GHEORGHE URSU: DOSARUL DE ELIMINARE DIN PARTID

Pentru că zarva mediatică a intelighenției anticomuniste și antisecuriste s-a stins ca un foc de paie, căldura de afară s-a potolit, iar riscul ca istoricul să fie trimis superior la culcare ori să i se spună că n-a înțeles ce s-a întâmplat în ultimii 33 de ani în România s-a diminuat considerabil, prezentăm mai jos documentele lui Gheorghe Ursu de la Fondul CC al PCR – CCP, dosar nr. U/123. Deși inventarul ce le conține este accesibil la Arhivele Naționale încă din decembrie 2015, nimeni nu le-a consultat până acum. În contextul Procesului Ursu vs. securiștii, colegul istoric Vlad Mitric–Ciupe, care a studiat atent biografia accesibilă a lui Gheorghe Ursu, a avut ideea de a investiga în această direcție.

 





 

În rezumat, Ursu a fost membru al partidului (PCR/PMR) în perioada 1945–1950. În timpul epurării partidului de după primirile masive postbelice – așa-numita operațiune de verificare a membrilor de partid (1948–1950) – a fost eliminat din partidul unic al clasei muncitoare de o subcomisie de verificare, decizie confirmată, în urma apelului său, de instanța superioară, comisia de verificare.

Aici se cuvine o mențiune. Forma pe care a luat-o aceasta se numea, în terminologia specifică instituțiilor de verificare, anularea calității de membru (sau, sub ocurența, anularea încadrării). Alte forme de eliminare din partid erau: excluderea (pentru diverse abateri) și încadrarea greșită (culpă atribuită organizației de bază ce l-a primit). Diferența dintre aceste tipuri nu este lipsită de importanță, ci esențială, căci în cazul de față organele de profil ale partidului se manifestau ca și cum primirea sa ca membru nu a existat vreodată. Practic, se spunea astfel că cel investigat era străin de ideologia și practicile comuniste, și așa fusese și în perioada în care avusese calitatea de membru. Punct.

Motivele invocate atunci erau: proveniența dintr-o familie burgheză, faptul că nu fusese încântat de ocupația sovietică a Basarabiei, furtul de cărți (o chestiune simpatică și mai greu de înțeles azi, când lectura a decăzut dramatic) și episodul scurtei arestări.

Ursu nu s-a mulțumit nici de această dată cu decizia, ci a contestat-o la instanța superioară de apel – Comisia Controlului de Partid – comportându-se astfel ca un adevărat membru de partid, căci pentru această calitate trebuia să te lupți, să te agiți, să dai din mâini. A făcut-o însă nu imediat, ci în 1956, în perioada de destindere ideologică (așa-numitul „spirit al Genevei), estimând că șansele de reușită erau mai mari. Ceea ce era corect, dar nu și suficient.

Comisia i-a recercetat cazul, iar expunerea acesteia aduce precizări precum sancțiunea de „vot de blam cu avertisment(gravă pentru un membru de partid), scurta detenție de la închisoarea Văcărești și falsa susținere că sub ocupația sovietică ar fi făcut parte din Comsomol. A conchis că avea o conduită anarhică, în opoziție cu disciplina de partid cerută, nu-și schimbase mentalitatea burgheză și înșelase partidul, pentru a sfârși cu menținerea deciziei/deciziilor anterioare. Nu știm dacă Ursu a mai revenit vreodată asupra calității pierdute, dar din documentele deținute de Arhivele Naționale (incomplete) nu rezultă acest lucru.

Dosarul prezentat ilustrează o parte a parcursului profesional, intelectual, uman al lui Ursu, necunoscut până acum, și îi conturează un profil. Astfel, documentele întăresc impresia inițială că acest caz este mai complicat, mai plin de umbre și de semne de întrebare decât pare la prima vedere. Precum viața.

Să fim bine înțeleși: Gheorghe Ursu a murit ucis într-un arest al „organelor, torturat de deținuți de drept comun în „sistem Pitești la instigarea ofițerilor Securității. Nu este nici un dubiu, nici o dilemă aici (vorba lui Pleșu), la fel cum nu este nimic de relativizat, atenuat, despicat firul în patru. Este o crimă cu autori identificabili, fapt pe care mai multe instanțe juridice postdecembriste au căutat să-l elucideze și să pedepsească vinovații, chestiune ce rămâne însă litigioasă. Prin urmare, lectorii insidioși să lase tonul superior, profesoral și propaganda și să caute în altă parte pe cei ce socotesc că „victimele nu sunt chiar nevinovate“ (de pildă la CNSAS), apoi să ne spună când i-au găsit. Hai, curaj! 

Dar dincolo de acest fapt, motivul – sau, mai bine zis, mobilul crimei – rămâne în continuare misterios. Iar aici întrebările curg în cascadă. Astfel, de ce, odată ce Ursu a ajuns în arestul Miliției/Securității, familia sa a refuzat scandalul mediatic al Ligii Drepturilor Omului de la Paris, singurul care l-ar fi salvat de tragicul sfârșit? De ce torționarii săi, deținuți de drept comun și colaboratori ai Securității, simpli executanți, nu s-au limitat să-l tortureze, ci chiar l-au ucis? Să fi fost doar un accident ori este vorba despre un asasinat la comandă, după cum pare mai plauzibil? Ce a avut Securitatea de anchetat dincolo de un simplu caz de „înscrisuri dușmănoase, precum jurnalul, care să motiveze repetatele reveniri, insistențe, apoi uciderea sa? În fine, horribile dictu – nu pentru a da credit Securității și urmașilor ei, ci pentru a nu ne interzice să punem toate întrebările posibile – care este veracitatea unor afirmații, apărute în cursul ultimului proces, dar mai ales ulterior, conform cărora Ursu ar fi fost omul Securității externe (DIE/CIE), ce juca însă pe mai multe tablouri, iar moartea lui din 1985 o tragică și definitivă reglare de conturi, precum într-un caz de „trădare? Unde sunt documentele care ar putea oferi un răspuns?

Documentele lipsă, necesare înțelegerii, cine le are, le va scoate la un moment dat, dar pentru aceasta cineva va trebui să ceară, să se agite, să facă crize (de conștiință), să-și pună pielea-n băț, nu să fumeze un anticomunism de vreme bună, oficios, de aparat. Însă dincolo de conivențe, de propagandă, nu există nici un interes.

Și pentru că suntem într-un film, o proastă replică autohtonă după „Twin Peaks, vorba unui personaj: Show me the records!

 

București, 6 septembrie 2023.