Radu Ioanid, Urbanizarea
în România. Implicații social-economice, Editura Științifică și
Enciclopedică, București, 1978, 103 p., în Colecția «Știința pentru toți», care
„apare sub egida Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste“.
În așteptarea „ciclonului care va lovi România“ (Antena
3), să ne delectăm cu Ioanid, holocaustistul șef, pe atunci tânăr frontist
socialist, într-un format de același tip cu prima lucrare a lui Al. Florian (cf. http://mircea-stanescu.blogspot.com/2017/07/lecturi-necesare.html), ediție redactată de Constanța Rangheț, fiica șefului cadrelor Partidului de până în 1952.
Este o lucrare
scrisă la vârsta de 25 de ani, la doi ani după ce termină Facultatea de
Filosofie din București, Secția Sociologie (cf.
CV-ul său la adresa: https://newstrategycenter.ro/wp-content/uploads/2015/09/Radu-IOANID.pdf), o performanță pe
care Al. Florian, aproximativ de aceeași vârstă, și el fiu de nomenclaturist
comunist, nu a atins-o: el publică prima hârțoagă de același gen la 29 de ani!
Desigur, nu era decât un paradox (sau schizofrenie), printre atâtea altele, căci
în regimul socialist un asemenea privilegiu nu era rezervat absolvenților din
mediile populare, muncitorești.
Credeau oare cu
adevărat acești tinerii propagandiști propaganda pe care o mânuiau cu
abilitate? Greu de spus, pentru că, pe de o parte, emițătorii nu rămân imuni la
efectele ei, iar pe de alta, este cunoscut efectul de respingere a ideologiei
(dar nu și a beneficiilor ei) pe care mulți dintre copiii foștilor ilegaliști
comuniști îl manifestă (precum Vladimir Tismăneanu sau Vladimir Socor). Oricum
ar fi, întrebarea este de pus altfel, căci în cazul lor ideologia și propaganda
sunt, pe lângă coduri culturale, vehicule ale păstrării poziției sociale, o
adeziune carieristă. Sau, în termenii recenți ai autorului nostru, care manifestă
o admirație perenă pentru tovarășul Deng, «nu contează culoarea pisicii,
important este să prindă șoareci» (cf. http://mircea-stanescu.blogspot.com/2017/08/sefu-are-cuvantul.html).
Pentru a evita
simplificarea – și polemica sterilă – relația dintre cunoaștere și puterea
comunistă din România acelor ani rămâne de studiat, însă pentru economia politică
a textului de față ar fi de spus că acești membri ai cercurilor privilegiate
întrețin o legătură cu știința – prin accesul exclusiv la literatura străină,
în principal –, care se regăsește și aici.
*
Deși se anunța o lectură pasionantă, mai mult decât
panseurile lui Ioanid despre construcția proprietății socialiste – e-he, cât au
construit tovarășii la ea, numai pușcăriașii politici și urmașii lor știu! – ne-au
interesat socotelile în creion de pe coperta IV, posibil ale vreunui strângător
de cotizații, dar intelectual, căci salariu mic, nu de activist:
Să vedem dară implicarea implicațiilor tovului, pe care le vom sublinia cu culorile roș-albastru (creioanele lui Stalin).
Fiind
inclusă într-o serie de lucrări de propagandă de mică întindere, cărțulia nu
are decât o legătură perversă cu știința, prin urmare nu este de mirare că nici
măcar citarea titlurilor din note nu este în ordine:
De același tip este mătania
făcută tovarășului Miron (Constantinescu), patronul sociologiei de partid și de
stat, atunci când citează o lucrare de coautor, alături de marele Henri H.
Stahl și Ioan Drăgan (profesor la Facultatea de Filosofie din București, mare
admirator al lui Tocqueville și reprezentant al României lui Ceaușescu la
UNESCO):
În ciuda eforturilor făcute de
fiica lui Rangheț, care spre deosebire de tatăl său stăpânește bine limba
română, Ioanid a avut întotdeauna probleme cu gramatica (cf., spre exemplu, despre un text scris al său la adresa: https://mircea-stanescu.blogspot.com/2016/02/legea-memoriei-din-nou-in-dezbatere.html).
Mai întâi, o definiție – principala
a lucrării – pleonastică:
Apoi, în loc de „a avea o meserie“, scrie: „a
avea meserie“ (redactorului îi scapă una din două):
O cacofonie:
Absența cratimei dintre
substantive, care generează o alăturare anapoda (redactorului îi scapă din nou
una din două):
Un barbarism:
În fine, prostia cu „aprecierile
pozitive și negative“, care vine din sfertodoctismul caraliilor,
activiștilor și securiștilor, dar acesta este mai degrabă un exemplu de
stricare a gândirii decât a limbii, plus prețiozitatea fără sens legată de urbanizarea „mediană“ (în loc de: medie, de tip mediu):
Pe cât de prost stă autorul la
capitolele știință și gramatică, pe atât de bine se descurcă în domeniul
propagandei de partid. Astfel, pentru partea istorică urmează triada marxistă
sclavagism–feudalism–capitalism și citează primele două volume din neîncheiata,
dar pe linie, Istorie a României
realizată la Academia RSR (1960–1964) de Petre Constantinescu–Iași, Constantin
Daicoviciu, Emil Condurachi și Ion Nestor:
După ce ne-am făcut o imagine asupra
acestei «ape de ploaie», botezată pe cât de fraudulos pe atât de nerușinat știință,
autorul ne arată cum capitalismului dezordonat, cu stihiile pe care le
dezlănțuie, îi urmează socialismul sinonim cu urbanizarea modernă:
Iată apoi cum intră în scenă propagandistul
dirijismului, adjuvant în rezolvarea problemelor vaste și complexe care se
rezolvă simplu, prin metode de comandă:
Baza ideologică: Programul PCR
și documentele – programatice – de partid (dragele de ele!):
Un îndemn: prin demolare-la-restructurare!
(și prin-demascare-la-reeducare!):
Justificarea demolărilor; în
contra tradiției:
Ulița tradițională, greaua
moștenire a socialismului:
Ascuțirea contradicțiilor (și a
luptei de clasă), istoria propagandistică a problemei agrare în România,
desființarea moșierimii „ca clasă“ și apologia
colectivismului:
Mecanizarea, chimizarea și
electrificarea (plus puterea masselor), distrugerea caselor tradiționale și
restrângerea vetrelor satelor:
Din nou, împotriva tradiției:
O critică a Americanilor
capitaliști: risipitori, egoiști, militariști și mari poluatori ai mediului, înainte
de a deveni – alt paradox – unul dintre ei, alăturându-se astfel caclasei burgheze:
Momentul în care îl citează pe
tăticu-său, Virgil Ioanid: a nu se confunda cu frații omonimi din «banda Ioanid» care au atacat furgonul Băncii
Naționale în 1959, căci este vorba
despre cel cu știința-și-tehnica, subalternul lui Ion Iliescu de la Secția Propagandă
și Agitație a CC al Partidului:
Scopul care scuză mijloacele, justificarea
urbanizării socialiste sălbatice și apologia la fel de sălbaticei distrugeri a structurilor
sociale necomuniste:
Scopul societății socialiste și
al urbanizării specifice: nu bunăstarea populației, ci ameliorarea racilelor
socialismului real:
Și încheierea apoteotică: același
Program al PCR de edificare a societății socialiste multilateral decăzute, împreună
cu apologia demolărilor sălbatice („sistematizarea urbană și rurală“), plus o concluzie oarecum perenă despre cum activiștii, cu propensiunea
lor către violență, lucrează împotriva oamenilor, căci „o muncă“ se va găsi întotdeauna pentru ei, oricare le-ar
fi stăpânii și producțiile lor putrezibile:
București,
30 iulie 2018.