CE A LIPSIT ACESTOR PROTESTE

Sursa: londonezul.co.uk
După ce am spus tot răul din lume despre măcelul politic de la noi, dar mai ales despre proteste și protestatari, întrucât realitatea este mult mai complexă decât ne-filosofia noastră am rămas (credem, sperăm) atenți la nuanțe, la excepții.
Astfel, am vorbit deja despre rromii/țiganii români, muncitori în Londra, care au găsit în această mișcare de generație prilejul de a protesta și ei, dar nu împotriva unor bazaconii precum „ciuma roșie, când halucinogene, când anestezice, ci a unei racile, a unui rău general al nostru: „corupția și hoția din România.
Totodată, foarte recent am aflat de cazul unui elev de clasa a XII-a din Iași, olimpic la științe, care a găsit și el în mișcarea generațională prilejul de a le spune profesorilor de la liceul său că este momentul să terminăm cu toții cu ipocrizia:

Erau ore întregi în care predomina delăsarea, ipocrizia și, îndrăznesc să spun, incompetența. Doamna de chimie, fosta directoare Paula Gavrilescu nu prea venea la oră, nu ne preda. Noi ne-am gândit că era din cauza sarcinilor pe care le avea ca directoare. Acum, de când nu mai conduce liceul, vine la tate orele dar în perioada în care am postat pe facebook lipsea ore întregi și când un coleg care nu înțelegea ceva și punea întrebări deoarece nu ni se predase anterior, ea era foarte deranjată.

Sursa: 7est.ro
Lucian Postu, jurnalist din Iași și pretin al nostru, a stat de vorbă cu băietul și a conchis:

Ce-a făcut așa nemaipomenit acest băiat, ce-a inventat el, așa de grozav, încît mi se pare mai important decît sutele de mii de oameni ieșiți n stradă? (...)
acest băiat ne-a dat nouă, tuturor, o lecţie de inteligenţă şi echilibru. Mai ales de echilibru. Nouă, adulţilor: profesori, părinţi, directori, inspectori, jurnalişti.
Cînd a considerat că un jurnalist nu i-a reprodus exact cuvintele, băiatul de liceu n-a avut nici o rezervă să spună asta, clar şi fără isterii. Cînd lingăii sistemului ruginit şi toxic au contra-atacat, Mihail a răspuns, tăios şi la obiect, punînd în lumină goliciunea cleioasă a acelor purtători de virus.
Da, știu, e tare umilitor cînd ești o mediocritate morală și un copil îți dă o lecție publică, absolut civilizată. Da, despre asta e vorba. De asta Mihail Dadun și cei ca el sunt atît de importanți pentru viiorul nostru, cît mai este el: fiindcă ei ne arată calea. Cea pe care noi, grosul turmei, am pierdut-o demult.

Imprudenți cum suntem uneori, i-am scris amicului nostru:

Bă, Postu, n-am greșit că m-am lăsat corupt de mirosul tău:
Eu cred, la fel, că la vârsta asta, dacă vrei o infuzie de idealism în sistem, trebuie să spui repede, direct până când nu te răzgândești.
Eu sunt persuadat că omul are cent-pour-cent dreptate, prin urmare, nu era un alt moment, decât acesta revoluționar, ca să le tragi ălora un cap în gură.
Bine, omul își și permite, la excelența lui, iar acesta este un avantaj în orice luptă.
Are însă o eroare de logică, oricât de excelent e el în științe naturale:
Dacă nu generalizează cazul şcolii proprii, demersul lui e șubred. Are idee ce se întâmplă în alte scoli, neexcelente, cu alți colegi de generație, care nu au practic nici o șansă?
Think about it!
(Facebook, 16 februarie, 13:43)

Aceste mesaj a provocat o reacție chiar din partea celui despre care vorbim:

Mihail Dadun: Bună ziua,
Legat de ce se întâmplă în alte școli, am o idee, fie ea și vagă. Pe scurt: e la fel sau chiar mai rău, din aceleași motive, sau altele mai grave. Și am devenit (ceva) mai conștient de ce e în jur mai ales după ce am scris postarea, când mi-au scris prieteni și străini din alte licee, despre cum se regăsesc în ce am scris. Și cu care am povestit, mai mult sau mai puțin.
Exemplele concrete pe care pot să le aduc, din ce am discutat, în Iaşi, sunt de la Colegiul Eminescu și de la Seminarul Teologic. Mi-au scris (şi am și vorbit) cu elevi care au confirmat delăsarea mascată, apatia unor profesori față de elevi „simpli şi lipsa de interes față de ce nu contribuie în mod direct la imaginea școlilor respective. Mai ales, totuși, e vorba de Colegiul Petru Rareş, din Piatra-Neamț, cu aceeași reputație de „penitenciar excelent și cu aceleași performanțe atât în cadrul olimpiadelor, cât și în domeniul ipocriziei.
Problema intervine când spun „am vorbit cu elevi, căci nu îi pot numi. Mai bine spus, aleg să nu o fac, fiindcă ei aleg să nu se expună (încă) în mod public. Să expună mizeriile din sistem, în fapt, dar implicit le va fi asociat numele cu scandalurile ce s-ar putea isca. Iar eu nu vreau să forțez pe nimeni. Am încurajat, în schimb. Pentru că încă mai cred cu tărie că merită. Merită să te zbați pentru dreptate. Iar demersul meu, într-adevăr, este şubred, dacă rămâne strict la nivelul ăsta. Dar nu am de gând să îl abandonez, nici vorbă. La clasa mea, cel puțin, schimbări majore se simt. E un prim pas, și, bineînțeles, departe de a fi ultimul.
(Facebook, 16 februarie 14:54)

A urmat schimbul de mai jos:

Mircea Stanescu: Bună ziua, multumesc de reacție! Nu am bănuit că sunteți martor la schimbul meu cu Postu, altfel n-aş fi vorbit așa de liber. Prin urmare, dacă mai pot șterge prima impresie, revin: mergeți pe calea dvs., atâta cât sunteți convins ca slujiți o cauză dreaptă și vă țin puterile, indiferent ce spun unii sau alții. Succes! (emoticon smile)
(Facebook, 16 februarie 15:06)

Mihail Dadun: Nu e absolut niciun bai (emoticon smile). Dimpotrivă, nu am nevoie de nicio perdeluță în critici, după risc să mă scald în autosuficiență, or exact asta încerc să evit cu orice putință. Deci, dacă vă pot cere acest lucru, vă rog să nu ezitați nicicând în a-mi spune pe şleau ce şi unde nu fac (sau nu zic) bine, fiindcă am nevoie de perspective diverse și, mai important, oneste. Altminteri, nu ajung decât mai aproape de întruchiparea ipocriziei și delăsării, pe care le critic atât de tare.
(Facebook, 16 februarie 15:15)

Mircea Stanescu: Calea ați descoperit-o singur: a termina cu ipocrizia. Prin urmare, nu aveți nevoie să vă dădăcească nimeni. Restul se învață pe parcurs, oarecum de la sine. E însă o cale grea, dar e bine să nu știi acest lucru când ești tânăr; altfel ai alege o alta. Mă bucur că mai există încă tineri ca dvs., ba chiar, într-un anume fel, mă simt și eu, emoționat, ca un Hugh Glass, care deși a nimerit drumul către casă, acesta a fost, în alt fel, fără de întoarcere. (emoticon smile)
(Facebook, 16 februarie 15:25)

După tot acest ocol mai degrabă epistolar am ajuns la final și nu mai avem nimic de spus pentru că țiganii-noștri-din-Londra și Mihail-Dadun-al-nostru-din-Iași au spus tot ce era de spus. Prin urmare, nu vom face nici noi decât să exemplificăm modul de a fi al unei lupte care începe chiar cu concluzia.
Căci dacă a lipsit ceva protestelor, a fost tocmai un discurs periferic precum cel indicat: o infuzie de idealism într-un sistem corupt și niște practicieni ai valorilor perene într-o societate „alveolar-mafiotă.

Târgoviște, 18 februarie 2017.