FILMUL „VIITORUL“ (L’AVENIR)

de Mia Hansen–Løve (Franța, 2016)

În ciuda subiectului anunțat, este o peliculă simplă, directă, fără complicații intelectuale, cu temă socială, care istoric se situează în perioada prezidențiatului lui Sarkozy (vârful politicilor atlantiste din Franța).
Deși îi recunoaștem o anume măiestrie, artistic nu am fost impresionați, cu o excepție: momentul de la casa din Normandia, unde camera de filmat este folosită din mână și imaginea pornește un lied (Auf dem Wasser zu singen de Schubert).
Iată tema:
Isabelle Huppert, profesoară cincuagenară de filosofie la Liceul Paul Valéry, este căsătorită și are doi copii. Fostă militantă comunistă, timp de trei ani, la momentul Mai ’68, acum este absorbită de familie și de ocupația de a-i învăța pe elevii săi să gândească pe cont propriu.
Soțul, și el profesor de filosofie, este exact opusul: pe nume Heintz, „un nume imposibil în optica soacrei sale, n-a fost niciodată comunist, ba chiar contrariul, căci reprezintă burghezul mediu tipic atât în viața personală, cât și la locul de muncă, unde se arată pe cât de serios, pe atât de auster
Cei doi soți rămân peronalități și temperamente opuse, iar în final, după 20 de ani de mariaj, divorțează. Nici aici nu este vreun mister: dragostea este ceva care pur și simplu se consumă.
Personajul interpretat de Huppert, în ciuda faptului că se desparte radical de comunism, rămâne în siajul lui Mai ’68: temele sale de reflecție sunt legate, între altele, de Școala de la Frankfurt, desigur y compris Adorno și, dacă am reținut bine, Lyotard, adică radicalismul intelectual.
La fel, profesoara are o relație ambiguă intelectual cu un fost elev, demisionar din postul de profesor, devenit libre-penseur și practician anarhist. La un moment dat, acesta îi reproșează că rămâne în perimetrul individualismului burghez, repliată fiind asupra muncii și familiei, fără să se reverse și asupra vieții politice, publice
(Nu seamănă oare aceste reproșuri cu ceea ce am trăit noi, cei de aceeași vârstă, în timpul ultimei revoluții generaționale?)
Filmul se încheie aparent brusc: fiica eroinei noastre naște, familia (atâta cât a mai rămas) se reunește de Crăciun, în jurul bradului, la masă. Mesajul, se înțelege, este la fel de simplu: munca bine făcută, familia, o anume civilitate sunt valori perene. Cât despre anarhiștii noștri dragi, numai de bine, dar viitorul nu se întrevede...
(Și aici am avea de făcut o comparație, cu totul defavorabilă prezentului: dacă generația lui Stéphane Courtois a avut-o Annie Kriegel, care i-a însoțit pe acești revenants după Mai ’68, acum anarho-revoluționarii noștri, fie că sunt socialiști ori patriotiști, n-au decât demagogi – în sensul antic al termenului: persoane care-și împrumută vocile maselor – precum Blandiana, Liiceanu, Pleșu sau Tismăneanu, prin urmare, este de așteptat că, în ciuda unei anume reveniri, rătăcirea lor va continua.)

Târgoviște, 5 martie 2017.