INCULPĂRILE ȘI CONDAMNĂRILE PE BAZA „LEGII HOLOCAUSTULUI“
O
statistică obținută de holocaustiști de la Parchet arată faptul că în perioada
2002–2015 au fost constituite 302 de dosare pentru „fascism“, „legionarism“,
„antisemitism“ și „negarea holocaustului“ (însă este de luat în calcul că pentru perioada
2002–2006 ea conține doar cazurile care au ajuns în instanță, ceea ce înseamnă
că sesizările penale au fost sensibil mai numeroase).
(Cf. http://www.rfi.ro/societate-86399-negarea-holocaustului-si-activitati-fasciste-16-inculpati-14-ani).
Din
această cantitate de dosare, doar 16 cazuri au fost trimise de procurori în instanță,
iar modul lor de soluționare, se spune, nu se cunoaște.
Întrucât
documentul nu este reprodus, ci rezumat, prezentat și îmbălsămat pentru
utilizare în scopuri proprii, nu putem face o analiză. Este, de altfel, motivul
pentru care Alexandru Florian a fost chemat: să ofere o expunere convenabilă, fără
însă a ne spune ce rol a jucat, și în care dintre aceste cazuri, institutul pe care
îl reprezintă.
Dar
faptul că mai puțin de 5,2% din sesizările penale și-au găsit calea către
instanță arată că în genere plângerile sunt lipsite de orice temei, chiar în
condițiile existenței unei legislații represive față cu libertatea de expresie
și a cercetării istorice. La un procent de 94,8% cazuri de neîncepere a urmăririi
penale, orice altă explicație cade în fața legilor statisticii. Să facem apoi doar
un exercițiu și să ne imaginăm ce campanie de presă s-ar fi dezlănțuit dacă un singur
caz real ar fi fost tratat cu lejeritate de autorități!
Articolul
ne reamintește că „OUG 31/2002 a fost adoptată cu câteva luni înaintea deciziei
NATO de primire a României ca membră a Pactului Nord Atlantic“, adică, pe scurt, că „legea holocaustului“ a fost o condiție neoficială de aderare, plus sugestia
că americanii se vor supăra pe noi dacă situația de fapt nu se va schimba.
Totodată,
avem convingerea că Institutul Wiesel știe foarte bine și care au fost
soluțiile în cele 16 cazuri, dar rezultatele și mai slabe pe acest tărâm îi generează
o pudibonderie altfel necaracteristică, fapt confirmat indirect și de acuzația
adusă procurorilor și judecătorilor patriei că nu și-au apropriat dogmatica
holocaustului („fără o însușire adecvată a spiritului OUG 31/2002 și fără a
avea cunoștințe adecvate de istorie recentă“).
După
cum aflăm din alt loc de la însuși șeful lui Florian, Radu Ioanid, justiția
patriei are, în genere, idei departe de a fi dezirabile, față de care șeful
suprem se abține cu greu să nu pronunțe termenii cheie: „fascism“, „legionarism“
și „antisemitism“:
Revenind
la ziua de azi, ştie domnul Andrei Pleşu că, în România, Procuratură [sic!] dă
NUP pentru indivizi care se afişează în spaţiul public cu termeni ca „jidan“ şi cu negarea Holocaustului în general? Ştie
domnul Andrei Pleşu că procurori ai judeţului Ilfov au evaluat în scris [sic!] troiţa
legionară de la Tâncăbeşti (foto dreapta) ca având un rol educativ? Ştie domnul
Andrei Pleşu că fasciştii noştri autohtoni sunt trataţi cu indulgenţă de
autorităţi, iar fasciştii „lor“ cu mai
multă severitate? Ştie domnul Pleşu că în anul 2014 din 59 de cazuri de incitare la ură
sau discriminare, nicio persoană încriminată nu a fost trimisă în judecată în
România? [subl.
în text] Cu asfel [sic!] de justiţie doreşte domnul
Pleşu să reevalueze sentinţele Tribunalelor Poporului?
În
fine, mesajul global transmis este că noul câmp de acțiune va fi prelucrarea
ideologică a organelor de cercetare penală și de justiție.
București,
28 aprilie 2016.
APROPO DE „COMISIILE DE ADEVĂR ȘI RECONCILIERE“
Comitetul supraviețuitorilor
internatelor indiene
Sursa: Raportul Comisiei |
În rezervațiile amerindienilor canadieni fac ravagii
șomajul, alcoolismul, toxicomania, violența și... uitarea. Toate au condus la o
rată nemaiîntâlnită a sinuciderilor în rândul metișilor și inuiților, care
reprezintă peste 4% din populația Canadei (cf.
http://www.lemonde.fr/m-moyen-format/article/2016/04/22/les-indiens-du-canada-preferent-mourir_4907359_4497271.html).
Această stare de fapt se adaugă uneia mai vechi:
generații întregi au fost marcate de internări forțate în stabilimente (internate),
petrecute până chiar în anii 1990, destinate să-i „evanghelizeze“ și
„asimileze“ pe copiii amerindieni, practici
pe care un organism independent, Comisia de adevăr și reconcliere, le-a investigat
sistematic și și-a publicat concluziile în decembrie anul trecut.
Prin urmare, alt context (cultural, politic, social),
alte crize identitare, alți actori și alte victime.
Este important deci să renunți la ipocrizia multiculturală,
ca și la exportul de democrație, pentru a te putea concentra pe realitatea de
acasă.
Am spune apoi că
este important, ba chiar vital, să vezi și necazurile, dezastrele altora –
uneori mai grele, mai dureroase decât ale noastre – pentru a putea apărea
astfel, toate, în perspectiva lor reală.
Așa am ajuns să parcurgem (dată fiind întinderea, oarecum
în diagonală) Raportul Comisiei de Adevăr și Reconciliere din Canada (cf. la adresa: http://www.trc.ca/websites/trcinstitution/index.php?p=15).
Elaborat în urma unei munci de șase ani, începând din
2008, este o lucrare cu totul impresionantă, atât cantitativ (doar sumarul conține
circa 600 de pagini) cât și, mai ales, calitativ, și ne vom grăbi să comunicăm
pe scurt concluziile noastre.
Statul federal a trimis forțat, în internate – încă de la
originile sale, dar într-un mod sistematic începând din 1939 și până în anul
2000 – zeci de mii de copii inuiți și metiși. Acolo, ei au fost abuzați
cultural, fizic și sexual, întregul sistem fiind numit de Comisie, în termeni
exacți și categorici, un „genocid fizic, biologic și cultural“. Unii dintre
subiecții oribilelor tratamente au dispărut fizic, iar mormintele lor nu se
cunosc, în timp ce supraviețuitorii au puternice traume.
Raportul conține relatările victimelor (au fost audiate
peste 6.000 de persoane) și se încheie cu cererile Comisiei față cu Guvernul
federal în vederea reconcilierii. A se reține termenul cheie folosit: nu
„propuneri“, ci „cereri“ (We call / Nous demandons).
În continuare, vom traduce câteva extrase din Raport.
Problema în studiu:
Genocidul fizic reprezintă exterminarea în masă a membrilor unui grup vizat
iar genocidul biologic înseamnă distrugerea capacității de
reproducere a unui grup. Genocidul
cultural constă în distrugerea structurilor și practicilor care
permit grupului să continue să trăiască în calitate de grup. Statele care se
implică într-un genocid cultural urmăresc să distrugă instituțiile politice și
sociale ale grupului vizat. Pământurile au fost expropriate, populațiile transferate
forțat iar deplasările lor limitate, limbile au fost interzise, liderii
spirituali persecutați, practicile spirituale interzise iar obiectele de
valoare spirituală confiscate și distruse. Și mai important pentru problema
care ne interesează, familiilor le-au fost interzise transmiterea valorilor
culturale și identitatea de la o generație la alta.
În relațiile sale cu
populațiile autohtone, Canada a făcut toate aceste lucruri.
Misiunea Comisiei:
Cu toate acestea, scopul
comisiei nu a fost să învinovățească pe cineva sau să rețină faptele blamabile.
Accentul a fost pus mai degrabă pe căutarea adevărului cu scopul de a pune
bazele importantei probleme a reconcilierii. Acum, când știm ce s-a petrecut în
internate și știm și urmările lor, ce avem de făcut?
Autorii Raportului sunt perfect conștienți de dificultatea
procesului de reconciliere, și iată în ce termeni:
Cunoașterea
adevărului a fost dificilă, dar reconcilierea va fi și mai dificilă. Pentru aceasta
trebuie respinse fundamentele paternaliste și rasiste ale sistemului internatelor
care stau la baza acestei relații. Reconcilierea necesită elaborarea unei noi
viziuni întemeiate pe respectul mutual. Totodată, trebuie înțeles că urmările
cele mai pernicioase ale internatelor au fost pierderea mândriei și demnității
popoarelor autohtone și lipsa de repect pe care neautohtonii au învățat-o încă
din copilărie față de vecinii lor autohtoni. Reconcilierea nu este o problemă a
autohtonilor, ci o problemă canadiană. Astfel, toate aspectele societății
canadiene ar necesita să fie reexaminate. Sumarul de față se vrea doar o
referință inițială în vederea acestei discuții importante, căci reconcilierea
va cere timp.
*
Având cauze diferite, altele sunt ravagiile lumii noastre,
prin urmare și crizele identitare arată diferit.
Comparând activitatea descrisă cu Comisiile și Rapoartele
de la noi („Wiesel“ și „Tismăneanu“), putem remarca trei lucruri:
1) În ciuda faptului că au fost compuse din universitari
de statură internațională, nici una dintre ultimele nu și-a propus să întrebe, măcar
de sănătate, victimele (nu a fost audiată vreo persoană), necum reconcilierea să
fi fost între scopurile lor.
2) Din această decuplare de discursul victimelor a
rezultat aiuritoarea situație prezentă: în loc să pună bazele, să contribuie la
despărțirea noastră de trecut, la refacerea legăturilor sociale, aceste două
comisii au reprezentat simple leviere politice în mâinile unor politicieni și a
celor care le-au coordonat, adică, pe scurt: instrumente de putere.
3) Mai mult, mai grav, ceea ce constatăm în prezent: ca
instanțe de pervertire a noțiunilor de „adevăr“ și „reconciliere“, aceste
comisii, rapoarte și instituțiile rezultate de pe urma lor (Institutul Wiesel,
în principal, dar și IICCMER din prezent) reprezintă puternice frâne în acest
proces, unelte care îl împiedică.
Adevărul și Reconcilierea nu sunt probleme ale foștilor
deținuți politici – inuiții și metișii noștri – ci probleme românești.
În fine, vom formula o doleanță: Stimați tovarăși nacealnici, am avea
o solicitare, pe care am dori-o doar vag utopică, și pe care o exprimăm în
termenii cei mai politicoși cu putință. După ce ați consumat atâtea resurse și
v-ați atins atâtea obiective personale și de grup, vă cerem (we call / nous
demandons) să luați acasă aceste comisii,
rapoarte și instituții și să ne lăsați să ne descurcăm fără ele și fără dvs. Căci
vorba canadienilor înșiși: Too much is too much, enough is enough!
București, 25 aprilie 2016.
TOCMAI AM ÎNTÂLNIT-O PE „REGINA ANGLIEI“
O femeie din față, lateral dreapta, pe care
n-o observasem, se apropie de ușă să coboare. Înainte însă, se apleacă și-mi
spune:
Vă rog să mă scuzați, țin să vă mulțumesc că citiți
această carte!
Rămas mut, n-am știut ce-aș putea să spun.
Apoi, m-a întrebat unde am găsit-o, semn că
sigur urmărise dezbaterile, citise cel puțin extrase, dacă nu chiar întreaga
carte, situație în care nu era decât o manieră elegantă de a mă scoate din
încurcătură. Fiind expert în topografie editorială, după ce mi-am recăpătat
glasul i-am dat, firește, toate explicațiile, dar nu asta contează.
Avea circa 65 de ani. Îngrijit îmbrăcată,
ba chiar elegant, deux-pièces. Voce
caldă, muzicală. Leită Regina Angliei!
Vă dați seama cum m-am simțit eu, ca
salahor în câmpul lecturii, când însăși „Regina Angliei“ s-a aplecat spre mine să-mi
mulțumească pentru că salahoresc?!
Am avut sentimentul – și am văzut același
lucru și în ochii ei – că în ciuda tuturor deriziunilor, necazurilor, a
vânturilor, a valurilor, noi, ca Oameni, ca Români, nu suntem nici pe departe
pierduți…
București,
22 aprilie, 2016.
TOATE DRUMURILE „TRANZIȚIEI“ DUC LA S.N.S.P.A.
Facem
pariu că povestea campaniei împotriva plagiatelor „de securitate națională“ se
va opri la timp, dacă nu a făcut-o programatic, fără să pună întrebările
necesare cu privire la ansamblul conexiunilor?
Căci
ținta nu pare deloc a fi – la fel ca în cazul plagiatului lui Victor Ponta și
în ciuda aparențelor – „sistemul“, ci niște persoane care este nevoie să fie
înlocuite.
(Cf. http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/12/cursul-scurt-de-plagiat-pentru-uzul.html; http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2016/03/despre-plagiat-cu-dubla-masura-cu-ocaua.html.)
Pentru
cei care au deschis televizoarele mai târziu și oricum nu vor auzi acolo așa
ceva, SNSPA reprezintă fosta școală de activiști de partid de rang înalt
(„Ștefan Gheorghiu“), reinventată politic în context postrevoluționar, unde –
detaliu relevant în context – anticomunistul „igienist moral“ de profesie
Vladimir Tismăneanu este doctor honoris causa. Ceea ce ni se pare foarte
just, de altfel, atât pentru anticomunism, cât și pentru morală.
La
momentul doctorhonoriscausării sale, în 2003, rector era fostul tovarăș Paul
Dobrescu, căruia în 2012 dl. Tismăneanu, într-o nouă piruetă de Tartuffe, avea
să-i facă un portret, altfel nu lipsit de adevăr.
Tot
acolo, el este într-o companie selectă, alături de Ion Iliescu, și el doctor
honoris causa din 2004.
În
fine, dar nu în ultimul rând, SNSPA este în prezent un fief al
„holocaustiștilor“, utilizatorii celeilalte memorii.
Să
vedem acum care-i „cauza“, ce-i mână-n luptă, adică.
În
1990, tovarășii activiști absolvenți ai Ștefangheorghiului au venit la noi, la
Facultatea de Filosofie, pentru a-și echivala diplomele. Li s-a spus passe
de către Consiliul facultății, din care făceau parte studenții, care pe atunci
aveau votul decisiv, și decanul Alexandru Valentin. S-au refugiat mai întâi la
facultățile desprinse: Sociologie, Psihologie, Pedagogie, numite sugestiv, în
jargon studențesc, „SPP“* (sic!). Apoi, în 1991 și-au (re)înființat
propria structură universitară, cea despre care vorbim.
Mai
mult, nici profesorii „compromiși“ din facultate – este vorba despre cei care
ne chinuiau, la propriu – n-au primit o oră. Pe scurt: dacă nu mai știm ce-i
aceea Revoluția, iat-o în acest exemplu.
Ei
au fost însă ținuți pe salarii, fără să poată avea vreo oră, timp de un an de
zile, până când Restaurația s-a produs. De către cine credeți? Ei, da: de
Ministerul Învățământului din Guvernul Roman condus de... democratul Mihai
Șora!
Și
totuși, care-i „cauza“? Ei, dacă e nevoie s-o spunem pe litere, o facem în
termenii cei mai academici, căci masele populare au înțeles deja: nu
reconversia, nici reciclarea, ci supraviețuirea vechilor elite în noul context.
Adică a oamenilor, a practicilor și a structurilor comuniste.
În
fine, despre morală nu ne vom mai întreba, căci știm deja că sticla cu mastică
a fost și ea consumată...
__________________________________
*Acronimul
pentru Serviciul de Pază și Protocol.
București,
22 aprilie 2016.
DESPRE CUM O PRIETENIE INTELECTUALĂ POATE SFÂRȘI ÎN RIDICOL
Vladimir Tismăneanu se șterge din prietenia virtuală de Facebook,
în care singur s-a introdus, și pune un anunț în care anunță marele eveniment,
fără a-mi pronunța însă numele („un istoric cunoscut“).
Mai mult, el ia drept martori 22 de persoane, dintre care
nici una nu-mi este prietenă. Scopul: o mică manipulare, victimizare și ceva
lacrimi. Nu ar fi fost normal să lase oamenii-n pace, să nu le mai smulgă „adeziuni“,
și să ne reglăm relațiile – dacă aveam ceva de reglat – personal, direct și
bărbătește, iar nu pe Internet, cu „convocator“ și „ședință de ură“? Dar
înțeleg: așa-i în politică, soro!
Înțeleg și nervozitatea: prietenul Tismăneanu este în
campanie electorală, fie și negativă. Eu nu sunt, nici candidatura lui Marian Munteanu
nu mă agită, prin urmare, înainte de a ne lămuri care este situația prieteniei
noastre reale, care totuși ne interesa doar pe noi doi, să vedem ce-l va fi
supărat în așa măsură.
Motivul a fost un comentariu al meu de pe Facebook, de zilele trecute, în care
remarcam o problemă de coerență: cum de Tismăneanu îl va fi regăsit pe Marian
Munteanu alături de Virgil Măgureanu, dar nu-l va fi zărit pe cel din urmă
alături de Traian Băsescu, judecătorul comunismului, în partidul căruia fostul
șef al Securității de după 1989 s-a transferat cu arme și bagaje înainte ca fostul
președinte al Republicii să condamne comunismul?
Pe scurt: în loc de o singură greutate și o singură
măsură, avem două greutăți și două măsuri.
De-a lungul vremii, ca istoric, i-am criticat pe toți protagoniștii
proeminenți care se manifestă în câmpul istoriei și memoriei recente, mi-am
făcut o mulțime de dușmani puternici susținând o istorie la fel de interogativă
față cu orientările cele mai diverse, mi-am stricat sistematic cariera spunând
adevărul (așa cum îl percep eu), prin urmare, cine se imaginează Vladimir
Tismăneanu pentru a se considera mai presus de critica necesară și firească
disciplinei noastre? De când prietenia a devenit, apoi, o piedică în calea
discuției critice în interiorul științelor sociale? Și nu este ridicolă (șí) o
asemenea pretenție?
În consecință, să lăsăm tartuferiile deoparte („poate
înțeleg eu greșit lucrurile“): deja fostul prieten Tismăneanu înțelege foarte
bine despre ce este vorba, dar, dat fiind că adevărul doare, iar un răspuns
cinstit este greu de dat, e mai la îndemână un gest curat „moral“: acela de a
para făcându-mi un proces de ingratitudine.
Apoi, este dezolantă stratagema de a-mi arunca
argumentele în derizoriu, eludând manipulator distincția dintre afirmații și
persoane (nu pe Tismăneanu l-am numit ridicol, ci argumentația sa!), și
susținând că l-aș fi insultat, în fapt, el fiind cel care mă insultă,
trecându-mă în categoria „canaliilor“ și „lunaticilor“, pentru simplul fapt că
semnalez contorsiunile sale logico-morale.
În fine, cunoscutul analist al comunismului Vladimir
Tismăneanu nu beneficiază de prezumția de neînțelegere: el știe foarte bine ce
face atunci când uzează de argumentul prieteniei trădate și trece la insulte pentru
a-și justifica inconsecvențe și trădări principiale nedemne de renumele său. Este
vorba doar despre un tupeu de neînțeles între oameni care se cunosc bine, și,
totodată, de folosirea unui limbaj vulgar la nivelul asociaților săi agitați
furioși de la foaia electronică numită „În linie dreaptă“, care mă înjură
sistematic și la propriu (cf. Procesul
Vișinescu s-a încheiat. Și cu asta ce-am făcut?, la adresa: http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2016/02/procesul-visinescu-s-incheiat-si-cu.html). Dar când faci un gest ridicol, în loc să ți-l asumi, nu
e mai practic să-l acoperi cu un altul și mai ridicol?
*
Să vedem acum cum este cu prietenia noastră și, corolar,
cu „ingratitudinea“ mea.
Iată ce spuneam într-un text din 21 august 2015, în care susținerile
lui Tismăneanu făceau, în mod egal, obiectul criticii intelectuale (cf. Un răspuns și o propunere de nerefuzat,
la adresa: http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/08/un-raspuns-si-o-propunere-de-nerefuzat.html):
În fine, pentru cei care nu
sunt atenți la nuanțe, o precizare relativ la prietenul meu Vladimir
Tismăneanu:
Când am fost plagiat de
Mureșan-minunea-lumii, nu am găsit nici un „patriot“ cu care să compun Comisia-de-trei. Ea a fost formată din:
Paul Goma, Florian Banu (de la CNSAS) și... Vladimir Tismăneanu. Prin urmare,
dacă le reproșăm ceva altora, cred că trebuie să le arătăm, în același timp, că
suntem drepți.
Totodată, pentru cine este
interesat de acest spectacol-al-lumii, voi spune și continuarea poveștii:
Cotidianul „România liberă“ a
publicat atunci un articol în care, după ce semnala – nu plagiatul, ci acuza de
plagiat (ceea ce este cu totul altceva)! – îl acuza, la rându-i, pe Vladimir
Tismăneanu că, în calitatea sa de președinte al Consiliului Ştiințific al
IICCMER, a sprijinit publicarea unei cărți murdare (cf. http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/tismaneanu-a-girat-o-carte-a-iiccmer-despre-care-acum-spune-ca-ar-fi-un-plagiat-329529).
Deși era îngălat și inversa
cvasicomplet responsabilitățile, mie articolul mi-a folosit, căci voiam
scandal; și l-am avut.
Dar Vladimir Tismăneanu a
încasat loviturile, deși nu avea nici o vină, căci nu ai cum să stai să
verifici pe istoricii Patriei, fie ei și angajați proprii, făcând pe
polițistul-de-moravuri, ci presupui că aceștia lucrează curat. Iar dacă fac
inversul, vii și spui acest lucru – ceea ce, în momentul în care a aflat, el a
și făcut.
Iată de ce, vorba lui Goma,
„mă voi deda aici la un adevărat elogiu deşănțat“ la adresa lui Vladimir Tismăneanu: în acest caz, el s-a
comportat nu doar ca un adevărat prieten (ceea ce nu este puțin lucru, dacă
prietenia nu a devenit cumva, peste noapte, o valoare caducă), ci și ca un
adevărat om de știință.
Și iată un mesaj al meu, pus chiar pe pagina de Facebook a lui Tismăneanu, pe 11
februarie 2016, în momentul în care a fost acuzat pe nedrept:
Acesta este episodul la care se referă Tismăneanu în
mesajul său. Nu meritau cărțile mele să fie susținute, deci mi s-a făcut un
favor amical? Ca unul care nu am cerut vreodată pomană, pot răspunde foarte
simplu: cu atât mai rău dacă a fost așa! Ce vrea să spună acum asertorul, că
s-a comportat ca un vechil de moșie într-o instituție publică? Ca unul care am
crezut contrariul, socotesc întristător faptul că nu este atent la implicațiile
afirmațiilor sale, căci se face de râs.
Prin urmare, unde-i ingratitudinea? În faptul că vedem
lucrurile în mod diferit, iar prietenul meu se declară ofensat pentru că nu
suportă critica?
Pentru context, în ambele momente indicate prietenia cu
Vladimir Tismăneanu era în colaps: el are obiceiul de a dispărea periodic și
după dorință din această relație pe care susține că pune atâta preț. Prin
urmare, nu știu care-i vor fi fost motivele, dar le pot bănui. În perioada
Comisiei pe care a condus-o s-a supărat, pentru prima oară, „ca măgarul pe sat“,
după ce s-a certat cu prietenul (și al său) Paul Goma, deși eu nu mă
amestecasem în disputa lor. În ultima vreme a dispărut încă o dată de pe
radarul prieteniei pe motiv că împărtășim idei diferite despre politica
istoriei.
Cam asta a fost prietenia noastră, pentru care, atât cât
a fost ea, eu îi rămân în continuare recunoscător lui Vladimir Tismăneanu. Iar dacă
sunt singurul care o regretă, așa să fie!
Și, ca să încheiem această mică psihodramă: am fost șters
din lista de prieteni de Facebook de către
șeful AFDPR, Octav Bjoza, prin urmare, voi trece cu bine și peste asta.
București,
18 aprilie 2016.
P.S. (19 aprilie a.c.): Primesc de la cititori:
Cu umilul meu blog, cu bietele reacții de pe Facebook
i-am exasperat pe „anticomuniștii antifasciști“ conduși de fostul prieten
Tismăneanu.
I-am supărat atât de tare, încât șeful însuși a ajuns la
nivelul imunzilor săi asociați de la „În linie dreaptă“.
Curios de „dialectică“ postura acestui declarat adept al
„igienei relațiilor sociale“, al „profilaxiei“ raporturilor personale prin
folosirea termenilor cei mai vulgari, mai murdari!
Dar dacă acesta-i e stilul, poate că acesta este cu
adevărat omul, dezbrăcat de orice aparență, și, vorba lui Paul Goma, poate că
el, cu adevărat, nu a rămas decât un bolșevic.
Da, știu, mi s-a mai spus, și nu o dată: libertatea este
(nu sclavie, ci) o nebunie!
Din fericire, și spre marea durere a acestor eterni
tovarăși, azi nu mai putem fi internați pentru a fi tratați de „crimăgândit“!
INSTITUTUL WIESEL ȘI PROBLEMA RASISMULUI
Poliția a arestat suspecții în cazul
actului rasist din Piața Universității, petrecut cu ocazia Zilei Internaționale
a Rromilor.
Până aici, toate bune și frumoase.
Altceva: „Incidentul a provoacat reacţii la
nivel înalt. Reprezentanţi ai Guvernului, Preşedinţiei şi chiar ai Băncii
Mondiale au condamnat actele de rasism de la Bucureşti.“
(Cf. http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Justitie/Vandalii+de+la+Ziua+Romilor+au+fost+prinsi.)
Cum așa? Ați spus: Banca Mondială? Adică Alexandru
Florian, de la Institutul Wiesel, nu a scos un cuvințel? Și nici nu a luat
parte, alături de membrii Guvernului, la manifestarea care a urmat?
Cum ați spus, apoi? Institutul în discuție
nu a suflat o vorbă nici atunci când au fost agresate femeile musulmane din
motive islamofobe?
(Cf. http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/doua-tinere-musulmane-ar-fi-fost-batute-in-capitala-pe-calea-mosilor-noi-suntem-primele-victime-ale-terorismului.html; http://www.vice.com/ro/read/musulmane-care-poarta-hijab-in-romania-agresate-pe-strada?utm_source=vicefbrom.)
Până la urmă, cum spune proverbul, în orice
rău este și un bine, căci am înțeles și noi despre ce este vorba: antisemitismul (rasismul față cu evreii)
este altceva decât antițigănismul
(rasismul împotriva rromilor / țiganilor) și islamofobia (rasismul antiarab / antiturc).
Pe scurt, asta-i: rasiștii „noștri“ sunt mai răi decât rasiștii „lor“ sau, mai mult, mai grav, ai lor nici măcar
nu există!...
Dom’ Ioanid, dom’ Shafir, vă rugăm frumos,
schimbați-l pe Florian, căci s-a prins lumea cum stă treaba cu lupta dvs. împotriva
rasismului, a xenofobiei! Sau, mai bine, faceți o „rotație a cadrelor“, așa cum vă lăudați: adică treceți dvs.,
nacealnicii, „la munca de jos“ și lăsați șefia pentru cadrele mai tinere!
Târgoviște, 16 aprilie 2016.
PROGRAMUL POLITIC ISTORIC ȘI MEMORIAL PREZIDENȚIAL
Sursa: Administrația Prezidențială |
Pe 7 aprilie a.c. Andrei Muraru, consilierul
Președintelui Republicii în probleme de relații cu autoritățile publice și
societatea civilă, ne-a împărtășit programul politic în materie de istorie și
memorie[1].
Dar, mai întâi, cine este Andrei Muraru, fața zâmbitoare
a politicilor istoriei și memoriei lui Klaus Iohannis?
A fost bursier la [...] United States Holocaust Memorial
Museum (Washington DC, 2010-2011). [...]
A fost decorat de M.S. Regele Mihai pentru [...]
activitatea în fruntea IICCMER cu Ordinul „Coroana României“ în grad de Ofițer (2015)[2].
Comentariile sunt, cum vom vedea, de prisos.
Sarcini
de politică externă
Aşa cum a subliniat şi preşedintele în discuţiile cu
partenerii israelieni, dar şi în discuţiile de la Washington, România îşi
propune să devină un centru regional pentru combaterea antisemitismului,
discriminării şi xenofobiei.
Fiindcă am scris pe larg despre aceste subiecte, nu vom
relua, nici rezuma, ci doar face trimiteri[3].
Problema
în discuție: națiunea
acest muzeu [al Holocaustului – n. n.] nu este construit
de statul român pentru a-şi pune cenuşă în cap, ci este o instituţie
fundamentală, la baza societăţii româneşti, construită pe valori, care îşi
propune să educe naţiunea.
Această vulgată istorico-memorială are la bază două
stigmate: responsabilitatea Statului Român, încă de la întemeierea sa în
Modernitate, pentru politici numite „antisemite“,
cât și culpabilizarea colectivă și transistorică[4].
Carnetul Agitatorului, ediția 2016
Preşedintele a exprimat această idee a înfiinţării unei
instituţii de sine stătătoare, care să aibă tocmai acest scop, de cursuri
post-universitare care să vorbească despre Holocaust, despre memoria
Holocaustului, şi la care să participe, în principal, lideri de opinie, oameni
politici, diplomaţi, oameni din establishmentul administrativ şi militar, să
avem oameni din zona de ordine şi siguranţă publică, pentru că aceştia conduc
societatea. Aceştia sunt elitele societăţii.
Politicile acestea au fost aplicate prin canale
ultraexecutive, metodele fiind toate vechi și noi: cenzura istorică și
memorială și predarea lor cu poliția[5].
O
anumită idee despre consens
Faptul că în 10-12 ani am trecut prin mandatul unui
preşedinte socialist, apoi am avut un preşedinte de dreapta, am avut un guvern
socialist, apoi un guvern liberal, a urmat un guvern socialist-liberal, iar
faptul că toate au păstrat această direcţie în privinţa memoriei Holocaustului
poate conduce uşor la idee că există deja premisele pentru un consens larg. Ne
amintim din nou de Legea 217/2015 (Legea antilegionară- n.r), o lege foarte
avansată în Europa, pentru care preşedintele, peste tot pe unde a fost, a fost
felicitat pentru că a existat această voinţă politică în România, această lege
a fost votat[ă] de toate partidele politice parlamentare în unanimitate.
În toate deciziile privind politicile „holocaustului“ nu a existat nici o consultare publică, cu atât
mai puțin dezbaterea lor, prin urmare, ideea existenței unui consens este o
ficțiune a „limbii de lemn“[6].
Aceeași
idee despre consens în altă variantă
Ca şi în cazul muzeului evreilor şi holocaustului, e
nevoie de un consens larg în societate, cu atât mai mult cu cât vorbim despre
comunism, pentru că aţi văzut că în ultimii ani există o discuţie tot mai
aprinsă despre ce înseamnă anticomunism democratic, ce însemană anticomunism
nedemocratic. Toate lucrurile aceste[a] vor trebui lămurite, separate, pentru că
acest muzeu [al comunismului – n. n.] nu trebuie să fie o sursă continuă de
polemică, de acuze publice, ci trebuie să fie rodul unui consens cât mai larg
în societate. Evident că vor fi gruprui [grupuri – n. n.] marginale, care nu se
vor simţi reprezentate acolo, grupuscule neolegionare. O societate cum este cea
românească, integrată în UE şi NATO, care susţine pe deplin valori
euroatlantice nu poate să sprijine asemenea iniţiative care valiorizează [sic!]
asemenea figuri ale Mişcării legionare.
Muzeul comunismului va expulza deci, democratic,
victimele „legionare“ (reale, presupuse sau
închipuite) din Pantheonul memoriei naționale[7].
Ioanid,
„expertiză“, „know-how“, donatori, parteneriat: pe scurt, afaceri
[Reporterul:] Să încheiem tot cu muzeul
holocaustului. Unul dintre directorii muzeului din SUA est e Radu Ioanid. În ce
măsură veţi colabora?
[Andrei Muraru:] Ne aşteptăm ca Muzeul Holocaustului din
Washington să fie un sprijin extrordinar de expertiză şi de know-how în
costruirea acestui muzeu şi, de ce nu, în aducerea unor donatori pe lângă
construirea muzeului din Bucureşti. Nu pot să exclud din discuţie nici
expetrtiza [sic!], la Muzeul Holocaustului din SUA există peste 1.000.000 de
pagini despre Holocasutul din România, toate aceste lucruri vor trebui fructificate
şi ne bazăm din plin pe partenerii americani.
Avem religia holocaustului-cu-haș-mare, avem o lege
represivă a acesteia, ne mai lipsește o Catedrală a ei sau, horribile dictu, o Moschee, căci de
Sinagogă nici nu se pune problema. Preoții acestei religii civile – sau ofițeri
politici – se vor găsi întotdeauna. Iar dacă-i sarcină-de-plan, plan va fi!...
NOTE
[1] Cf. http://adevarul.ro/news/politica/adevarul-live-ora-1100-andrei-muraru-consilier-prezidential-nevoie-romania-muzeu-holocaustuluil-1_570602875ab6550cb8b87774/index.html. Ortografia și punctuația aparțin textului
original.
[2] Cf. http://www.presidency.ro/ro/administratia-prezidentiala/consilierii-presedintelui/dan-andrei-muraru.
[4] Cf., spre exemplu, http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/06/romania-si-legile-memoriale.html.
[5] Cf., spre exemplu, http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/08/as-vrea-sa-transmit.html; http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2016/03/despre-predarea-istoriei-holocaustului_23.html.
[6] Cf., spre exemplu, http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/06/cu-istoria-la-tribunalul-politicii.html; http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2016/02/legea-memoriei-din-nou-in-dezbatere.html.
[7] Cf., spre exemplu, http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/08/o-comparatie-trivializatoare.html; http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/08/victimele-comunismului-si-legea-memoriei.html.
București, 10 aprilie 2015.
CINE A FOST? (III) AXENTE SEVER POPOVICI
Sursa: Wikipedia |
Profesor la Timișoara, fost asistent al lui Nae Ionescu
la Universitatea din București, era căsătorit cu cântăreața de operă Elena Popova,
fostă prim-solistă a Operei din Odessa, pe care o cunoscuse în timpul
războiului, când ocupase postul de șef al învățământului superior din
Transnistria[1]. A făcut parte din gruparea de la Cuvântul, apoi din cea de la Meșterul
Manole, desprinsă din Gândirea lui
Nichifor Crainic, împreună cu Vintilă Horia, Horia Nițulescu, Ovid Caledoniu,
Miron Suru, Virgil Carianopol sau Ion Șiugariu. După cum avea să mărturisească
Vintilă Horia, a fost „omul cel mai inteligent pe care l-am întâlnit în
prelungile mele peregrinări prin timp și locuri.“[2]
Fără apartenență politică („Nu“, „fără partid“,
„apolitic“)[3], a fost arestat pe 9 iunie
1949 și condamnat de Tribunalul Militar Timiș, prin hotărârea nr. 369/1949, la trei
ani de închisoare „corecțională“ pentru
„trecere de Frontieră [din] motive Economice“,
pentru că „În 1949 a trecut fraudulos frontiera cu Iugoslavia“.
De la închisoarea Timișoara, unde a fost deținut inițial,
a fost trimis la Jilava, închisoarea de tranzit. Corneliu Constantinescu, fost
deținut politic, relatează:
Pe Profesorul Axente Sever Popovici l-am cunoscut în
camera 10 a Reduitului Jilavei, în care am stat în perioada iunie–decembrie
1949. Era un om cultivat, cu o inteligenţă sclipitoare, înclinată către
paradoxuri şi cinism, cu scopul – după părerea mea – de aş ului ascultătorii.
Mi-a povestit despre trecerea clandestină a frontierei iugoslave, unde s-a
prezentat autorităţilor cu speranţa că acestea îl vor expulza într-o ţara
vestică. Dar n-a fost aşa, a lucrat cam şase luni într-o mină de cărbuni, după
care a fost predat unor grăniceri iugoslavi, care l-au dus până la frontiera
română, unde l-au silit să treacă clandestin această frontieră[4].
Apoi a fost transferat la Gherla, probabil pe 24 aprilie 1950[5].
Aristide Ionescu l-a cunoscut și el în toamna aceluiași
an, în camera de detenție 108, odată cu instituirea izolării în vederea „demascărilor“:
Puteai discuta ore în șir cu acest om cu o inteligență
ieșită din comun. Spunea că a încercat să treacă granița pentru a scăpa de soție[6].
Este îndoielnic că acesta va fi fost motivul, însă, din
cele relatate lui Ionescu, între el și soție relațiile erau complicate.
Ionescu a fost trecut prin „demascări“ la camerele de detenție 105 și la 104 de la
același etaj III, apoi mutat din nou la 105, unde i s-a spus că îl va găsi pe
Popovici, pentru a-l „trage de limbă“[7].
El l-a pus însă în gardă, iar profesorul a înțeles: a început să vorbească
negativ despre Mișcarea Legionară, și-a exprimat atașamentul față de noul regim
și chiar l-a criticat pe Nae Ionescu, mentorul său.
Astfel, prin discuții, Axinte [Axente] Popovici poza
într-un intelectual cu vederi democratice [comuniste – n. n.], afirmând că
imediat ce va ieși din închisoare va studia marxismul. Atunci nu știam că
Țurcanu avea notat tot ce vorbise Popovici prin celelalte camere și că era în
discordanță cu ceea ce spune[a] acum. Într-o noapte Țurcanu l-a bătut spunând
că nu păcălește pe nimeni dacă acum vorbește într-un fel și înainte vorbise
altfel. A recunoscut imediat că eu îl avertizasem cu ceea ce se întâmplă aici
și astfel a încercat inducerea în eroare[8].
O inadvertență: Țurcanu era în acel moment la închisoarea
Pitești.
Gheorghe Opriș, fost membru al comitetului de demascare
de la camera 104, relatează și el despre Popovici:
În prima fază, cea a discuțiilor, într-o atmosferă
normală era foarte circumspect. Ocolea discuțiile cu subiecte serioase, se
complăcea în povestiri nevinovate. I s-a dat apoi ocazia de a asista la torturarea
altora, după care i s-a cerut să-și demaște tot trecutul. Experimentul însă nu
dădea roade. Atunci, unul dintre noi a declarat (s-a autodemascat în limbajul
locului), că el îl prevenise asupra a ceea ce va urma și de aceea profesorul a
fost atât de reținut. Am uitat numele celui care a făcut această mărturisire. A
fost scos din cameră și nu l-am mai întâlnit, nici nu am mai auzit ce soartă a
avut. Profesorul a intrat apoi în ritmul obișnuit al demascărilor cu bătăi și
torturi[9].
Opriș a aflat de la el – în perioada de informare
prealabilă „demascărilor“ sau chiar în cursul lor – cu ce se ocupase în calitatea oficială din Transnistria:
Împreună cu sociologul Traian
Herseni au cerut fiecărui profesor de facultate să întocmească o monografie
documentată asupra fenomenului comunist care nu era cunoscut dinlăuntrul său. S-a
strâns o ladă de manuscrise pe care le-au trimis în țară. Pe drum lada a fost
devastată de hoți și materialul adunat s-a risipit[10].
Pe 30 mai 1951 Popovici a fost transferat în lagărul de la
Poarta Albă, la Canalul Dunăre – Marea Neagră, la muncă forțată.
Un an mai târziu, pe 30 mai 1952, i-a expirat pedeapsa,
însă nu a fost eliberat, ci a fost reținut, pe baza unui ordin al Direcției
Lagăre și Colonii de Muncă (nr. 34823/1952), până pe 9 iulie același an, apoi,
începând cu ziua următoare, a primit o condamnare administrativă de 24 de luni,
prin decizie a Securității (cf. adresa
nr. 647161/1952).
În continuare, a fost deținut în lagărul de la Coasta
Galeș (16 noiembrie 1952 – 11 aprilie 1953), unde este înregistrată și o
schimbare în modul de a-l aprecia: fișa sa este marcată cu dungă neagră, semnul
distinctiv pentru „legionari“ (reali sau
presupuși, căci regimul nu făcea distincția), un semn rău prevestitor.
A fost transferat în lagărul de la Peninsula (11 aprilie
1953 – 26 octombrie 1953), apoi readus la Coasta Galeș.
Din nou Corneliu Constantinescu:
Puiu Năstase mi-a povestit că l-a întâlnit la Canal.
Avusese un accident la picior şi mergea greu, aşa că îl lua de braţ, ca să-l
ajute pe drumul de la colonie la locul de muncă[11].
Și Opriș a auzit ceva despre el:
Mi-a povestit apoi cineva că l-a întâlnit la Canal unde
avea un mod ciudat de a se comporta: făcea pe superficialul și pe omul fără
nici o seriozitate în gândire și comportament. Se ferea de orice discuție cu
caracter serios[12].
Pe 10 iulie 1954 i-a expirat pedeapsa, iar pe 24 iulie a
fost transferat la Securitatea regională Timișoara (cf. ordinul nr. 175478/1954), pentru o anchetă suplimentară. Pe 22
noiembrie a fost „depus“ la închisoarea
Jilava, în depozitul Securității (mandat de arestare nr. 240/1954), pentru
„Crimă de război“, în baza Decretului 207/1948,
pe motiv că „S’a pus în slujba fasciștilor, contribuind prin fapte proprii la
realizarea scopurilor lor politice“. Cu
certitudine au fost folosite informațiile care i-au fost smulse prin „demascări“, susținute apoi prin alte anchete.
Pe 22 noiembrie 1954, prin hotărârea nr. 1277 a
Completului III Penal al Tribunalului București, a fost condamnat la cinci ani
de „temniță grea“ pentru „Crimă c[ontra].
umanității“.
Pe 18 decembrie 1955, în contextul „destinderii Est–Vest“ („spiritul Genevei“)
a fost eliberat pe baza Decretului 421/1955, restul pedepsei fiindu-i grațiat.
NOTE
[1]
Gheorghe Opriș, Drumul Golgotei. Memorii din
timpul detenției politice, Bacău, Editura Vicovia, 2008, pp. 68–69.
[2]
Vintilă Horia, Memoriile unui fost
săgetător, Editura Vremea, București, 2015, p. 119.
[3] Cf. fișele sale matricole penale la adresa:
[4] Scrisoare către autor, 10 aprilie 2016.
[5]
Documentul este prost scanat, iar ziua și luna nu se înțeleg.
[6]
Aristide Ionescu, Dacă vine ora H pe cine
putem conta?, Pitești, Editura Zodia Fecioarei, 2010, pp. 70–71. Din contră,
Opriș afirmă că la încheierea războiului soția sa a fost „repatriată“ de sovietici, ceea ce este îndoielnic, de vreme
ce în fișa matricolă penală Popovici se declară căsătorit. Cf. Gheorghe Opriș, op. cit.,
p. 69.
[7] Ibidem, pp. 70–71. Pentru context, a se
vedea lucrarea noastră Reeducarea în
România comunistă (1948-1955). Târgșor, Gherla, Iași/București, Polirom,
2010.
[8] Aristide
Ionescu, op. cit., pp. 70–71.
[9]
Gheorghe Opriș, op. cit., pp. 69–70.
[10]
Ibidem, p. 69.
[11]
Scrisoare către autor, 10 aprilie
2016.
[12]
Gheorghe Opriș, op. cit., p. 70.
București,
9 aprilie și 3 mai 2016; 17 aprile 2017.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)