PAUL GOMA LA 83 DE ANI

Cer iertare prealabilă – creștinească sau ateistă, după caz – participanților la marea-dezbatere-de-la-iazul-mic (vorba lui Paul Goma!) despre referendumul pentru definirea căsătoriei, pentru a ridica o chestiune.
Dacă Ziua lui Goma ar fi să țină măcar trei zile, atunci ar fi cazul să încercăm, repetitiv, să îndreptăm câteva erori și să spulberăm niște clișee:
1) Lui Goma (și familiei sale, Ana–Maria și Filip–Ieronim) nu i-a fost retrasă cetățenia: împreună cu Dl. Valerian Stan am căutat decretul prezidențial în arhive, care nu există, și în același sens merge și răspunsul primit de el (Goma, adică) de la Ministerul român al Justiției.
2) La plecarea din țară, Pleșiță (șeful Securității ceaușiste) nu i-a spus că i-a retras cetățenia, ci altceva, dar nu știm dacă Goma l-a și crezut, anume că: „Brațul Securității este lung (și a dovedit-o ulterior!). Familia Goma nu a fost deci expulzată, ci obligată să se exileze, și a făcut-o în noiembrie 1977 cu pașapoarte în regulă.
3) Ceaușescu a vrut să-l „descetățenizeze, dar nu în 1977, ci mai târziu, în februarie 1978, alături de Vasile Paraschiv, în contextul invitării acestuia din urmă la Paris pentru a denunța represiunea psihiatrică și a pune bazele, alături de sindicatele franceze, de sindicate libere în spatele Cortinei de Fier. Documentul se află în dosarul de Securitate al lui Paraschiv, decizia fusese nu doar luată, ci și aplicată în ce-l privește pe acesta, însă s-a revenit asupra ei în urma scandalului mediatic.
4) Actualul statut formal, legal al lui Goma nu (mai) este de „refugiat / azilant politic, ci de „cetățean al Republicii Moldova cu domiciliul în străinătate, în urma oferirii (pe 28 iunie 2013) de către acest Stat Românesc a cetățeniei. În acest punct Basarabenii, aceste rude sărace ale noastre, au fost, ca de multe alte ori în istorie, la ani-lumină de Statul din dreapta Prutului.
5) Goma ar fi vrut să se întoarcă, să moară în Pământul Țării, acesta este sensul acceptării cetățeniei basarabene, dar este blocat pe loc, geografic, istoric și politic, căci a muta un om de 83 de ani, bătrân, bolnav, cu arhivă cu tot și în condițiile în care soția sa a fost înmormântată recent la Paris, fără posibilitatea de a locui și a se întreține la Chișinău, a devenit o sarcină practic imposibilă.
Acestea sunt faptele, restul: pedagogie repetitivă.


Cred cu tărie că Istoria, Literatura Română îi vor pune până la urmă pe Ana–Maria și Paul Goma la locul cuvenit, atunci când pasiunile se vor stinge și personajele de prim-plan față cu care „strică prețul pieții“ (vorba Tatianei Slama–Cazacu) se vor retrage de pe scenă în mod natural.
Din nefericire, pentru Doamna, plecată anul trecut dintre noi, este prea târziu. Acest model de Femeie, Soție, Mamă, ar putea deveni și pentru feministele de la noi, lipsite nu doar de complexe ci și de ipocrizii, un reper.
Cred apoi că nici Dl. Goma nu va apuca acele timpuri: și pentru el este prea târziu.
În fine, simt nevoia să apăs cuvintele în fața deriziunii noastre curente – istorice, culturale, jurnalistice – manifestată periodic prin diverse aflări în treabă ale unor oameni lipsiți de repere valorice și de modele care, iată, stau chiar sub nasul nostru.

La Mulți Ani, Paul Goma!

București, 3 octombrie 2018.