Priviți
fotografia de mai jos: nu este o greșeală, nu este un fals.
Ea provine din
Arhiva Națională a Republicii Moldova, Fototeca, 39296, este datată sfârşitul
lunii iunie – începutul lunii iulie 1940 și reprezintă intrarea trupelor
sovietice în Basarabia.
A fost inclusă
în Expoziția „Cedarea Basarabiei, a nordului Bucovinei și a ținutului Herța
(1940) – între neputință și iresponsabilitate. O perspectivă românească” de la
Arhivele Naționale ale României.
L-am întrebat
pe istoricul Igor Cașu, bun cunoscător al perioadei, vorbitor de rusă, ce scrie
pe steagul din prim-plan. Mi-a spus că el conține inscripiția: Divizia din
Moscova de pușcași/infanterie (Moscovskaia Ordena Krasnogo Znameni
Strelkovaia Divizia). La fel, stema de dedesupt este cea a Ordinului
„Krasnaia Znamea” (Steagul Roșu). Independent, colegele Galina Kavruk și
Leontina Siliște au confirmat.
Am presupus că
este vorba despre trupe NKVD, cele mai avansate în colaborarea cu germanii
(recte, SS), însă nu este așa: trupele care au ocupat Basarabia făceau parte
din Armata Roșie. (Cekiștii își făceau apariția ulterior.)
Colega Kavruk
adaugă: pe pancarta de la tribună, ultimul cuvânt este „Eliberatorilor” (Osvoboditeliam).
Ușor de dedus, ceva de genul: Mulțumim eliberatorilor! (Cei care îi vor elibera
curând – pe basarabeni, pe bucovineni, pe herțeni – de avut, de viață...)
Colegul Cașu a
fost de acord cu mine că uniformele purtătorilor de drapel pot fi rodul
barterului sovieto-german – petrol, grâne contra arme și uniforme.
Dar nu este
așa.
Ulterior, Dan
Culcer mi-a sugerat să fac o comparație a echipamentului pornind de la site-uri
de tip „Militaria”, care abundă pe Internet. Mai mult, Remus Cârstea mi-a spus
că respectivele căști poartă codificarea M-36 (cf. http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_helmets_during_World_War_II) și sunt sovietice,
la fel ca și uniformele, de aceeași producție.
Cu privire la
uniforme: ele sunt, indubitabil, de producție sovietică, și se regăsesc pe
diverse site-uri. Posibil să fi fost influențate de uniformele germane, însă
fără o bază documentară nu putem afirma nimic sigur.
|
M-36
|
Conform acestor
surse, casca M-36 a fost produsă de către sovietici în perioada 1936-1941, iar
cel care a proiectat-o se numește Aleksandr A. Șvarț.
Ea a fost folosită,
pentru prima dată, în scurta bătălie sovieto-japoneză din vara 1939, de la
Halhîn-Gol (Mongolia), de unde și-a primit supranumele de „Halhîngolka”, apoi, în
timpul invaziei sovietice din Polonia (septembrie 1939), războiul
sovieto-finlandez (iarna 1939-1940) și, în fine, în timpul ocupației Țărilor
Baltice, a Basarabiei, Bucovinei și Ținutului Herța (vara 1940). Totodată, casca
a fost livrată combatanților Spaniei Republicane și a fost în uz la
începutul războiului germano-sovietic.
Ca un detaliu, relevant
în context: pe diverse site-uri sursa de inspirație pentru M-36 este indicată a
fi casca italiană M-34, cu care, la fel, seamănă. Controversată este și
originea sovieticei SSh-39, considerată a fi aceeași cască italiană. Doar deschiderea
arhivelor militare sovietice va elucida însă complet chestiunea.
|
M-35 |
Până atunci, putem
reține că modelul care l-a inspirat pe creator pare să fi fost casca M-35, de
producție germană, apărută cu un an înainte, iar nu italiana M-34, care rămâne
mai „modernă” chiar și față de SSh-39 (cf.
Robert Clawson, Russian Helmets. Addenda,
la adresa: http://www.personal.kent.edu/~rclawson/RussianHelmets/addenda.html).
Apariția căștii în discuție se petrece în contextul standardizării
echipamentului militar sovietic, efect al unei accentuate profesionalizări a
Armatei Roșii (un fapt observat, de pildă, de Grigore Gafencu în Préliminaires de la
guerre à l’est). Prin urmare,
sovieticii își produceau propriul echipament militar.
Ce putem
conchide?
Ca justificare
a stopării producției căștii M-36 este indicată neadaptarea sa pentru lupta la
temperaturi foarte scăzute. Asemănarea izbitoare cu casca germană este însă o
explicație mai plauzibilă, căci – dincolo de standardizarea militară, care
continuă – războiul dintre cei doi coloși europeni, început în 1941, a pus
capăt unei certe suite de similarități ideologice. Cu alte cuvinte, dacă în
proiectarea căștii factorul ideologic nu avea ce să caute, în stoparea
producției ei pare să fi jucat rolul decisiv.
București, 20 iulie 2013.