DESPRE CUM O PRIETENIE INTELECTUALĂ POATE SFÂRȘI ÎN RIDICOL

Vladimir Tismăneanu se șterge din prietenia virtuală de Facebook, în care singur s-a introdus, și pune un anunț în care anunță marele eveniment, fără a-mi pronunța însă numele („un istoric cunoscut“).



Mai mult, el ia drept martori 22 de persoane, dintre care nici una nu-mi este prietenă. Scopul: o mică manipulare, victimizare și ceva lacrimi. Nu ar fi fost normal să lase oamenii-n pace, să nu le mai smulgă „adeziuni“, și să ne reglăm relațiile – dacă aveam ceva de reglat – personal, direct și bărbătește, iar nu pe Internet, cu „convocator“ și „ședință de ură“? Dar înțeleg: așa-i în politică, soro!
Înțeleg și nervozitatea: prietenul Tismăneanu este în campanie electorală, fie și negativă. Eu nu sunt, nici candidatura lui Marian Munteanu nu mă agită, prin urmare, înainte de a ne lămuri care este situația prieteniei noastre reale, care totuși ne interesa doar pe noi doi, să vedem ce-l va fi supărat în așa măsură.
Motivul a fost un comentariu al meu de pe Facebook, de zilele trecute, în care remarcam o problemă de coerență: cum de Tismăneanu îl va fi regăsit pe Marian Munteanu alături de Virgil Măgureanu, dar nu-l va fi zărit pe cel din urmă alături de Traian Băsescu, judecătorul comunismului, în partidul căruia fostul șef al Securității de după 1989 s-a transferat cu arme și bagaje înainte ca fostul președinte al Republicii să condamne comunismul?


Pe scurt: în loc de o singură greutate și o singură măsură, avem două greutăți și două măsuri.
De-a lungul vremii, ca istoric, i-am criticat pe toți protagoniștii proeminenți care se manifestă în câmpul istoriei și memoriei recente, mi-am făcut o mulțime de dușmani puternici susținând o istorie la fel de interogativă față cu orientările cele mai diverse, mi-am stricat sistematic cariera spunând adevărul (așa cum îl percep eu), prin urmare, cine se imaginează Vladimir Tismăneanu pentru a se considera mai presus de critica necesară și firească disciplinei noastre? De când prietenia a devenit, apoi, o piedică în calea discuției critice în interiorul științelor sociale? Și nu este ridicolă (șí) o asemenea pretenție?
În consecință, să lăsăm tartuferiile deoparte („poate înțeleg eu greșit lucrurile“): deja fostul prieten Tismăneanu înțelege foarte bine despre ce este vorba, dar, dat fiind că adevărul doare, iar un răspuns cinstit este greu de dat, e mai la îndemână un gest curat „moral“: acela de a para făcându-mi un proces de ingratitudine.
Apoi, este dezolantă stratagema de a-mi arunca argumentele în derizoriu, eludând manipulator distincția dintre afirmații și persoane (nu pe Tismăneanu l-am numit ridicol, ci argumentația sa!), și susținând că l-aș fi insultat, în fapt, el fiind cel care mă insultă, trecându-mă în categoria „canaliilor“ și „lunaticilor“, pentru simplul fapt că semnalez contorsiunile sale logico-morale.
În fine, cunoscutul analist al comunismului Vladimir Tismăneanu nu beneficiază de prezumția de neînțelegere: el știe foarte bine ce face atunci când uzează de argumentul prieteniei trădate și trece la insulte pentru a-și justifica inconsecvențe și trădări principiale nedemne de renumele său. Este vorba doar despre un tupeu de neînțeles între oameni care se cunosc bine, și, totodată, de folosirea unui limbaj vulgar la nivelul asociaților săi agitați furioși de la foaia electronică numită „În linie dreaptă“, care mă înjură sistematic și la propriu (cf. Procesul Vișinescu s-a încheiat. Și cu asta ce-am făcut?, la adresa: http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2016/02/procesul-visinescu-s-incheiat-si-cu.html). Dar când faci un gest ridicol, în loc să ți-l asumi, nu e mai practic să-l acoperi cu un altul și mai ridicol?
*
Să vedem acum cum este cu prietenia noastră și, corolar, cu „ingratitudinea“ mea.
Iată ce spuneam într-un text din 21 august 2015, în care susținerile lui Tismăneanu făceau, în mod egal, obiectul criticii intelectuale (cf. Un răspuns și o propunere de nerefuzat, la adresa: http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2015/08/un-raspuns-si-o-propunere-de-nerefuzat.html):

În fine, pentru cei care nu sunt atenți la nuanțe, o precizare relativ la prietenul meu Vladimir Tismăneanu:
Când am fost plagiat de Mureșan-minunea-lumii, nu am găsit nici un „patriot cu care să compun Comisia-de-trei. Ea a fost formată din: Paul Goma, Florian Banu (de la CNSAS) și... Vladimir Tismăneanu. Prin urmare, dacă le reproșăm ceva altora, cred că trebuie să le arătăm, în același timp, că suntem drepți.
Totodată, pentru cine este interesat de acest spectacol-al-lumii, voi spune și continuarea poveștii:
Cotidianul România liberă a publicat atunci un articol în care, după ce semnala – nu plagiatul, ci acuza de plagiat (ceea ce este cu totul altceva)! – îl acuza, la rându-i, pe Vladimir Tismăneanu că, în calitatea sa de președinte al Consiliului Ştiințific al IICCMER, a sprijinit publicarea unei cărți murdare (cf. http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/tismaneanu-a-girat-o-carte-a-iiccmer-despre-care-acum-spune-ca-ar-fi-un-plagiat-329529).
Deși era îngălat și inversa cvasicomplet responsabilitățile, mie articolul mi-a folosit, căci voiam scandal; și l-am avut.
Dar Vladimir Tismăneanu a încasat loviturile, deși nu avea nici o vină, căci nu ai cum să stai să verifici pe istoricii Patriei, fie ei și angajați proprii, făcând pe polițistul-de-moravuri, ci presupui că aceștia lucrează curat. Iar dacă fac inversul, vii și spui acest lucru – ceea ce, în momentul în care a aflat, el a și făcut.
Iată de ce, vorba lui Goma, „mă voi deda aici la un adevărat elogiu deşănțat la adresa lui Vladimir Tismăneanu: în acest caz, el s-a comportat nu doar ca un adevărat prieten (ceea ce nu este puțin lucru, dacă prietenia nu a devenit cumva, peste noapte, o valoare caducă), ci și ca un adevărat om de știință.

Și iată un mesaj al meu, pus chiar pe pagina de Facebook a lui Tismăneanu, pe 11 februarie 2016, în momentul în care a fost acuzat pe nedrept:


Acesta este episodul la care se referă Tismăneanu în mesajul său. Nu meritau cărțile mele să fie susținute, deci mi s-a făcut un favor amical? Ca unul care nu am cerut vreodată pomană, pot răspunde foarte simplu: cu atât mai rău dacă a fost așa! Ce vrea să spună acum asertorul, că s-a comportat ca un vechil de moșie într-o instituție publică? Ca unul care am crezut contrariul, socotesc întristător faptul că nu este atent la implicațiile afirmațiilor sale, căci se face de râs.
Prin urmare, unde-i ingratitudinea? În faptul că vedem lucrurile în mod diferit, iar prietenul meu se declară ofensat pentru că nu suportă critica?
Pentru context, în ambele momente indicate prietenia cu Vladimir Tismăneanu era în colaps: el are obiceiul de a dispărea periodic și după dorință din această relație pe care susține că pune atâta preț. Prin urmare, nu știu care-i vor fi fost motivele, dar le pot bănui. În perioada Comisiei pe care a condus-o s-a supărat, pentru prima oară, „ca măgarul pe sat“, după ce s-a certat cu prietenul (și al său) Paul Goma, deși eu nu mă amestecasem în disputa lor. În ultima vreme a dispărut încă o dată de pe radarul prieteniei pe motiv că împărtășim idei diferite despre politica istoriei.
Cam asta a fost prietenia noastră, pentru care, atât cât a fost ea, eu îi rămân în continuare recunoscător lui Vladimir Tismăneanu. Iar dacă sunt singurul care o regretă, așa să fie!
Și, ca să încheiem această mică psihodramă: am fost șters din lista de prieteni de Facebook de către șeful AFDPR, Octav Bjoza, prin urmare, voi trece cu bine și peste asta.

București, 18 aprilie 2016.

P.S. (19 aprilie a.c.): Primesc de la cititori:


Cu umilul meu blog, cu bietele reacții de pe Facebook i-am exasperat pe „anticomuniștii antifasciști“ conduși de fostul prieten Tismăneanu.
I-am supărat atât de tare, încât șeful însuși a ajuns la nivelul imunzilor săi asociați de la „În linie dreaptă“.
Curios de „dialectică“ postura acestui declarat adept al „igienei relațiilor sociale“, al „profilaxiei“ raporturilor personale prin folosirea termenilor cei mai vulgari, mai murdari!
Dar dacă acesta-i e stilul, poate că acesta este cu adevărat omul, dezbrăcat de orice aparență, și, vorba lui Paul Goma, poate că el, cu adevărat, nu a rămas decât un bolșevic.
Da, știu, mi s-a mai spus, și nu o dată: libertatea este (nu sclavie, ci) o nebunie!
Din fericire, și spre marea durere a acestor eterni tovarăși, azi nu mai putem fi internați pentru a fi tratați de „crimăgândit“!