurile și singuri? Pentru bani, spre a da o aură de credibilitate unor
acțiuni nu doar neconvingătoare, ci îndoielnice? Bine, dar altceva?...
NOTE
[3] Cf., de pildă, Școala de vară organizată
împreună cu afaceriștii care dețin ceea ce a mai rămas din închisoarea Pitești,
http://istoriecontemporana.ro/ro/eveniment/de-5-ani-facem-istorie-%C3%AEmpreun%C4%83-vino-la-%C8%99coala-de-var%C4%83-fenomenul-pite%C8%99ti.
București,
29 iunie 2016.
DIN NOU DESPRE „MARELE JAF“ DIN 1959
Pe 14 iunie a.c. în sala Rectoratului Universității
București a avut loc dezbaterea cu titlul „Dezvrăjirea comunismului. Afacerea
Marelui Jaf de la Banca de Stat (1959)“, iar
Revista „22“ a publicat câteva dintre punctele
de vedere ale participanților.
Vladimir Tismăneanu:
„Concluzia mea provizorie: întâi a fost
scris scenariul, pe urmă a fost mis en
ouevre [oeuvre], cu «actorii» desemnați să servească, sub teribile presiuni
psihologice și, probabil, fizice, scopurile a ceea ce marea istorică Annie
Kriegel a numit, scriind despre procesele-spectacol din «democrațiile
populare», pedagogia infernală.“ (cf. http://revista22.ro/70254291/marele-jaf-i-pedagogia-infernal.html)
Mădălin Hodor:
„În acest context, marcat de o puternică
psihoză a unei iminente catastrofe care urma să se producă pentru toţi evreii
din RPR, eroii noştri (banda Ioanid), care în acea perioadă erau în căutarea a
unei vieţi noi şi a unui nou ideal şi care plănuiau şi ei să plece din ţară, au
îmbrăţişat deschis lupta pentru Aliyah.
Aceşti oameni, a căror biografie era dincolo de orice dubii ex-cepţională şi
care tocmai trecuseră prin etapa dezvrăjirii
de comunism, au primit cadou «un nou ţel» şi s-au «re-radicalizat».“ (cf. http://revista22.ro/70254420/marele-jaf-vrful-aisbergului.html)
Concluzia lui Tismăneanu, care are meritul
de a exclude din discuție aderența sionistă a autorilor atacului, și care are
ca motiv de inspirație convingerea familiei Obedeanu, este la fel de
spectaculoasă ca jaful, dar nu se bazează pe probe empirice. Paradoxal, Hodor
de la CNSAS, ale cărui articole ne par documentate, istorice, este cel mai
ideologizat, iar Mihai Demetriade, tot de la CNSAS, cu discursul cel mai
găunos, este cel mai prudent și rămâne pe terenul faptelor (cf. http://revista22.ro/70254290/radiografia-unui-hold-up.html).
Este remarcabilă, apoi – ba chiar demnă de
o cauză mai bună – tentativa „antifasciștilor“ (fie ei anticomuniști ori
pur-și-simplu) de a transforma un act de banditism ordinar într-unul de eroism
politic.
Or o asemenea teză, fie că invocă motivații
sioniste, fie că apreciază atacul drept o înscenare a Securității, nu rezistă
la un examen sumar. În primul caz pentru că direcția aleasă de atacatori este
una de grup, dar în esență nepolitică (un fapt empiric), iar în cazul secund
pentru că nu este inteligibil cum Miliția și Securitatea ar fi alergat timp de
două luni după autori (și acesta un fapt empiric) dacă Securitatea ar fi fost
instigatoarea, fără a mai vorbi de faptul că este de neimaginat cum însuși
fostul șef al Miliției Judiciare, Alexandru (Lică) Ioanid, participant la jaf,
s-ar fi pretat la un asemenea scenariu.
Așa se întâmplă însă întotdeauna când
terenul faptelor este părăsit în favoarea ideologiei.
În fapt, fără alte dovezi contrare, care nu
au apărut până acum și probabil că nici nu au cum să apară, deci este practic
inutil să le cauți – pentru a schimba oarecum registrul, precum ordinul lui Ion
Antonescu de a începe Pogromul de la Iași, căutat de Radu Ioanid! – grupul
banditesc al comuniștilor dezabuzați miza pe priceperea sa în materie, ca și pe
capacitatea de a înșela ancheta, deci de a scăpa neprins.
Numai că în Securitate nu toți erau cretini
(sau dacă erau, nu tot timpul!) și cineva le-a recunoscut modul de operare,
stilul, în speță al lui Igor Sevianu (în filmul lui Alexandru Solomon: „un
general de Securitate care refuză să vorbească tocmai pentru că a fost coleg cu
ei“, nenumit, în fapt, Hristache Zambetti). De altfel, ca între bandiți...
Vom încheia cu o referință la filmul
documentar al lui Alexandru Solomon, Marele
jaf comunist (România / Franța, 2004), din care vom și cita (cf. https://www.youtube.com/watch?v=VI_mncoGJ8M). Desigur, în această poveste sunt multe
minciuni, dar de alt tip decât cel care crede autorul.
Gheorghe Enoiu:
Nu a rezultat...
Uite ce e: pân-oi muri o spun, că nu a strâns bani pentru nici o... Au strâns
bani ca să fugă!
Și o chestiune de limbaj: nu credem că termenul
„dezvărăjire“ (o traducere a franțuzescului désenchantement) este potrivit în
context, căci vag, pentru procesul mental prin care au trecut autorii jafului,
termenii tari fiind „decepție“, „deziluzie“, „dezabuzare“;
iar dacă îl folosești, nu comunismul este cel care se „dezvrăjește“, ci persoane sau grupuri. Apoi, a numi acest caz
„afacere“ reprezintă un nefericit calc
francez (affaire judiciaire), căci în limba română termenul nu are
decât o semnificație economică, ce exclude discuția politică, juridică, ideologică
dorită. În fine, efectul general este opus intențiilor: nu elucidarea, ci întreținerea
misterului – ca să nu spunem chiar a „vrajei“ –
cu privire la acest subiect istoric.
Târgoviște,
24 iunie 2016.
DESPRE GRUPUL „LSeniori“ ȘI POSIBILELE UTILIZĂRI
© Mircea Stănescu |
Există pe Facebook,
a fost creat de Antonie Popescu, cel care m-a introdus acolo și pe mine, și
reunește reprezentanți ai Ligii Studenților din anii 1990.
Am fost reprezentant al Ligii de la Facultatea de
Filosofie în 1993–1994, după Daniel Oghină și Cătălin Avramescu, în perioada
1989–1993.
Explicabil, după măcelul din Piața Universității, din
13–15 iunie 1990, Liga Mare a avut o activitate redusă și așa a rămas până în
1993, când am participat la o adunare generală a Ligii de la Universitate, în
Aula Facultății de Drept, convocată de colegii de la Facultatea de Istorie
(între ei Bogdan Antoniu): era vorba despre niște malversațiuni ale conducerii
de atunci. Cei aflați la butoane și-au apărat energic interesele – știu cine au
fost actorii principali, rețin apoi perfect un grup agresiv de la Facultatea de
Fizică – iar ceilalți am rămas minoritari și, la sfârșit, ne-am retras.
În perioada 1993–1994, noi, cei de la Filosofie, nu am
mai participat la nici o acțiune a Ligii Universității București, care devenise
nu doar o copie palidă a celei de dinainte, ci cu totul altceva.
Prin urmare, nu am participat la discuții nici în urmă cu
vreun an de zile, când a fost reluată cumva istoria acelor ani prin acest grup
de Facebook. Am urmărit însă schimburile
de mesaje și, în diagonală, disputele politice și para- recente, renăscute în
preajma comemorării barbariei din 13–15 iunie 1990.
Ce-aș mai putea spune?
Rolul nostru, ca actori ai acelor ani, ar fi nu atât să
ne dăm de rotunzi ca „seniori“, ca
„directori de opinie“ – nu cred că suntem
nici una, nici alta – ci să spunem adevărul. Iar adevărul văzut de mine în
legătură cu Liga Mare – și nu am pretenția nici că-l dețin integral, nici că-i
singurul – acesta este.
Legenda
fotografiei: manifestație din
ianuarie 1990, în Piața Universității, care are în centru studenți de la Facultatea
de Filosofie din București. Fotografia îmi aparține și îl are ca autor pe
colegul Răzvan Milca.
București,
20 iunie 2016.
DESPRE ȘANTAJUL CU DOSARELE SECURITĂȚII
Pagina artistului video Ekim Zafer Acun |
George Damian la subiect:
Eu vreau ca șantajul politic să fie eliminat.
(Cf. http://www.kishiniov.eu/ro/cnsas-o-institutie-care-trebuie-sa-dispara-dosarele-securitatii-trebuie-facute-publice/; http://www.kishiniov.eu/ro/cateva-nuante-despre-dosarele-de-la-cnsas/.)
Și o opinie proprie, în acord.
Punctul de vedere este interesant, mai
mult, important pentru o dezbatere care, din păcate, nu va avea loc, căci
situația prezentă convine prea multor actori.
În opinia noastră, ne îndepărtăm însă de
centrul fierbinte al subiectului.
Întâi, ar fi de spus că CNSAS și oamenii
care o populează nu fac doar lucruri proaste, blamabile, și nici toți și nici
tot timpul, căci ar fi o versiune cu totul simplistă a realității. Dar nu
despre aceasta este vorba.
S-a spus că rolul CNSAS este să asigure o
gestiune legală a acestor dosare, tocmai pentru a le scoate din sfera
șantajului, a proastei utilizări, constituindu-se într-un mediu neutru.
Ca să coborâm cu picioarele pe pământ, știm
că nu a fost niciodată așa, prin urmare, nu ar exista decât două soluții logice:
ori desființezi instituția și apoi faci ceva de genul indicat de George Damian,
acționând conform premisei: de ce am avea nevoie de ea dacă șantajele continuă,
ori o determini să funcționeze în parametrii legii de bază.
Cum sugeram, și pentru motive pe care nu
le-am putea expune aici pentru că sunt prea extinse, ne îndoim că se va
întâmpla vreuna dintre cele două situații. În consecință, cel mai probabil ne
vom târî cu acestă instituție așa cum arată acum. În plus, pentru a arunca o
privire asupra contextului, ea este departe de a fi singura de acest tip.
Dar dincolo de lamentațiile de tip
Casandra, CNSAS este un filtru care, deși interesat acum, ar fi de dorit să fie
presat de cetățeni să aplice, și să respecte, legea.
Un alt filtru este presa: dacă „demascările“, șantajele despre care vorbim apar în
presă, și cu atât mai mult într-un cotidian central, național, transnațional,
înseamnă că este ceva putred și în legătură cu misiunea, standardele, cultura
și valorile redacției respective (ce vorbe mari, nu-i așa?), și ale altora care
le rostogolesc.
Ar mai fi de spus că
semnele de întrebare sunt legitime cu privire la oricine, și mai ales la
politicieni sau la persoane care doresc să devină așa ceva. Dar de aici și până
la „demascări“ mizerabile, de presă și/sau CNSAS, este o distanță
foarte lungă.
Încă, nu credem deloc că
aici avem un „caz Munteanu“ (până la urmă noi vom afla ce conțin cu
adevărat dosarele lui), ci un „caz CNSAS“ (și un „caz de presă“), întrucât o instituție
a cărei misiune constă în a fi un mediator în procesul de înțelegere a
trecutului comunist, ca să nu mai vorbim de reconcilierea cu el, se transformă
într-un actor politic suspect. Iar cei
care se pretează la așa ceva au nume, și acestea trebuie, de asemenea, cunoscute.
Prin urmare, avem toate instituțiile și
filtrele posibile, numai că funcționarea lor este defectuoasă și va rămâne astfel
atâta vreme cât angajaților lor și cetățenilor le va păsa așa de puțin.
În concluzie, fără o altă atitudine, și mai
ales fără un alt tip de comportament, vom continua să rămânem cu toții captivi
acestui cerc vicios în care raporturile de putere fac legea și prosperă
persoane dubioase.
București,
11 iunie 2016.
CIOFLÂNCĂ DE LA C.N.S.A.S. LOVEȘTE DIN NOU?
0. Ieri, 7 iunie 2016, ziarul pornografic
„Adevărul“,
aflat sub influența șefului grupării „antifasciste“, Radu Ioanid, a reluat „demascarea“ lui Marian Munteanu, începută în campania
electorală de la locale[1].
1.0. Autoarea este Ramona Ursu, o jurnalistă ale cărei
pendulări între național-comunismul cenaclist[2] și „antifascism“ se înțeleg mai bine dacă-i citim prezentarea de la
gazetă:
În octombrie
2010, a început cea mai frumaosă (sic!) experienţă, la Chişinău. Aici a format
echipa „Adevărul“ Moldova
(re-sic!). Timp de opt luni, a fost redactor-şef la singurul ziar naţional al
unui trust românesc de presă de peste Prut. Ramona crede că echipa de la
Chişinău este cel mai frumos vis împlinit al ei (re-re-sic!). Din iunie 2011,
timp de zece luni, s-a alăturat redacţiei „Adevărul“ de la Bucureşti, unde a fost, pe
rând, redactor-şef adjunct la „Adevărul de Seară“ şi, apoi, la ediţiile locale ale
ziarului-mamă. Din 2010 scrie şi editoriale pentru „Adevărul“. Despre Ramona se spune că îi
însufleţeşte pe ceilalţi. Ea crede doar că are datoria să îi facă pe toţi să
viseze (re-re-re-sic!). De ce? Pentru că, până acum, viaţa i-a îndeplinit ei
toate visele măreţe (re-re-re-re-sic!)[3].
2.0. Dar să o lăsăm pe Ramona, cea care, din teatrul de operațiuni ne
îndemna, asemeni bardului ceaușist, „să ne iubim pe tunuri“, ca să vedem cum ne îmboldește acum să visăm. Nu ne vom ocupa însă de
dânsa, căci executanții nu prezintă decât un interes marginal.
3.0. Lunga compoziție, despre veracitatea informațiilor căreia nu ne putem
pronunța, este plină de detalii, se spune, din dosarul de la Securitate al lui
Munteanu.
3.1. Am spus, am repetat, reluăm: în materie de dosare ale Securității nu
ne spunem opinia decât dacă le vedem cu ochii proprii (eventual stăm de vorbă
și cu omul respectiv), cazul de față, o manipulare și dezinformare certă, fiind
complet exclus.
4.0. Mai întâi, dacă era ceva teribil acolo, Securitatea postrevoluționară
l-ar fi „compromis“ demult.
5.0. Dacă ar fi să acordăm însă conținutului un aer de credibilitate, am
spune:
5.1. Cu cele povestite acolo, Munteanu nici n-ar ajunge în instanță pentru
a i se stabili (sau respinge) calitatea de colaborator al Securității, căci
cazul său nu ar trece de Colegiu; iar dacă ar trece, ar obține, cu certitudine,
o hârtie de „necolaborare cu Securitatea ca poliție politică“, întrucât conținutul relatat este, măsurat cu criteriile instanțelor,
banal, benign.
5.2. Agenții acestei acțiuni-sub-acoperire, de „demascare“ a „turnătorului Munteanu“, știu foarte bine
acest lucru, iată motivul pentru care au scurs informațiile în foaia în
chestie, pentru a-l distruge nu legal, ci moral.
5.3. Informați prompt de existența unui dosar pe numele său, în timpul
campaniei electorale agenți ai fantomaticei „societăți civile“, ba chiar și Partidul Liberal, au depus la CNSAS cereri de verificare a pe
atunci candidatului liberal la Primăria Capitalei. Să ne mai întrebăm de ce
instituția care gestionează dosarele Securității nu a asigurat un acces și o
analiză neutră a acestor informații, comportându-se ca un agent politic? Este
inutil, căci aceasta este o practică curentă, iar singura întrebare ar fi doar,
în acest caz: în slujba cui?
5.4. În ciuda a ceea ce afirmă ziariștii patriei, care se dau rotunzi
vorbind despre „surse din CNSAS“, „informațiile“ de acolo nu se scurg dinspre corpul analitic al instituției (vom
povesti, poate, altădată ce ar risca), ci numai de la membrii Colegiului, un
organism politic a cărui menire este să rămână politizat, în care, când fiecare
nu face decât ce-l taie capul, conform propriei agende, componenții săi
cooperează după maxima: „nu-l dau pe-al tău, nu-l dai pe-al meu“, pupându-se, desigur, cu muci, pentru ca în secunda următoare să înceapă
să se certe între ei ca la ușa cortului.
5.5. Parte interesată în acest caz pare să fie (ați observat, desigur,
rezerva… științifică) Cioflâncă, cel care s-a ilustrat și în trecut prin
„demascarea“ altor „fasciști“ precum: Valeriu Gafencu (manu propria), Ion Șiugariu, Vintilă Horia
(prin Institutul Wiesel, prin Ministerul de Externe) sau Eugenio Coșeriu (prin
Lucian Năstasă–Kovacs, o altă minune a lumii de la Cluj, din gruparea
Ioanid–Shafir)[4].
5.5.1. Desigur, producțiile și acțiunile lui Cioflâncă întrețin
cu istoria și memoria o legătură precară și perversă, dat fiind că istoria este
o disciplină explicativă, analitică, ce are la bază o etică, iar nu un ansamblu
de tehnici de „demascare“, la fel cum memoria pe
care el o propagă (și despre care crede iluzoriu că ar servi victimelor
criminalității antonesciene / legionare / naziste) este mai degrabă un exemplu
de antimemorie.
5.5.2. La fel, acest tovarăș-de-tip-nou nu are nici o legătură
cu misiunea – legală, normală (să mai spunem: morală?) – a instituției numite
CNSAS. Dar cum el nu este singurul de acolo, așa îl avem și cu el defilăm.
6.0. Nu vi se pare probat că Cioflâncă este sursa „demascării“? Dar nu-i nimic, căci, vorba lui Soljenițîn, așteptăm să ne
probeze chiar el că nu este.
6.1. Mai mult, știe și singur cum să o facă: prin declanșarea
unei anchete interne a CNSAS care să lămurească maniera în care informațiile
(dacă despre așa ceva este vorba), au ajuns la foaia pornografică „Adevărul“ și prin comunicarea către cetățeni, în slujba cărora se află, a
rezultatului ei. Cel puțin așa fac instituțiile care funcționează democratic.
În rest, Salam Alecu!
P.S.: Între timp, Munteanu a avut o reacție, care este demnă de
toată atenția[5].
NOTE
[3] Cf. http://adevarul.ro/blogs/ramona.ursu.
București, 8 iunie 2016.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)