DESPRE O ANUME REVOLTĂ

Sursa: MAE
Vineri 20 ianuarie 2017, ministrul român de externe s-a întâlnit cu ambasadorul SUA la București. Cu acel prilej el a comunicat public următoarele:

„A fost o discuție care, din punctul meu de vedere, a pornit de la un punct foarte clar și anume că România este un stat suveran, un stat aliat al Statelor Unite ale Americii și un stat partener al SUA, a afirmat ministrul român de Externe la sediul MAE.
El a subliniat importanța parteneriatului bilateral România-SUA.
„Din punctul nostru de vedere, al guvernului actual, continuarea și dezvoltarea parteneriatului strategic cu SUA este una din prioritățile pe care ni le-am asumat și vom face tot ceea ce stă în puterile noastre pentru ca acest parteneriat să se dezvolte, să se extindă, fiind vorba despre cel mai important partener pe care îl avem pe plan internațional, a spus ministrul de Externe.
Totodată, a adăugat șeful diplomației române, mesajele importante trebuie transmise direct, între instituții.
„În același timp am făcut și o referire la faptul că nu este normal ca atunci când există anumite teme de interes pentru relațiile noastre bilaterale, acestea să ne fie aduse la cunoștință prin intermediul presei. L-am asigurat pe domnul ambasador că sunt capabil să înțeleg și atunci când mi se vorbește foarte direct și sperăm ca pe viitor asemenea lucruri să nu se mai întâmple, a afirmat Teodor Meleșcanu.
El a adăugat că discuțiile nu au avut drept subiect cazuri specifice.
„M-am referit și la faptul că atunci când există lucruri de comunicat, ele trebuie comunicate în mod instituțional (...) și nu prin intermediul presei. Nu am discutat nimic despre temele concrete, a fost o discuție de principiu, care cred eu că a lămurit foarte clar modul în care guvernul nostru vede colaborarea cu Statele Unite și cu toate ambasadele care sunt prezente la București, a mai spus Meleșcanu.

Raporturile româno–americane descrise au debutat timid în perioada Constantinescu (1996–2000), însă americanii nu l-au luat în serios pe „primul președinte democrat al României postcomuniste, știind bine că nu controla situația cu adevărat. Ele au continuat solid și pe o direcție constant ascendentă începând cu guvernarea Iliescu–Năstase, fiind asumate de toți cei care s-au perindat de atunci pe culoarele puterii de la București, și nimeni n-a mișcat în noul front.
Ce nu ne spune actualul ministru de externe despre conduita americanilor – comunicatele publice, rapoartele Departamentului de Stat și întâlnirile bilaterale – este că ea a reflectat raportul de forțe dintre cele două State, pe scurt, de „servitute voluntară a României față de singura superputere de după Războiul Rece. De ce s-a întâmplat aceasta? Pentru că, pe lângă securizarea frontierelor, elitei politice de la București situația i-a convenit, americanii fiind cea mai bună carte de vizită externă și garanția că își va păstra privilegiile în politica internă. Iar SUA au făcut ceea ce li se reproșează acum nu doar pentru că își permiteau, ci și pentru că... li s-a permis.
Axa București–Washington–Londra a fost mai degrabă o ficțiune, o dorință a României, decât o realitate, căci cine este România, comparată cu SUA, cu Marea Britanie, ca să le stea alături? La fel, „parteneriatul strategicdintre România și SUA a fost un vis românesc. Pe de altă parte, autoritățile române nu puteau numi propria realitate – un Stat aflat în orbita hegemoniei americane – căci, respectând diferențele, similaritățile cu alte perioade istorice – otomană, sovietică – erau mult prea frapante.
Ce vrea deci să spună „gestul de neamestec-în-treburile-interne-independență-și-suveranitate al lui Meleșcanu?
În primul rând, înțelegerea situației că americanii de sub Trump se vor dezinteresa de Europa, în general și de România, în special. SUA au cu totul alte ținte decât aceea de a încercui Rusia, obiectiv la care a renunțat în finalul celui de-al doilea mandat însuși Obama, fapt care a generat mari frustrări la București, foarte angajat în propaganda antirusă, în momentul în care s-a trezit că a fost lăsat singur în offside.
În vara anului trecut, Iohannis, prin grupul dimprejurul său, a arătat că a înțeles noua realitate, târziu după ce Obama făcuse cotitura din politica sa externă, iar asupra Casei Albe se profila figura lui Trump. Președintele Republicii s-a apropiat de nucleul dur al UE, fără să poată declara însă oficial decesul unei Axe deja moarte și al unui parteneriat fără strategie, iar autoritățile române au rămas captive vechilor politici și democraților americani, luând dorințele drept realitate și mizând greșit pe victoria doamnei Clinton.
Ținta americanilor nu mai este deci Rusia, o putere medie cu grave probleme economice care nu poate concura SUA nici măcr militar și care, în ciuda reușitelor în materie de politică externă și a frisoanelor pe care le dă Statelor din preajma zonei sale de influență – Polonia, Țările Baltice, România – nu are nici interesul, nici capacitatea de a duce un conflict acolo. Principalul adeversar al SUA este China, iar cel mai puternic om al planetei nu este Putin, nici măcar Trump, ci... Xi Jinping.
Sursa: pagina de Facebook a președintelui PSD
Dincolo de retorica patriotică, ce vrea deci să spună gestul de revoltă al lui Meleșcanu? Că autoritățile române își șterg picioarele pe ambasadorul Klemm, care i-a umilit, și pe democrații americani, care au pierdut puterea la ei acasă, lăsându-le la mila sorții? Improbabil, căci ar fi o tactică greșită și un afront pe care noua administrație de la Washington nu l-ar tolera. Ci că noul guvern de la București înțelege noua realitate, dorește rediscutarea liniei de conduită în relațiile bilaterale – cel puțin cea publică – și că în epoca lui money talks este gata să vorbească aceeași limbă.
În această perspectivă, vizita în SUA a liderului PSD și a prim-ministrului său apare în clivaj cu gestul ministrului de externe, așa cum jurăminele de fidelitate sunt complet opuse angajamentelor punctuale, practice. Oare să nu se fi consultat între ei? Sau ultima reacție este însăși concluzia voiajului american al lui Dragnea și Grindeanu? Apoi, s-a consultat oare Meleșcanu cu Iohannis, principalul agent al politicii externe? Încă, dacă România își dorește un reset parțial al raporturilor cu SUA, este sigură că va putea menține o anume „linie roșie? Va putea face același lucru și în ce privește alte State membre ale UE, în special Germania și Franța, ca să nu mai vorbim de Rusia și, mai ales, de Israel? Greu de spus în acest moment...
Desigur, autoritățile române sunt și ele la început în noua eră a relațiilor internaționale, iar contradicțiile sunt de înțeles, oricare ar fi explicația lor. Însă ar fi cazul, credem, să învețe din greșelile trecutului, care ne spun că orientarea în cooperarea internațională spre un singur azimut este păguboasă pe termen mediu și lung, căci elimină spațiul de manevră. Iar dacă facem recurs la lozinci din istoria noastră, ele se rezumă nu doar la „prin noi înșine, ci și la politica „celor două fiare încinse-n foc.

Târgoviște, 22 ianuarie 2017.